מרכזי היום לקשישים בכל הארץ סגרו את שעריהם ליום אחד כשביתת אזהרה, זאת במחאה על אי־העלאת התעריף המשולם להם על ידי משרד הרווחה והביטוח הלאומי.

ההצעה הדרמטית לוועדה לבחירת שופטים; ומה הבטיח נתניהו לחרדים?
אלישע ירד שובר שתיקה: "לשיטת החוקרים, אם אתה יהודי - עליך להישחט בשקט"

באיגוד העמותות לזקן מתריעים על התמוטטות מרכזי היום ועל פגיעה אנושה בקשישים, המגיעים לכ־180 מרכזי יום שמעניקים טיפולים, ארוחות חמות ופעילויות עבור כ־15 אלף מהם. הנזק הכולל למרכזי היום מוערך במיליוני שקלים, וכתוצאה מכך העמותות ומרכזי היום נותרים בגירעונות כבדים המאיימים על המשך תפקודם.

מרכזי היום מהווים רשת ביטחון חברתית ובריאותית לקשישים ולאנשים בקהילה עם דמנציה ואלצהיימר. ללא רשת ביטחון זאת, כפי שכבר הוכח בסגרי הקורונה הראשונים, הזקנים חשופים לפגיעה קשה ולהידרדרות במצבם הפיזי והרגשי. 

בין העמותות ובין משרד הרווחה קיים הסכם מחייב, שלפיו המשרד קובע מעת לעת את התעריף שישולם לעמותות בגין הוצאותיהן, אבל הדרישות מצד המדינה רק עולות - בעוד התעריף שהן משלמות למרכזי היום נשאר על כנו. הן דורשות כי גובה התעריף המינימלי לקשיש יעמוד על סך 201.75 שקל ליום לקשיש במקום 145 כיום, וכן כי גובה התעריף המינימלי לקשיש הסובל מירידה קוגניטיבית או אלצהיימר יעמוד על סך 261.68 שקל ליום במקום 199.38 כיום.

משרד הרווחה והביטחון החברתי מסר: "אנו רואים במרכזי היום מענה אפקטיבי ואיכותי להפגת בדידות ושימור תפקודי לאזרחים ותיקים, ויזמנו רפורמה לשיפור השירות וכן להרחבת הבסיס הכלכלי של המרכזים. המשרד כבר התחייב להעלאת התעריפים שהוא משלם למרכזים בסכום כולל של 20 מיליון שקל בשנה, אבל במקביל אנו פועלים מול משרד האוצר והביטוח הלאומי כדי לגשר על הפערים ולהגיע להסכמות לגבי יתרת התקציב הדרוש. יצוין כי משרד הרווחה עוקב אחר כל מרכז, ומנע סגירה של מרכזי יום שנקלעו לקשיים".