ראש הממשלה בנימין נתניהו וליאור לוטן נציג ראש הממשלה לענייני שבויים, הגיעו היום (שישי) לבית משפחתו של אברה מנגיסטו, הצעיר שחצה את גבול עזה בספטמבר האחרון ועל פי החשד מוחזק על ידי ארגון חמאס.



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנפגש לראשונה מאז ספטמבר עם המשפחה, אמר בתום הפגישה: "באתי לפה לפני כניסת השבת להיות עם משפחת מנגיסטו. דיברנו על אברה. אנחנו עושים הכל כל שביכולתנו להחזירו לארץ כפי שאנחנו נמצאים בקשר עם משפחה של ישראלי נוסף במטרה להחזירו".



נתניהו הוסיף: "אנחנו ניצבים מול אויב מאוד ציני ומאוד אכזר שמתכחש לחובה ההומאניטרית שלו להחזיר אזרחים תמימים בחזרה לארצם. אנחנו לא נרפה, נעשה כל מה שצריך כדי להחזיר את האזרחים הללו לארצם".



מהמשפחה נמסר כי: "אנחנו מעריכים את ביקורו של ראש הממשלה. הוא נתן לנו סקירה ושיתף אותנו בכל הידוע למדינה מהיום בו אברה חצה את הגבול ועד למצב כעת. המשפחה ביקשה מראש הממשלה שיעשה הכל כדי להחזיר את אברה הביתה בשלום. המשפחה מבקשת מהציבור להמשיך ולשמור על איפוק".




נתניהו מחוץ לבית המשפחה. צילום: דוברות אשקלון



לוטן: "מרגיש צורך עמוק להתנצל"



המפגש התקיים בהמשך לסערה שעוררו דבריו של אלוף משנה במילואים לוטן, שפורסמו אמש בחדשות ערוץ 10.



לוטן אמר היום מחוץ לביתו של אברה מנגיסטו: "באתי לפה עכשיו להיפגש עם משפחת מנגיסטו ולהתנצל בפניה. בחודשים האחרונים אני מקיים קשר רציף וטוב עם המשפחה. הפגישה האחרונה נאמרו על ידי דברים שלא נכון היה להגיד ובשל כך אני מרגיש צורך עמוק להתנצל בפני המשפחה".



לוטן הוסיף: "הדברים שנאמרו אינם משקפים את דרך התנהלותי את ערכיי ואת דרך חשיבתי. קל וחומר שאינם משקפים את דעתו של ראש הממשלה, כפי שאפשר היה לראות מהשיחה שנתקיימה בינו לבין המשפחה".



כמו כן הוא הדגיש כי "אני רוצה להבטיח למשפחה היום שאמשיך לפעול בכל דרך ובכל זמן ביחד עם המשפחה וכל מערכות המדינה כדי להביא למימושה של המשימה והשבתו המהירה בבריאות של אברה לביתו ולמשפחתו".



הרצוג על נתניהו: "יש תקשורת אז באים"?



יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, התייחס בחשבון הטוויטר שלו לביקור ראש הממשלה, בנימין נתניהו בבית משפחתו של אברה וכתב: |כמה שבתות חיכתה משפחת מנגיסטו לחיבוק, חיזוק, מילה? עכשיו יש תקשורת אז באים?! לו הייתי ראש ממשלה הייתי מחבק ומדבר מההתחלה".



הרצוג הוסיף והתייחס לנושא גם בעמוד הפייסבוק שלו :"שבת נוספת תעבור על משפחת מניגסטו בלי לדעת דבר על מצבו של אברה. אלא שהפעם עניינם מוכר לכל בית בישראל".



כזכור, במהלך שיחה שפורסמה מאחד מהמפגשים בין לוטן לבין משפחתו של אברה, שיגר לוטן איום מרומז למשפחה, ממנו השתמע כי הפניית אצבע כלפי ראש הממשלה רק תזיק לה: "יש לכם שתי אפשרויות: אפשרות אחת להפנות את האצבע לחמאס ולהגיד 'אתה מחזיק באברה, אתה אחראי לגורלו, תחזיר לנו אותו ואנחנו רוצים לדעת שהוא חי'. זה אפשרות אחת. יש לכם אפשרות שנייה להחזיר את האצבע מהחמאס לירושלים ולהגיד 'אתם לא בסדר, נתתם לו לעבור, לא החזרת לנו מכתבים', אתם תבחרו. אני יש לי עמדה בזה - מה יעזור לישראל, מה יעזור לאברה ומה יעזור לחמאס, אבל תבחרו אתם ותהיו אחראים לתוצאות".



היום בבוקר, שלומית לוטן, רעייתו של ליאור לוטן, הגיבה להאשמות שהוטחו בבן זוגה וטענה כי מדובר בלינץ': "אפשר לפרש את מה ששידרו בהרבה דרכים, אבל פה בבית זה הרגיש לי ולרבים שמכירים את ליאור כמו לינץ".



לדבריה לא מדובר בגזענות: "הם שידרו פגישה אחת מתוך פגישות רבות שהוא קיים עם המשפחה, שהייתה במקרה הזה מאוד טעונה ושהרוחות בה התלהטו שלא לצורך - אבל זאת לא הייתה גזענות ולא היו שם איומים".



לבני: "המדינה צריכה לדאוג לאזרחיה"



מוקדם יותר התייחסה לנושא ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) ואמרה כי "צריך לעשות אבחנה בין ההתנהלות של הממשלה מול משפחת מנגיסטו - לבין קבלת ההחלטות מול החמאס".



בפוסט שכתבה בעמוד הפייסבוק שלה הוסיפה לבני כי "השיקולים קשורים בסוף בשאלה מהותית - האם מדובר בחייל שנשלח מטעם המדינה או באזרח שבחר לעבור את הגבול. מול המשפחה, המדינה צריכה להיות מקבלת, מחבקת ופתוחה לביקורת ושאלות. מול החמאס, המדינה צריכה להיות חזקה ולדאוג לאזרחיה - אבל גם להיות אחראית".



מנגיסטו, תושב אשקלון בן ה-28, מוחזק על ידי חמאס ברצועת עזה, לאחר שנתפס על ידי הארגון לפני 10 חודשים בעת שחצה את הגדר לכיוון הרצועה. בהודעה שהותרה לפרסום בחמישי בנושא נמסר כי לא ברור מה עלה בגורלו ומי מחזיק בו כעת, אם בכלל, שכן ארגון חמאס טוען כי הוא אינו בידיו



חצייתו של מנגיסטו את הגדר נצפתה על ידי התצפיתניות, ואלה הקפיצו כוחות צבא רבים מחשש שמדובר בחטיפה. האירוע החריג הועבר לגורמי שירות הביטחון הכללי (שב"כ) בגזרה ולקציני המודיעין של אוגדת עזה ופיקוד דרום כדי לנסות ולהבין במי מדובר. מקור ביטחוני אמר כי על פי התחקיר הביטחוני החיילים הגיעו לגדר והתריעו בפניו שלא לחצות הגדר, אך לא ניסו לעצור אותו.



כשזיהו החוקרים במי מדובר, הגיעו שוטרים לבית המשפחה, העבירו לה את המידע והודיעו להם כי הוא בחיים. בני משפחתו וסביבתו הקרובה תושאלו על אודות מצבו בניסיון להבין את המניע למעשיו.