על רקע עומסי התנועה הכבדים והתחבורה הציבורית הלא יעילה, המעבר לנסיעה ברכבות, הופך ליעד אסטרטגי. על פי תחזית רכבת ישראל, כ-200 מיליון נוסעים יסעו ברכבות בשנת 2030 וכ-300 מיליון נוסעים בשנת 2040, זאת לעומת כ-70 מיליון נוסעים בשנת 2019, לפני פרוץ מגפת הקורונה ומלחמת חרבות ברזל.

הפתעה לחג: מטיילים בערד נתקלו בשרידי טיל, כנראה מהתקיפה האיראנית
מייקל בלומברג משיק מרכזי חדשנות בערים ישראליות שנפגעו במלחמה 

במירוץ נגד הזמן ובתקווה לעמידה בלוחות הזמנים על רקע המלחמה המתמשכת, שורה של פרויקטים ענקיים, אמורים להביא להרחבת פריסת והקישור בין תחנות הרכבת והגברת התדירות.

בין הפרויקטים שיגדילו את תשתית המסילה ויתנו מענה לעלייה המשמעותית הזו, גם באזורים שלא נהנו עד כה משירות רכבתי, אפשר למצוא את פרויקט החשמול, פרויקט המסילה המזרחית, פרויקט מסילה 431, שדרוג מערכת האיתות, פרויקט השדרה המהירה (הכפלת מסילות החוף) ופרויקט המסילה הרביעית באיילון.

פרויקט החשמול
לראשונה מאז החל ביצוע הפרויקט בשנת 2017, החלה לאחרונה רכבת ישראל בהפעלת רכבות חשמליות ארוכות ורבות קיבולת, בעלות 12 קרונות, המסוגלות להסיע כ-2,000 נוסעים כל אחת. רכבות אלה נוסעות כיום לאורך קו החוף בין התחנות בנימינה-רחובות ובקו ירושלים-הרצליה, ובהמשך ישולבו בקווים נוספים.

פרויקט החשמול (צילום: דוברות רכבת ישראל)
פרויקט החשמול (צילום: דוברות רכבת ישראל)

המסילה המזרחית
במקטעים אותם מבצעת רכבת ישראל, הושלמה הנחת 11 ק"מ מסילות מתוך 25 ק"מ, החלה בניית התחנות החדשות והושלמה בנייתם של תשעה גשרים וארבע הפרדות מפלסיות חדשות. 

פרויקט המסילה המזרחית הכולל הקמת מסילה באורך של כ-65 קילומטרים שתהווה חיבור נוסף בין צפון הארץ למרכזה, בסמוך לתוואי כביש 6 והקמת שש תחנות רכבת חדשות: חדרה מזרח, טירה-כוכב יאיר, אלעד, שוהם וטייבה. בנוסף, תחנת ראש העין צפון תעבור שדרוג משמעותי.

הפרויקט שאמור להסתיים בשנת 2027, , מהווה חוליה מרכזית בתכנון פרויקטים אותם מוביל כיום משרד התחבורה - רכבות לאילת וקריית שמונה. הוא אמור לאפשר הפעלת 150 רכבות נוסעים נוספות מידי יום, שיסיעו כ-11 מיליון נוסעים בשנה, לצד תוספת של עשרות רכבות מטען.

פרויקט המסילה המזרחית (צילום: דוברות רכבת ישראל)
פרויקט המסילה המזרחית (צילום: דוברות רכבת ישראל)

מסילה 431
הפרויקט הלאומי "מסילת 431" יחבר את מישור החוף הדרומי ואת יישובי המרכז והשפלה למודיעין וירושלים, באמצעות מסילות באורך של כ-30 ק"מ, המוקמות בתוואי כביש 431, בין תחנת הרכבת "משה דיין" בראשון לציון, דרך תחנת "הראשונים" ראשון לציון ועד חיבור לתחנת הרכבת פאתי מודיעין ותוואי הקו המהיר לירושלים, במחלף ענבה. הפרויקט יאפשר הפעלת 100 רכבות נוספות מידי יום שיסיעו כשני מיליון נוסעים בשנה. 

במסגרת הפרויקט משודרגות תחנות ראשון לציון הראשונים ופאתי מודיעין ונבנות שתי תחנות נוסעים חדשות: רמלה דרום ו"מעיין שורק", מוקמים גשרים באורך כולל של כשישה ק"מ, מתוכם הגשר המסילתי הארוך ביותר בישראל, באורך של 3.5 קילומטרים. במקביל, נחפרות שלוש מנהרות בעומק של 20 מטרים מתחת לאדמה ובאורך של כקילומטר.

עם השלמת הפרויקט תתאפשר נסיעה מהירה ממישור החוף הדרומי ומיישובי השפלה למרכז ירושלים ולמודיעין. הפרויקט צפוי להסתיים בסוף שנת 2026 ולהתחיל לפעול מסחרית בשנת 2027. 

פרויקט מסילת 431 (צילום: דוברות רכבת ישראל)
פרויקט מסילת 431 (צילום: דוברות רכבת ישראל)

המסילה הרביעית באיילון
מסילת האיילון כוללת בתוכה את ארבעת תחנות תל אביב ותחנת הרצליה, ומנקזת אליו כ-80% מהביקושים לנסיעה ברכבת. לאחר עיכובים רבים, נכנסו להילוך גבוה העבודות התשתית להוספת מסילה נוספת ורביעית, שתאפשר הגדלה ניכרת של כמות הרכבות אשר תגענה לגוש דן, ובכך תאפשר צמצום גודשי התנועה הכבדים באזור. 

בשבועות האחרונים, כחלק מהקמת הפרויקט המורכב, הכולל גם את ניקוז האיילון, הוסט כביש 1, וחלה התקדמות משמעותית בהרחבת תחנות תל אביב. ההערכות הן שהעבודות יסתיימו בעוד כחמש שנים.

פרויקט השדרה המהירה
במסגרת הפרויקט המתוכנן לעתיד, יוכפלו המסילות לחיפה ובאר שבע וניתן יהיה לנסוע בין ארבע הערים הגדולות – תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע, תוך חצי שעה. שלבי התכנון מצויים בהליך מתקדם והחלה עבודת קידום זמינות והיערכות לפרסום מכרזי התשתית.

לאחרונה אושר נדבך נוסף של תוכנית השדרה המהירה, עם אישור תת"ל 108 - מסילה תת קרקעית בירושלים שתחבר את תחנת נבון עם מתחם בנין ומתחם חאן.

מנכ"ל רכבת ישראל, שיקו זנה, אמר: "למרות האתגרים כתוצאה מהמלחמה, אנו ממשיכים לפתח את התשתיות של העתיד. כיום ברחבי הארץ מבוצעים פרויקטים מסילתיים בסדר גודל של כ-100 מיליארד שקלים, מתוכם 67 מיליארד שקלים פרויקטים בביצוע של רכבת ישראל בלבד. ההשקעה בתשתיות העתיד ממשיכה ביתר שאת על מנת להסיע המונים ולחבר את הפריפריה למרכז בחווית שירות".

יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני, ציין כי לצד השקעה ניכרת בתשתית, מבוצע פרויקט נרחב לשיפור הקליטה הסלולארית ברכבות, ומקודמות תוכניות לפיתוח מתחמי נדל"ן מסחר ותעסוקה ברחבי הארץ. "אנחנו ממשיכים לקדם את הרכבת כאמצעי תחבורה מתקדם ומוביל", הוא הדגיש.