18 מפונות מנתיב העשרה ומקריית שמונה, אשר נאלצות להתגורר בחודשים האחרונים במלונות בתל אביב, לקחו חלק בליל הסדר ביוזמה מבורכת וטעימה במיוחד: בישול ארוחה ביתית ב"בית רות" שבצפון הארץ – כפר לנערות בסיכון, המופעל על ידי עמותת בית רות ובשיתוף משרד הרווחה, עבור בנות 13‏־18 שאינן יכולות לגור בבתיהן. הנערות מתגוררות במתחם ולומדות לבגרויות.

שקר גס וזדוני: מה שלא סיפרו לכם על ההפגנות בארה"ב נגד ישראל | שלמה שמיר
"לא נעזוב אותו עד שיהיה טוראי חליוה": אב התצפיתנית שנרצחה רותח על ראש אמ"ן הפורש

לקראת ערב החג, הנערות והנשים הכינו ביחד את סעודת המלכים, שכללה פשטידות וסלטים, וזאת במקביל לשיחה מלב אל לב בין המשתתפות על האתגרים המורכבים שזימנו עבורן החיים.

לאחר הארוחה החגיגית התקבצו הנשים והנערות וצפו יחד בהופעת מגמת המוזיקה של דיירות הכפר. "התגעגעתי לריחות של בית", אומרת יפה מלול מנתיב העשרה. "במשך חצי שנה אני ומשפחתי מתגוררים במלון בתל אביב, והגעגועים הביתה כל כך חזקים. לאחר תקופה ארוכה שבה אנשים טובים עושים הרבה בשבילי, שמחתי מאוד לעשות בעצמי למען אחרים". 

רחוקות מהבית, קרובות בלב (צילום: באדיבות מטב ובית רות)
רחוקות מהבית, קרובות בלב (צילום: באדיבות מטב ובית רות)

"התרגשנו להכיר את הבנות ולפנק אותן במאכלים טעימים ומחבקים, והרגשנו שככה באמת ננצח יחד", אומרות בחיוך תיקי וכרמלה, אחיות מקריית שמונה המתגוררות מתחילת המלחמה במלון בתל אביב. "הבישולים ניחמו גם אותנו לרגע".

ליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מטב, אמר כי "האירוע הקשה של הפינוי מהבית משפיע ביתר שאת על אנשים מבוגרים שנותקו מביתם, לאחר שחלקם חווה סכנת חיים ממשית וחיים בחוסר ידיעה מתי יהיה פתרון וכיצד הוא ייראה. הייתה לנו הזכות להקים עבור הציבור היקר הזה, ביוזמת משרד הרווחה, מועדונים חברתיים שיקלו עליהם במלונות ויחזירו ולו במעט את תחושת הביחד. אני שמח וגאה לראות את הגלים של הפעילות, שכעת תורמת גם לנשים וגם לנערות". 

תמי דיסקין, מנהלת בכירה שירותי קהילה במנהל אזרחים ותיקים של משרד הרווחה והביטחון החברתי, הוסיפה: "אזרחים ותיקים רבים נמצאים כבר למעלה מחצי שנה הרחק מביתם. המועדונים החברתיים במרכזי המפונים מסייעים ביצירת סדר יום ושגרה, והמפגש של האזרחיות הוותיקות עם הנערות בבית רות, לצד הבישול יחד, מגבירים את תחושת השייכות והתרומה לחברה של הנשים היקרות האלו".