אלפים המתינו אתמול (שבת), כבר משעות הבוקר המוקדמות בתורים הארוכים לארבע לשכות האוכלוסין הגדולות בתל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע, כדי לזכות בדרכון הנכסף, עם פתיחת מבצע "מרתון דרכון" עליו הכריזו שר הפנים משה ארבל ומנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אייל סיסו. משבר הדרכונים החל מאז תום משבר הקורונה.

על רקע משבר התורים: שר הפנים מודיע על הקלה בהנפקת דרכון
לא השגתם תור לחידוש הדרכון? הבשורה שעשויה לשנות את המצב

 

ברשות האוכלוסין הסבירו, כי במהלך המשבר, רבים לא חידשו את הדרכונים ונוצר "פקק" שהלך והחמיר, על רקע הנהירה של הישראלים לחו"ל, לאחר כשנתיים של הגבלות קורונה. ברשות ניסו בתחילה להתמודד עם התורים הארוכים באמצעות תגבור כוח אדם, אבל זה נראה כמו "טיפה בים". בחודשים האחרונים החל להתפתח שוק שחור, כאשר היו טענות שהאקרים ממדינות חבר העמים ואף "מאכארים" מישראל, השתלטו על מערכת זימון התורים של רשות האוכלוסין וההגירה, כאשר הזמינו אלפי תורים והציעו כל תור תמורת תשלום של מאות דולרים.

ברשות האוכלוסין וההגירה הודיעו שהצליחו לנטר רבים מאותם תורים והם בוטלו, אבל התוספת בפועל לא הביאה לקיצור זמני ההתנה ולקראת עונת הנסיעות לחו"ל בחופשת הקיץ, זימון תור להנפקת דרכון הפך למשימה כמעט בלתי אפשרית. על פי ההערכות, מאות אלפי ישראלים נותרו חסרי אונים, כאשר לא הצליחו לקבוע תורים להנפקת דרכון או חידושו.

תורים לחידוש דרכונים בלשכת האוכלוסין בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
תורים לחידוש דרכונים בלשכת האוכלוסין בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

ארבל וסיסו גיבשו בשבועות האחרונים את המבצע המיוחד והודיעו שקיצור זמני ההמתנה מצוי בסדר עדיפות גבוה. במסגרת המבצע, הוחלט על פתיחת לשכה נוספת של רשות האוכלוסין וההגירה, החל מהיום בבני ברק, לצורך הנפקת דרכונים, באמצעות הזמנה במערכת הממוחשבת. במקביל, אתמול החל המבצע בארבע לשכות האוכלוסין הגדולות בתל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע, שבחודש הקרוב רק ינפיקו דרכונים, בין השעות 21:00-07:30. 

לעומת זאת, שירותים נוספים, כמו הנפקת תעודות זהות את ראיונות להארכת אישורי שהייה בארץ, לא יתקיימו באותן לשכות, שהפכו ל"לשכות דרכונים".

כבר משעה שש בבוקר הגיעו מאות ללשכת רשות האוכלוסין וההגירה במגדל קרית הממשלה בצומת עזריאלי בתל אביב, כדי לתפוס תור, לקראת פתיחת הלשכה בשעה שבע וחצי בבוקר. לקראת השעה שמונה בבוקר כבר נוצר תור ארוך עוד יותר, מהכניסה האחורית למגדל קרית הממשלה, עד ללב רחוב קפלן.

"אני רוצה לטוס בקיץ לארה"ב, יש לי ויזה, אבל אין לי דרכון. ניסיתי עשר פעמים לפחות להזמין תור במערכת הזימון הממוחשבת, אבל בכלל לא היו תורים, גם לעוד חצי שנה", סיפר חיים מרמת גן, שתפס תור בשעת בוקר מוקדמת. "אני גם מוכן להמתין כאן ארבע וחמש שעות ולצאת מכאן עם דרכון". רחלי, שהגיעה מבתי ים, סיפרה עוד: "חבל שהגענו למצב הזה, אבל אני מעריכה מאוד את המבצע המיוחד. דרכון זו לא פריבילגיה".

בשעות הצהריים התורים התקצרו בהדרגה, אבל עדיין היה צורך להאזר בהרבה סבלנות כדי להגיע לאחד מאשנבי הנפקת הדרכונים. עד לשעות אחה"צ אלפים קיבלו שירות וברשות האוכלוסי וההגירה מעריכים שכרבע מיליון דרכונים יונפקו במהלך המבצע שיתקיים במהלך החודש הקרוב.

"יוצאים למרתון דרכון. אנו מבקשים מהאזרחים הרבה הרבה סבלנות, הרבה אורך רוח, לאט לאט נשתדל לתת לכולם שירות. יוצאים לדרך", הכריז סיסו. ארבל ציין באיגרת מיוחדת: "במהלך החודש הקרוב צפויים להגיע אמוחנים ללשכות, שבהן מתקיים 'מרתון דרכון'. צפויים להיות תורים ארוכים, עומסים לחץ וןהרבה זן המתנה. אנו מודעים לכך ופועלים להקל כמה שאפשר".