אחת התופעות הקשות שאיתה מתמודדים קשישים ניצולי שואה היא הבדידות. בימים אלה, בעקבות המלחמה בכלל, ובפרט באזורים שבהם האוכלוסייה פונתה, התופעה מחמירה בעיקר בקרב אלה שלא הסכימו להתפנות, או שביקשו לחזור לבתיהם. 

"אני יושב כל היום לבד מול הטלוויזיה" אומר יוסף, קשיש בן 85 שמתגורר במושב ליד אשקלון. משפחתו פונתה מהמושב והוא נשאר לבד. "אני לבד כל היום, קשה לי מאוד ואין אף אחד שבא לבקר אותי". עמותת מטב הציעה לו להצטרף לפרויקט שנקרא "עכשיו זה הזמן", פרויקט לאומי ביוזמת ובמימון הרשות לזכויות ניצולי שואה ובהפעלת עמותת מטב. 

הפרויקט מפעיל מערך התנדבות ארצי הנותן מענה לכ־3,700 ניצולי שואה באמצעות מתנדבים חברתיים קבועים המגיעים לביתם לביקור, מארחים להם חברה, ובעיקר פותחים את הדלת ונכנסים הביתה. ממטב נמסר כי בעקבות המלחמה יש עשרות קשישים ניצולי שואה בנגב המערבי ובגבול הצפון אשר נשארו בביתם ומשוועים לחברה.

שורדת שואה ומתנדבת מטב (צילום: עמותת מטב)
שורדת שואה ומתנדבת מטב (צילום: עמותת מטב)

"אנחנו זקוקים למתנדבים במיוחד באזורים הללו שיצטרפו לפרויקט, יגיעו לבית הקשישים ויארחו להם חברה", אומר ליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מטב, "הם בודדים ונואשים לחיוך ותשומת לב". ערב יום השואה הבינלאומי שיצוין בסוף השבוע, בישראל חיים כיום קרוב ל־150 אלף ניצולי שואה, גילם הממוצע - 86.

"אני רואה בתוכנית עוגן חשוב ומשמעותי בטיפול ברווחתם ובאיכות חייהם", אומרת רונית רוזין, מנהלת הרשות לזכויות ניצולי השואה, "רובם הגדול היו ילדים בשואה וסבלו בדידות בילדותם, וחובתנו המוסרית היא שלא יהיו בודדים גם בזקנתם".

המעוניינים להתנדב יכולים ליצור קשר עם מוקד המתנדבים בטלפון 077-8994140 או בדוא"ל [email protected] או לפנות בהודעה באמצעות דף הפייסבוק "עכשיו זה הזמן – המיזם הארצי להתנדבות עם ניצולי שואה להפגת בדידות".