ליאת כהן, צעירה בת 46, מקדישה את חייה וידיעותיה לסייע לבני הגיל השלישי ולמשפחותיהם בארץ. "אוכלוסיית האזרחים הותיקים בישראל עומדת על כ-12 אחוז ואלו נתונים שילכו ויגדלו", מסבירה כהן. "יש היום 250 אלף מקבלי גמלת סיעוד בישראל, מדינה שתופסת עצמה כמדינת רווחה הדואגת לרווחת הזקנים. כך היה מאז הקמת המדינה, כאשר החלה להתגבש מערכת ביטחון סוציאלית ייעודית לאוכלוסייה זו. עם זאת, מדינת ישראל כיום לא מצליחה להבטיח קיום נאות לחלק גדול מאוכלוסיית הזקנים. מצד אחד, תקופת הזקנה נמשכת למשך זמן רב יותר מאי פעם, אך אנו לא מצליחים לספק הזדקנות טובה עבור אזרחינו הקשישים. המשמעות היא שכולנו נחווה תקופת זקנה ארוכה, אך בצורה לא מיטבית. מצד שני, יש הרבה שאנו יכולים לעשות בנידון. אם נהיה מסוגלים לתת מענה עבור ההורים שלנו בעולם הבריאות, עולם המשמעות, ועולם הכלכלה - נבטיח הזדקנות מיטבית וראויה עבורם".

בישראל אישה מעל גיל 65 שנה מוגדרת כזקנה לפי הגדרת ביטוח לאומי, זכאית לקצבת זקנה ואם היא עומדת במבחן ההכנסות של ביטוח לאומי והופכת סיעודית תלויה בזולת, היא זכאית לקבל גם גמלת סיעוד. גבר נחשב זקן בגיל 67. 

מיליון וחצי ישראלים מטפלים כיום בבני משפחתם באופן בלתי רשמי. מאחר שיש עליה במודעות כלפי אזרחים קשישים וסיעודיים במקביל להזדקנות האוכלוסיה בישראל ואמצעי הארכת החיים, ההפתעה כשהכל הקורס תמיד גדולה יותר. 

המצב בימינו שונה מזה שהיה עם קום המדינה, אז היה חלקם של הזקנים באוכלוסייה 4% בלבד. בשנת 2019 שיעורם עלה ל-12%, ובשנת 2040 שיעורם צפוי לעלות לכ-14%. לפי תחזית הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מספר הזקנים צפוי להגיע לכ-1.66 מיליון נפש עד לשנת 2035. ההתפתחות הטכנולוגיה והרפואה הובילה לעלייה בתוחלת החיים.  בסוף המאה ה-19 תוחלת החיים בארצות המפותחות הייתה 50 שנה בממוצע, ובאמצע המאה ה-20 עלתה בממוצע ל-65 שנה. בשנת 2018 תוחלת החיים בארה"ב הייתה כ-78.7 שנים, כלומר עלייה דרסטית באורכה של תקופת ההזדקנות.

ליאת כהן, שהייתה עד לפני ארבע שנים מנכ"לית חברה בתחום הסיעוד שמספקת מטפלים זרים סיעודיים, שם עבדה במשך 15 שנים, צברה ידע רב בכל הנוגע להעסקת עובדים זרים, ביטוח לאומי ועוד. היא עובדת סוציאלית מעל עשרים שנה, בעלת שני תארים שניים, אחד במנהל עסקים והשני בפסיכולוגיה חברתית עם תזה בנושא. 

למרות שכל המידע מונגש ברשתות החברתיות ובאתרים, כהן ראתה כיצד אנשים הולכים לאיבוד והחליטה לעזור לאוכלוסיית הגיל השלישי ומשפחותיהם באמצעות "הולדינג", מיזם שהקימה ומוקדש לנושא זה.

"במקרה בו הורה הופך סיעודי ומזדקן או בגלל ירידה פיזית תפקודית או ירידה מנטלית, בן המשפחה הולך לאיבוד כי הוא מתמודד עם מספר חזיתות. ההורה עצמו צריך טיפול רפואי, יש להבין מהן הזכויות שלו גם בבית החולים, מה הזכויות שלו כשהוא יוצא הביתה. יש התמודדות מול הרשויות, בדיקה אם הבית מונגש, אם צריך עובד זר, איך מתחילים תהליך עם עובד זר, מה עלויות העסקה של מטפל זר".

מה הסיבות לכך?
"בגלל שתוחלת החיים עולה וגיל ההורים עולה והתקופה האחרונה של החיים מתארכת וכוללת נישואים מאוחרים וילודה מאוחרת, ניהול קריירה או התחלת פנסיה מוקדמת ורצון להנות מהחיים,  מבוגרים שנמצאים בגיל פרישה לעתים חווים אירוע סיעודי. באותו זמן אני עם ילדים קטנים בבית מתחילה לג'נגל בין טיפול בילדים שלי לבין טיפול בהוריי. אני לא מוצאת את הידיים והרגלים. את כל זה אפשר לעשות לבד אבל בשיחה אחת אפשר להכין תכנית עבודה ולקבל ארגז כלים". 

יש גם מקרים בהם בן משפחה לא מצליח לדבר עם ההורה שלו, בגלל הקירבה.
"נכון. פנתה אלי בת משפחה וסיפרה על התנגדויות קשות של האם להכניס מטפלת זרה הביתה. הגעתי כדי להדריך אותה ומצאתי עבור האם. הדרכתי גם את המטפלת הזרה. עם ליווי נכון נוצר קשר טוב בין המטפלת למטופלת. בליווי טוב הסרנו את החסמים. הליווי היה הכרחי כי בני משפחה שרחוקים מהתחום נמצאים בעין הסערה ולא יודעים איך להתמודד עם המצב החדש שנוצר".

איך אפשר להתכונן לעתיד לבוא?
"יש שלושה עולמות המבטיחים הזדקנות ראויה. עולם הכלכלה, עולם המשמעות ועולם הבריאות. חשוב לוודא התנהלות פיננסית נכונה בכל הקשור בניהול כספי הפנסיה והקצבאות, ולתכנן הוצאות למשך כל תקופת הפנסיה. חוק הפנסיה מחייב מעסיקים להפריש כסף עבור הגמלאות, אך לעיתים הפנסיה לבדה לא מספיקה. לכן יש להקפיד לברר ולמצות כל זכות המגיע לבן המשפחה, לדוגמה קצבת סיעוד מביטוח לאומי, תביעת ביטוח סיעודי פרטי, ושימוש בזכויות המעניקות הנחות לבני הגיל השלישי. מבחינת משמעות, לאחר הפרישה לפנסיה, גמלאים רבים מאבדים את השגרה ואת המשמעות לחייהם. חוסר משמעות עלול להוביל לירידה קוגנטיבית וירידה במצב הבריאותי. לכן חשוב להקפיד על שגרה קבועה, על פעילויות בקהילה ובארגונים ייעודים לבני הגיל השלישי, ועל פעילות חברתית שתמנע התדרדרות במצב הקוגנטיבי. מבחינת עולם הבריאות יש להקפיד על ניהול נכון של התיק הרפואי. מצאו גריאטר שינהל את התיק הרפואי ושיערוך מעקב באופן קבוע. בנוסף, רפואה מונעת היא קריטית ביותר בגיל השלישי לכן חשוב לשמור על פעילות ספורטיבית, פעילות קוגניטיבית ועל תזונה נכונה ובריאה. כך ניתן למנוע התפתחות מחלות, ולהמנע ממצב של זקנה סיעודית". 

מה את עושה כשאת נכנסת לתוך משפחה?
"אני מחזיקה את המשפחה, נותנת עוגן לבני המשפחה ונותנת מענה ומעטפת שירותים שיורידו את הנטל והעומס מבני המשפחה בטיפול בילדים. לא מזמן הגיעה אלי בת של מטופלת וסיפרה שפעמיים ביקשה מביטוח לאומי החמרת שעות ועליה ברמה ונדחתה. ביקשתי את התיק הרפואי ולמדתי אותו, השתתפתי בשיחת ההערכה עם ביטוח לאומי והעלתי מרמה שלוש לרמה הגבוהה ביותר של ביטח לאומי- רמה שש. ככל שהרמה גבוהה יותר, המשפחה נהנית מכסף רב יותר ויש לזה משמעות בעיקר כשהמשפחה מעסיקה מטפלים זרים.

"זוג אחר שטיפלתי בו לא ידע שיש לבעל ביטוח סיעודי. כשנברתי בחומר הרפואי ראיתי שאפשר לתבוע רטרואקטיבית את חברת הביטוח. השגתי להם רטרואקטיבית 60,000 שקלים ואת הקיצבה החודשית של 5000 שח כל חודש. הרבה פעמים משפחות לא יודעות שיש להן ביטוח סיעודי. משפחה שמקבלת ברגע משבר 60,000 שקל יכולה להסתייע בכסף לטיפול ולשיקום.

"במקרה אחר התקשרה אלי נכדה מארצות-הברית וסיפרה שאביה בן ה-65 מטפל באביו הזקן. היא מאוד דאגה שאביה לא מצליח להתנהל עם הבירוקרטיה והמשימות לטובת הסב וביקשה את עזרתי  בכל מה שנוגע לחוק ולגיוס מטפל זר, מה אביה יכול לעשות כדי להיעזר בקהילה. בגלל שתוחלת החיים עולה, הנכדים דואגים להורים, שדואגים להורים שלהם. אני שומעת על הרבה ילדים, אנשי קריירה, שאין להם את הזמן ליצור להורים שלהם את ההזדקנות שתהיה ראויה עבורם. דור הסנדוויץ עצמו עסוק במשפחות החדשות ובקריירה".

מה את ממליצה למי שנקלע למצב בו הוא זקוק לעזרה?
"ראשית, אם יש ביטוח סיעודי, זה הזמן לתבוע את חברת הביטוח. כדאי לקחת איש מקצוע כי כשנדחים, הזמן עובד לרעתכם. כדאי לתת למי שמבין את השפה הביטוחית לנהל תהליכים מול  חברת הביטוח ולהגיע למקסימום הצלחה. שנית, צריך להגיע מוכנים, עם תכנית פעולה קדימה לשלושה חודשים. לא לקבל פיסות מידע ולהרכיב פאזל. חשוב גם להבין את המשמעות של להעסיק עובד זר. יש פה עניין של דיני עבודה, נורמות אחרות, שפה אחרת. מעבר לזה חשוב לדעת את ההיבטים המשפטיים, אם להורים יש צוואה, יפוי כוח מתמשך, הסכם ממון, לאילו קופות חולים הם משוייכים, והכי חשוב לא להגיע למצב בו אתם מותשים. קחו עזרה, קבלו עזרה, בקשו עזרה. אחרת תתמוטטו".