עולים חדשים רבים מוצאים את עצמם במהלך החודשים האחרונים במצוקה, ללא משפחה תומכת ולעיתים ללא בן זוג – שנמצא בשירות מילואים. מאז שבעה באוקטובר הגיעו לארץ יותר מ-12 אלף עולים חדשים, בהם גם צעירים וצעירות שעומדים להתגייס לצה"ל. כך עולה מנתונים עדכניים של הסוכנות היהודית. 

גם העולים הוותיקים יותר מתקשים להתמודד עם מציאות המלחמה הישראלית. אחת מהן היא זויה ספיר, שעלתה לישראל ב-2015. "המשפחה שלי נשארה באוקראינה", סיפרה. "בארץ פגשתי את בעלי שהיה אז חייל בגולני, וגם הוא עלה לבד לארץ. ככה התחלנו לבנות את הבית שלנו בישראל, כיום יש לנו שתי בנות חמודות".

פעילות שישי שבת ישראלי (צילום: שישי שבת ישראלי)
פעילות שישי שבת ישראלי (צילום: שישי שבת ישראלי)

כאשר פרצה המלחמה בעלה של זויה לא בזבז זמן והחל לארוז את תיק המילואים. "החזקתי מעמד כל השבת, אבל במוצאי השבת הרגשתי שאני לא מסוגלת", היא נזכרת. "נשארתי לבד עם ילדה בת שלוש, תינוקת, כלב גדול ואפס מושג איך להמשיך. זה היה שבוע קשה נפשית".

מי שמסייע עם תחושת הבדידות של העולים הוא ארגון "שישי שבת ישראלי". "זו מסגרת מחבקת שנותנת כוח ומסגרת משפחתית", אמרה. "זה נותן כוח להרגיש חלק מקהילה, במיוחד בתקופה הלא פשוטה הזאת".

"אנחנו נותנים מעטפת קהילתית לעולים שנמצאים כאן לבד" אומרת לינדה פרדס פרידבורג מייסדת שישי שבת ישראלי. "ראינו משפחות שעולות מטעמי ציונות ומרגישות חוסר שייכות ואנחנו נרתמנו לעניין.

פעילות שישי שבת ישראלי (צילום: שישי שבת ישראלי)
פעילות שישי שבת ישראלי (צילום: שישי שבת ישראלי)

"אחד הדברים שיזמנו כדי ליצור קהילה ומעטפת משפחתית זה 'שבת host'. כל שבת אחד מחברי הקהילה הוותיקים עורך שבת לעולים החדשים והופך אותם לחלק מהמשפחה. החיבור הזה מאפשר להם להתמודד כשהבעל נמצא במילואים או כשעולה בודד חוזר מהבסיס".

מריה, שמארחת פעם בחודש בתל אביב כשלושים צעירים שיתפה: "באים חבר'ה שגם חצי שנה בארץ ומנגד גם כאלה שנמצאים כאן עשר וחמש עשרה שנה. אנחנו מספקים ארוחה מזמינים קייטרינג ועושים קידוש. בהתחלה אנחנו מספרים קצת על מהות השבת. מה זה שבת? איך אפשר לחגוג את השבת? ועושים היכרות של מי שיושב מסביב לשולחן. מידי פעם עולים נושאים כמו: האם קשה להסתדר בארץ? או שפעם דיברנו על השפה העברית האם עברית היא שפה קלה או קשה? היתרון במפגשים האלו זה הביחד. כשאומרים ביחד ננצח זה בדיוק הדבר".