כ-74% מהציבור מעריך כי דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, מספק את המידע האמין ביותר בכל מה שקשור למלחמה. לעומת זאת, פחות מ-4% מקרב הציבור בישראל מעריכים את המידע המגיע מצד ראש הממשלה, בתור המקור האמין להעברת מידע אודות המלחמה. כ-50% העידו כי כעת בזמן המלחמה, פונים גם לערוצי תוכן נוספים ממה שבדר"כ, 73% מתוכם הצטרפו לטלגרם, כמו כן, המחקר מדגים עליה משמעותית בצריכת החדשות בזמן המלחמה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כך עולה ממחקר חדש שנערך על ידי ד"ר גל יעבץ מהמחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן, שבחן את בצריכת מידע וחדשות במהלך מלחמת 'חרבות ברזל' בחודש הראשון מאז תחילתה. במחקר השתתפו 505 ישראלים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בארץ. הסקר הועבר לאחר ארבעה שבועות של לחימה, בפתח השבוע החמישי למלחמה ולציון חודש מאז מתקפת הטרור הרצחנית של ארגון הטרור, החמאס. 

כאמור, נמצא כי פחות מ-4% בלבד מקרב הציבור בישראל מעריכים את המידע המגיע מצד ראש ממשלת ישראל בתור המקור האמין להעברת מידע אודות המלחמה (6.63% בקרב מצביעי הימין). לעומת זאת, דובר צה"ל מסתמן בתור הגורם האמין ביותר עבור כלל האוכלוסייה בפער גדול, בהשוואה לכל יתר הגופים והמוסדות הרלוונטיים. 73.7% מהציבור מעריך כי דו"צ (דניאל הגרי) מספק את המידע האמין ביותר בכל הקשור למלחמה.

באופן כללי, ניתן לראות עלייה משמעותית בצריכת החדשות והמידע בזמן המלחמה (מכלל הערוצים השונים, המשודרים והמקוונים). כך, מדווחים, למעלה מ-60% מהישראלים על צריכה של יותר מ-3 שעות ביום של חדשות ומידע אודות המלחמה. מתוכם, 38.6% מהנשאלים צורכים יותר מ-4 שעות של חדשות. זאת בהשוואה לפחות מ-60 דקות ביום טרום המלחמה.

כאשר ביקשו מהנשאלים לציין מהי הסיבה המרכזית בגינה הם צורכים חדשות בתקופת המלחמה, מצאו כי מרבית הישראלים (57.4%) עושים זאת במטרה 'להישאר מעודכנים' ו-23% עושים זאת עבור תחושת הבטחון האישית שלהם. סיבות שונות כדוגמת שייכות, קהילתיות או סקרנות אינן נמצאו שכיחות באופן משמעותי.

עם זאת, יש לציין כי הישראלים אינם מסתפקים בערוצים אליהם הם רגילים בזמן המלחמה. כמחצית (48.5%) הצהירו כי בעקבות הלחימה פנו לערוצי תוכן ומידע חדשים. כאשר בדקו לאילו ערוצי תוכן או מידע חדשים נחשפים אליהם האזרחים מאז תחילת המלחמה, התשובה הייתה חד-משמעית. כ-73% מתוכם הורידו או הצטרפו לטלגרם מאז תחילת המלחמה.

לאיזה מקורות מידע חדשים פנית מאז פרוץ הלחימה? נראה כי השימוש בטלגרם עלה באופן דרמטי- כ-73% העידו כי עושים בפלטפורמה שימוש בזמן המלחמה.

המחקר נערך על ידי ד"ר גל יעבץ מהמחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן, באמצעות מדגם מייצג (פאנל אינטרנטי) של האוכלוסייה בישראל על ידי חברת iPanel. בסקר השתתפו 505 ישראלים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסיה היהודית בארץ. הסקר הועבר לאחר ארבעה שבועות של לחימה, בפתח השבוע החמישי למלחמה ולציון חודש מאז מתקפת הטרור הרצחנית של ארגון הטרור, החמאס.