התארכות תוחלת החיים מאפשרת לנו המשך עשייה משמעותית גם בגילים מבוגרים, עם זאת ישראל נמצאת מאחור בהתמודדות עם איכות חיים מיטיבה ומניעת תחושת הבדידות בגיל השלישי. בישראל תופעת הבדידות כפולה מהיקף התופעה במדינות אירופה (28%), וידוע כי המשך עשייה משמעותית כמו עבודה או התנדבות מעניקה לאדם תחושת ערך ומשמעות ופועלת כמגן מפני בדידות.

הפנים היפות של ישראל: הוכרזו מקבלי "אות הנשיא להתנדבות" לשנת תשפ"ג
הישראלי היפה: סיירת השיפוצים שמשמחת ניצולי שואה

הבוקר אנחנו מפרסמים לראשונה על יוזמה לאומית אזרחית־ממשלתית משולבת, "איכות חיים בזיקנה", למניעת בדידות ולשיפור איכות חיים בזיקנה. בארגון שיתופים שילבו זרועות יחד עם האגף לאזרחים ותיקים במשרד הנגב, הגליל והחוסן לאומי ועם המועצה הישראלית להתנדבות להקמת פורום שיפעל לגיבוש תוכנית לאומית להגדלת מספר האזרחים הוותיקים המתנדבים.

עד כה הצטרפו לפורום נציגים מכלל המגזרים - קופות ובתי החולים, ארגוני גמלאים גדולים במשק, משרד הבריאות, משרד הרווחה והביטחון החברתי, המוסד לביטוח לאומי, ארגונים עסקיים ועוד. היוזמה פועלת לשינוי תפיסת הזקנים מנטל לנכס, והפורום יפעל להגדלת מספר האזרחים הוותיקים הפועלים כמיטיבים ולא רק כמוטבים.

זאת, מתוך הבנה המשותפת לכלל הגופים השותפים לפורום כי מלבד הערך האישי להתפתחות, חיבור חברתי ותחושת משמעות, להתנדבות האזרחים הוותיקים יש ערך חברתי וכלכלי עצום. השותפים לפורום כבר דנים על הדרכים המעשיות לשלב כוחות כדי להניע יותר מזקני ישראל לפעילות התנדבותית, אבל מה שכבר הצליחו לעשות בשיתופים הוא להביא לחיבור ראשון מסוגו של כל הגופים הנוגעים בדבר לפעולה משותפת.

נכון להיום, אחוז המתנדבים בגיל השלישי נמוך בהשוואה לקבוצות גיל אחרות ועומד על 16%. אוכלוסיית בני 65 ומעלה מונה היום למעלה ממיליון איש, המהווים כ־12% מהאוכלוסייה בישראל, והיא עתידה להכפיל עצמה ב־15 השנים הקרובות. כ־33% מהזקנים ומהזקנות בגילים 75 ומעלה מדווחים על בדידות, תופעה שיש לה כאמור השפעה ישירה על הסיכויים לחלות, כמו גם השלכות כלכליות משמעותיות.

רחל שוורצמן, רופאה גריאטרית פנסיונרית, מספרת: "אני עובדת מעט ובעיקר עוזרת בבתי אבות. כשיצאתי לפנסיה שאלתי את עצמי איך אני עוזרת לקהילה ותורמת מעצמי יותר, החלטתי שמכיוון ואני רופאה גריאטרית ויש מחסור עצום בתחום, אני אתן ייעוץ גריאטרי במסגרת מה שאני יכולה. אני מודה שאני מאוד־מאוד נהנית מההתנדבות והעזרה גם באופן אישי וגם באופן מקצועי, הידיעה שאני מאוד עוזרת גורמת לי לתחושת סיפוק מאוד־מאוד גדולה, אחרי חלק מהאנשים שעזרתי להם אני עדיין עוקבת ועוזרת להם במשך תקופה ממושכת".

מיכל תשובה, מנהלת יוזמת "איכות חיים בזיקנה", מסבירה: "אוכלוסיית הזקנים שלנו צפויה לצמוח, לפיכך נדרש לממש את הפוטנציאל שלהם להיות שחקנים משמעותיים בזירה התעסוקתית, הכלכלית והחברתית. הפורום מאפשר ניצחון לשני הצדדים, הוא מעניק עשייה ומשמעות למבוגרים שיכולים להמשיך ולפעול, ומאפשר גם לחברה להרוויח מכך".