במקביל לעבודות התשתית להקמת "הקו הסגול" של הרכבת הקלה, שיהיה קו עילי אשר יחבר בין יישובי בקעת אונו ובית החולים שיבא בתל השומר, דרך ציר אלוף שדה ודרך השלום ברמת גן ובגבעתיים למרכז תל אביב – עבודות חפירת מנהרת "הקו הירוק" של הרכבת הקלה, שתחבר בין ראשון לציון וחולון לתל אביב והרצליה, נכנסות להילוך גבוה.

הפתעה לחג: מטיילים בערד נתקלו בשרידי טיל, כנראה מהתקיפה האיראנית
למרות החום הכבד: כ-45 אלף מטיילים פקדו בחג את שמורות הטבע והגנים

כריית המנהרה המערבית של הקו הירוק, הרכבת הקלה (צילום: דוברות נת''ע)
כריית המנהרה המערבית של הקו הירוק, הרכבת הקלה (צילום: דוברות נת''ע)

אבן דרך נוספת ב"קו הירוק" החלה היום (רביעי) בכריית המנהרה המערבית, כאשר שוגרה מכונת כרייה באתר נורדאו של הקו הירוק, והחלה חפירת המנהרה.

מרבית המקטעים של "הקו הירוק" הם עיליים והמקטע התת-קרקעי, שמתחיל מאזור התחנה המרכזית הישנה, מגיע עד סוף רחוב אבן גבירול ומשם הקו חוזר להיות עילי עם שתי זרועות – לאזור העסקים רמת החיל ולהרצליה.

כריית המנהרה המערבית של הקו הירוק של הרכבת הקלה (צילום: דוברות נת''ע)
כריית המנהרה המערבית של הקו הירוק של הרכבת הקלה (צילום: דוברות נת''ע)

במסגרת בניית "הקו הירוק", בחלקו המרכזי, עוברות שתי מנהרות צמודות זו לזו, אחת לכל כיוון נסיעה של הרכבת. המנהרות ממוקמות במעמקי מרכז תל אביב, לאורך כ-4.5 ק"מ, מתחת לרחובות אבן גבירול, קרליבך וחלק מדרך בגין. חלק ניכר מחפירות המנהרה המזרחית במקטע שבין נורדאו לארלוזורוב כבר הושלם, ועבודות הכרייה של שתי המנהרות, המזרחית והמערבית במקביל, צפויות להימשך עד סוף השנה.

כריית המנהרה המערבית של הקו הירוק של הרכבת הקלה (צילום: דוברות נת''ע)
כריית המנהרה המערבית של הקו הירוק של הרכבת הקלה (צילום: דוברות נת''ע)

במקביל למאמצי הכרייה, נת"ע מתקדמת את עבודות הקמת התחנות התת- קרקעיות לאורך רחוב אבן גבירול: תחנת ארלוזורוב מערב, תחנת רבין, תחנת קפלן ותחנת קרליבך, המשותפת לקו האדום שכבר פועל.

בנתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) מעריכים, כי הדבר ממחיש את ההתקדמות בפרויקט הענק והמורכב, שאמור להתחיל לפעול בעוד כחמש שנים. לפי תוכניות העבודה, "הקו הסגול" צפוי להתחיל לפעול בעוד כארבע שנים.

כריית המנהרה המערבית של הקו הירוק, הרכבת הקלה (צילום: דוברות נת''ע)
כריית המנהרה המערבית של הקו הירוק, הרכבת הקלה (צילום: דוברות נת''ע)

"אנו גאים מאוד בהתקדמות המשמעותית בעבודות המנהור של הקו הירוק המצטרפת להתקדמות בעבודות המתבצעות לאורך כל אורכו של הקו, הכנת תוואי הרכבת ובניית הגשרים", ציינה מנהלת אגף ביצוע "הקו הירוק'" בנת"ע, לאה שמול – "ציון דרך זה ממחיש את המחויבות שלנו לקידום פרויקט התחבורה המורכב והחשוב בישראל, שיביא לשיפור חיי האזרחים באמצעות תחבורה ציבורית איכותית".

אופן הבנייה

את המנהרות כורות 3 מכונות TBM: כל אחת מהן באורך של כ-100 מטרים, בקוטר של כ-7.5 מטרים ובמשקל של כ-900 טון. 

בחזית המכונה ישנם ראשי קידוח שעל ידי סיבוב ודחיפה שוברים את האבן וחופרים את המנהרה (ראש הקידוח מונע במנועי חשמל). 

על חזית ראש הקידוח יש כפות שאוספות את החול שנכרה ומעבירות אותו למרכז ראש הקידוח. משם הוא עולה למערכת מסועים והם משנעים את החומר מחוץ למנהרה. לכל מכונת כרייה צמוד מסוע המפנה את העפר המוצא מתוך המנהרה אחורה.