1. שומן/ שמן - טוב או רע?

השומן הוא מרכיב חיוני בתזונה מאוזנת, בהיותו חלק חשוב ממרכיבי התא ו"שותף" בתהליכים מרכזיים בגוף. בחירה נכונה של סוג השומן שנצרוך, איכותו וכמותו חשובה מאוד לבריאותנו.

סוג ואיכות - שומן איכותי צריך להיות קרוב ככל שניתן למקור. כך למשל, שמן זית כתית טהור בכבישה קרה, אבוקדו, טחינה ואגוזים. שומן שעובר עיבוד כמו שומן צמחי מוקשה או מוקשה חלקית, מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם. 

כמות - כמות קטנה של שמן הספיקה להאיר את המנורה שמונה ימים, זהו בדיוק אחד הדברים האופייניים לשמן - תרומתו משמעותית, וכמות קטנה ממנו מספיקה. לפיכך רצוי להפחית בטיגון או במזונות מעובדים, המכילים אחוזי שומן גבוהים כמו מאפים וחטיפים למיניהם. 

2. סופגנייה או לביבה?

מה שאוהבים. כדאי לחכות לסופגנייה המיוחדת של הדודה או ללביבה שסבתא מכינה. כלומר, לבחור דווקא בטעם המיוחד ובעיתוי המתאים. לשמר את החגיגיות. רצוי לוותר על קנייה מזדמנת בבתי מאפה ולא להיענות לכל הזדמנות של חלוקת סופגניות בשלל אירועי החג. 

הכנת לביבות יכולה להיות הזדמנות לשלב פרי או ירק - גם אם לאחר ההכנה נבזוק למעלה מעט אבקת סוכר. כך נוסיף גם צבעים לארוחה וגם סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. ניתן להכין לביבות משילוב של תפוחי אדמה ותפוחים/ גזר מגורד דק ובטטה או דלעת/ קישואים ותפוחי אדמה.

3. מדֵי ערב צצה ליד החנוכייה קערת סופגניות. מה עושים?

הסופגניות הן אחד מסמלי החג, ולכן כדאי לאפשר לעצמנו ליהנות מסמליות זו ומטעמה של סופגנייה אמיתית מטוגנת בשמן. יחד עם זאת, כיוון שבחנוכה (וגם לפני) סופגניות צצות מכל עבר, כדאי שנשמור לעצמנו את הבחירה ואת העיתוי המושלם ליהנות ממנה. למשל, בּנֵר ראשון אוכלים סופגנייה מובחרת. 

אם מתכננים מראש את מפגשי הדלקת הנרות, יודעים שביום מסוים הולכים לסבתא וסבא, ושם מגישים לביבות ביתיות שכולם אוהבים. בימים שאנו מארחים, נוכל להציע חלופות לטיגון ועדיין להתענג על ארוחה חגיגית וטעימה. נוכל למשל, להכין לביבות בטטה/ תפוחי אדמה/ ירקות עם ידיים משומנות ולאפות בתנור, וכך לשמור על השימוש הסמלי בשמן. 

4. מה עוד אפשר להכין בימי החג?

לצד הדלקת הנרות כדאי לשלב ארוחה מסודרת, המכילה ירקות טריים או מבושלים, מרק ירקות או קטניות, מאפין גבינה וזיתים/ פיצה ביתית, לביבות ירקות וגבינה. בימים שמחליטים שאפשר לוותר על סופגנייה, אפשר להוסיף משהו מתוק כמו בלינצ'ס גבינה או פנקייק בייתי בתוספת פירות חתוכים.

5. הגזמנו עם הסופגניות - האם מומלץ לבצע יותר פעילות גופנית?

פעילות גופנית חשובה ומומלצת כל השנה כחלק מאורח חיים בריא. כדאי לשלב בין פעילות מתוכננת כמו חוג קבוע פעמיים בשבוע ובין פעילות יומיומית כמו משחקי כדור, גן שעשועים, ריקוד, עלייה במדרגות במקום מעלית, קפיצה על דִלגית ועוד. במהלך חופשת החנוכה חלק מהחוגים יוצאים לחופשה, והילדים יושבים יותר מול מסכים. לכן, חשוב ומומלץ לשלב פעילויות מהנות במהלך השבוע, כמו טיול בטבע ביום שימשי או תחרות ריקוד בבית ולחילופין משחק באולינג בימים גשומים. פעילות גופנית וצמצום שעות מסך הם הרגלים חיוניים שמיטיבים עם הגוף שלנו. כדאי שיהפכו לחלק מחיינו ולא רק למטרת "שריפת קלוריות".

6. להכין בבית או לקנות?

בדרך כלל הכנה ביתית  עדיפה כי אנו בוחרים את חומרי הגלם: את סוג השמן, את סוג הריבה וכדומה. כדאי שהשמן יהיה כזה שמשתמשים בו לטיגון רק פעם אחת, והריבה מ-100 אחוז פרי וללא צבעי מאכל. אם מכינים בבית סופגניות או לביבות מטוגנות, כדאי להכין כמות סבירה המותאמת למספר הנפשות. 

7. אז כמה סופגניות מותר?

מתוך מה שנכתב עד כה, ניתן להבין שאיזון ותכנון הן שתי מילות המפתח בהתנהלות שלנו. בדיוק כמו בחירה של עוגות ביומולדת או קינוחים באירוע חגיגי או בחופשה במלון.

רצוי:
לשמור על העיתוי והטעם | להימנע מלהכין או לקנות סופגניות כבר בצאת חגי תשרי | לבחור בסופגנייה שאוהבים, לשבת ולאכול בהנאה | לא לאכול בהיסח הדעת ובעמידה | להמעיט באכילת סופגניות שהוכנו בכמויות גדולות ולא ברור לנו מה היה טיב השמן שטוגנו בו.

8. לא עמדנו בפיתוי והתמלאנו בתחושת אשם וייסורי מצפון. מה עושים?

תחושות שליליות אינן מקדמות אותנו ואפילו עלולות להזיק. הן פוגעות בתחושת המסוגלוּת ובערך העצמי. אכילה נורמלית היא כזו שלעיתים נצטער שאכלנו יותר מִדי ולעיתים נשאיר בצלחת גם אם לא הגענו לתחושת שובע מלאה.

באופן כללי כדאי לנסות לעזור לעצמנו כמה שניתן באמצעות תכנון: לא להגיע רעבים מִדי לארוחה, ולשלב בארוחה מרכיבים מזינים כמו ירקות וקטניות ולא רק מאפים. 

כאשר אנו מארחים נוכל לשלוט יותר על מה שיוגש, וכאשר נתארח כדאי שנביא איתנו מאכל מזין שאנו אוהבים כמו סלט עשיר או פשטידה.

הכותבת: בתיה שהרבני, תזונאית קלינית בראייה משפחתית במכבי שירותי בריאות בצפון ועוסקת בליווי אישי ובהנחיית קבוצות הורים במכבי אקטיבי (מכון לטיפול בעודף משקל בילדים) ומרצה בפני צוותי חינוך ובני נוער.