בני משפחה שניצלו היום (רביעי) את חול המועד כדי לטייל באזור ים המלח, מצאו את עצמם נקלעים לתוך בולען. בני המשפחה חולצו ממנו על ידי צוותי הצלה שהוזעקו למקום. בהתחלה, צוותי ההצלה הוציאו את שני הילדים ואח"כ חילצו את אביהם.

הבולענים הם בורות עמוקים ורחבים שנוצרים בעקבות מי תהום הזורמים לים המלח עקב ירידת המפלס. כאשר מי התהום ממיסים את שכבת המלח זורמת החרסית הבוצית לחלל שנוצר מתחתיה וכך נוצר חלל מעל לשכבת החרסית הבוצית. מעל לחרסית הבוצית מצויה שכבת חרסית יבשה שנשארת שלמה מעל החלל שנפער מתחתיה. עם הזמן נוצרים גם בשכבה יבשה זו סדקים - ובסופו של דבר היא מתמוטטת לתוך שכבת החרסית הבוצית שמתחת.

אסון הבולען בכרמי יוסף: כתב אישום הוגש נגד בעלי הווילה בגין גרימת מוות ברשלנות
בולען נפער ברמת גן: הנסיעה ברחובות הסמוכים נחסמה

ים המלח (צילום: אבשלום ששוני)
ים המלח (צילום: אבשלום ששוני)

כזכור, בחודש יולי בשת 2022, נהרג כליל קמחי (32) כאשר נסחף לבולען באורך 13 מטרים, שנפער במהלך מסיבת בריכה בווילה ביישוב כרמי יוסף. התקרית התרחשה בזמן אירוע של חברת השיווק שבה עבד. אדם נוסף, בן 34, גם נסחף לתוך הבור, אך נחלץ בכוחות עצמו. כוחות הצלה סרקו אחר ההרוג במשך כמה שעות, עד שגופתו נמצאה, ומותו נקבע במקום.

“זו תופעה מוכרת גם במרכזי ערים”, מסביר פרופ’ משה ענבר מהחוג לגיאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה. “מתחת לפני הקרקע יכול להיות נחל, למשל. כשיורד הרבה גשם מתחילה זרימה תת־קרקעית שיוצרת חלל שהולך וגדל, עד שחלה התמוטטות בתוכו. בארץ רואים את זה באזורי אדמת לס בנגב הצפוני. היא מכסה נחלים תת־קרקעיים ומכילה הרבה חללים. כשמי התהום מגיעים מתחילה זרימה שיוצרת חלל עד להתמוטטות. באזור רמת גן ותל אביב יש שכבת חולות וכורכר שיותר עמיד לזרימה תת־קרקעית. אם יש חול, אחרי שנה גשומה מי התהום עולים ויש זרימה חזקה ואז נוצרים החללים”.