נפרדים ממורה דרך: מסע הלוויה של איש התקשורת והתרבות מוטי קירשנבאום יצא הבוקר (ראשון) מביתו שבמכמורת. מאות ליוו אותו בדרכו האחרונה.



קירשנבאום נטמן בבית העלמין במכמורת ולבקשת משפחתו הטקס בתוך בין העלמין היה בנוכחות המשפחה בלבד. לפני כן, נאמרו דברים מרגשים שהמחישו את מסלול חייו המרתק, שהטביע את חותמו על דורות של אנשי תקשורת ועל החברה הישראלית לדורותיה.



בין המשתתפים הרבים שבאו לחלוק כבוד אחרון בלטו אישים ממגוון תחומים - אנשי תקשורת לצד אמנים ופוליטיקאים, שחקנים, ואיך לא- כוכבי ספורט בעבר, שקירשנבאום המשיך לאהוב עד יומו האחרון.




חנה לסלאו באה להיפרד מקירשנבאום. צילום: אבשלום ששוני 


קירשנבאום נפטר שלשום במפתיע, יממה לאחר שחגג את יום הולדתו ה-76, מדום לב. הוא נמנה עם מקימי הערוץ הראשון, ערך את "מבט" והפיק את תוכנית הסאטירה הראשונה בישראל "ניקוי ראש". ב-13 השנים האחרונות הנחה את תוכנית האקטואליה "לונדון את קירשנבאום" בערוץ 10, לצד עמיתו ירון לונדון.



בין המשתתפים בלוויה: הנשיא ראובן ריבלין, שרת התרבות מירי רגב, חברי הכנסת יצחק הרצוג, יאיר לפיד, שלי יחימוביץ', עפר שלח, עמיר פרץ והח"כ לשעבר אופיר פינס.




רונה קינן מבצעת את "אל בורות המים". צילום: אבשלום ששוני 


מבין אנשי התקשורת שהגיעו: אלכס גלעדי, ניסים משעל, אילנה דיין, עיתונאיי ועובדי ערוץ 10 לדורותיהם, אודי סגל, נתן זהבי, יעקב אילון מערוץ 1 וכמובן שוותיקי הערוץ בימיו המתולוגים דן ויגאל שילון, אלכס גלעדי, יאיר שטרן ו"מר טלוויזיה" חייים יבין. 



מבין האמנים: ששון גבאי, עמוס אטינגר, ישראל גוריון וקובי אושרת, אלון נוימן ורונה קינן ששרה את השיר "אל בורות המים" רגע לפני שארונו של קירשנבאום נישא לעבר חלקת הקבר.




ירון לונדון ודן שילון במסע הלוויה. צילום: אבשלום ששוני
 
נשיא המדינה ראובן ריבלין, שהיה חברו של קירשנבאום, ספד לו בכאב: "רק לפני שבועיים נפגשנו בתאטרון וכהרגלך היית מסמר האירוע, צחקת והצחקת, דיברת על חופש העיתונות וחופש היצירה. היית כל כך אתה. כשנפרדנו איחלנו זה לזה שנה טובה ומתוקה והעיקר הבריאות. תמיד ידעת להפתיע אותנו אבל הפעם הגזמת מוטי". 


ריבלין לד ארונו של קירשנבאום. צילום: אבשלום ששוני 

ריבלין הוסיף: "היית לנו הצבע ופס הקול אך בעיקר התוכן. מראה, תמיד חדה וישירה, נושכת, לא משקרת ולא מתפשרת. היית הילד מנתניה שחלם להיות חקלאי וגדל להיות גאון טלוויזיה". 

"היום, מוטי", אמר ריבלין בכאב, "מכל קצוות הארץ הגענו להיפרד ממך, ללחוש לך כמה שאנחנו אוהבים אותך. מוטי - שנינו בני אותו גיל ותמיד היית אומר לי שאני המבוגר כי אני גדול ב-10 ימים, ואמרת - בגיל שלנו לא תמיד יש זמן לגעגועים. אוי, תחסר לנו מוטי, כמה תחסר" 


ריבלין והרצוג במהלך מסע הלוויה. צילום: אבשלום ששוני 

לונדון: "בלעדיו אני אצלע עד סוף חיי" 

חברו הקרוב ושותפו של קירשנבאום, ירון לונדון, אמר שהוא הקדים את זמנו, כמו תמיד: "לפני מספר ימים ציינתי את יום הולדתי ה75 וליגלגתי על חזותם של החברים שבגילי שבאו. אמרתי: "תראו איך אתם נראים ואיך אני - כמו תפוח רענן ירוק, תתחילו לטפל בעצמכם". הוא בתגובה בחגיגיות הביא לי את המתנה שלו - מקל הליכה מתקפל מאיכות משובחת. המחווה שלו ללא מילים הייתה בול פגיעה. כמו תמיד - הוא הקדים את כולנו צעד אחד קדימה". 

לונדון הוסיף: "אתה עצמך אמרת לא פעם שלא נתבייש להיות פתטיים, שלא נפרוש בשיא. ושאותנו יוציאו על הרגליים למעלה מהאולפן. אז איפה הדוגמא האישית מוטי? השארתי אותי עם מקל הליכה ממתכת, אבל כלום לא ייצב אותי, אתה היית המשענת שלי". 


"היית המשענת שלי". ירון לונדון. צילום: אבשלום ששוני 

"הצורך האבהי שלו לייצר משפחה כה אדוקה - ליבי יוצא אליהם ואני לא מוצא מילים לבטא את השתתפותי בצערם. אחרי 14 שנה יחד, כעת אינני יודע מה אעשה", אמר לונדון. 

לונדון סיים את דבריו בהתרגשות: "יש לי מקל אבל אין לי מוטי ובלעדיו אני אצלע עד סוף חיי. אין בנאדם זוכה לשותף כזה פעמיים. אצלנו האהבה לא הפכה לחורבן כמו שלרוב קורה, אלא גדלה והתפתחה. הדבר הראשון  עליו חשבתי שקיבלתי את הידיעה זה על ילדיו ונכדיו - איך הם יחיו בלעדיו? אני מקווה שתצליחו לשמר את זכרו ולשאוב מזה כוח". 

"גוליבר בארץ הגמדים" 

חברו הקרוב של מוטי, המשורר יהונתן גפן, ספד לו וסיפר על המפגש האחרון שלהם: "למה, למה, למה, כלומר ככה פתאום בלי לסכם. ראיתי אותו פעם אחרונה באוגוסט. הוא אמר לי בחום - למה הערבים רוצים את הארץ הזו? היה שיא החם. הוא התקשר אליי כשהייתי בחו"ל ואמר לי 'יונתן תחזור הביתה', שאלתי אותו למה, הוא אמר לי- 'אתה לא רוצה לראות איך ייגמר הסכסוך?'. כשאני אבוא אלייך אגיד לך שעדיין לא נגמר הסכסוך". 


יהונתן גפן סופד למוטי קירשנבאום. צילום: אבשלום ששוני 

גפן ריגש את המשתתפים כשאמר: "היה שלום גוליבר בארץ הגמדים, לוחם בנחישות באימפריה המתפוררת של ליליפלוט. היית לי אבא שמעולם לא היה לי. אתה לא מת - רק טס לעוד כתבה באפריקה, לצלם לנצח חיות נכחדות כמוך". 

"שאבנו ממנו ידע וחיזוקים", סיפר כתב ערוץ 10 ברוך קרא, שהנחה את הטקס ודיבר על קירשנבאום העיתונאי. "הוא לא היה נכס של ברנז'ה מסוימת, הוא היה נכס לאומי.".