במידה וקיימת יחסי מין לא מוגנים, אם נקרע הקונדום או שהחמצת גלולה למניעת הריון, הפתרון הזמין לשעת חירום הוא נטילת גלולת היום שאחרי. על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO), אמצעי מניעה זה יכול למנוע למעלה מ-90% מההריונות, כאשר נעשה בו שימוש תוך 5 ימים ממועד קיום יחסי המין. למרות שעדיף להישמר ולהיערך לפני שאת מתחילה לקיים יחסי מין  ולא פחות מזה, גם כדי להגן על עצמך ממחלות מין, עדיין חשוב שתכירי את הגלולה, ותלמדי מתי מומלץ ליטול אותה, באילו מקרים היא נותנת מענה, והאם צפויות תופעות לוואי. 

מהי גלולת היום שאחרי?
זהו אמצעי חירום שמטרתו עיכוב הביוץ או מניעתו לחלוטין, על ידי מניעת שחרור הביצית או השתרשות הביצית המופרית בדופן הרחם. ישנן גלולות שמשפיעות על הפעילות ההורמונלית בגופך וכך מונעות הריון. חשוב שתזכרי כי הגלולה אינה משמשת אמצעי להפסקת הריון ולא מגינה מהידבקות במחלות מין או זיהומים.

מתי נוטלים את הגלולה?
כאמור, ארגון הבריאות העולמי ממליץ ליטול את הגלולה עד 5 ימים לאחר קיום יחסי המין, ואני רוצה להדגיש שעדיף שתעשי זאת כמה שיותר מוקדם ועד 72 שעות ממועד קיום המגע מיני וזאת כדי למקסם את יעילותה.

האם כל אחת יכולה ליטול את גלולת היום שאחרי?
למעשה, רוב הנשים יכולות לעשות שימוש בגלולה, כולל מי שאינה יכולה להשתמש באמצעי מניעה הורמונליים. לעומת זאת, אם את אלרגית לרכיבים של הגלולה, סובלת מאסטמה או צורכת סוגים מסוימים של תרופות, ייתכן ויהיה עליה להימנע מנטילתה, כך גם לגבי מניקות. 

מהן תופעות הלוואי של שימוש בגלולה?
בעקרון לא אמורות להיות תופעות לוואי חמורות או ארוכות טווח ויחד עם זאת, חשוב שתכירי כמה מהן:

  • כאבי ראש.
  • כאבי בטן, כולל כאבים בבטן התחתונה.
  • בחילות והקאות.
  • שינויים במחזור העוקב, שעלול להקדים או לאחר או שאינו סדיר.
  • עייפות.
  • הרגשה כללית לא טובה.

רוב תופעות הלוואי אמורות לחלוף תוך כמה ימים ויחד עם זאת, בכל מקרה בו את חווה אחת או יותר מתופעות הלוואי הרשומות, חשוב שתפני לרופא/ת הנשים שלך. 

בנוסף, הגלולה לא אמורה לפגוע בפוריות, וכבר במחזור הבא תוכלי לנסות להיכנס להריון.  

כמה יעילה גלולת היום שאחרי?
לפי ארגון הבריאות העולמי, מחקרים מראים כי רק 1.2% עד 2.1% מהנשים שנטלו את הגלולה, נכנסו להריון. עוד עולה כי הגלולה נמצאה פחות יעילה אצל נשים עם עודף משקל. דרך אגב, אם את מקיאה כשעתיים ממועד נטילת הגלולה (וזו אכן אחת מתופעות הלוואי) חשוב שתפני לרופא/ת הנשים שלך, כדי להתייעץ לגבי האפקטיביות שלה במצב זה. 

אילו סוגים מומלצים ישנם?
3 סוגים של גלולת היום שאחרי הקיימים בשוק הם: פוסטינור ונורלבו המכילות חומר פעיל הנקרא לבונורגסטרל. סוג נוסף הוא:אלה  - גלולה המכילה חומר פעיל הנקרא Ulipristal Acetate.

את פוסטינור ונורלבו תוכלי רכוש ללא מרשם רופא/ה, והן יעילות בטווח של 72 שעות לאחר קיום יחסי המין. לעומתן, אלה מצריכה מרשם רופא/ה, ויעילותה נמשכת עד 120 שעות ממועד קיום יחסי המין. 

איך תוכלי לדעת מה מתאים לך?
בחירת סוג הגלולה המתאימה לך, תלויה בכמה פרמטרים:

  • כמה זמן עבר ממועד קיום יחסי המין הבלתי מוגנים.
  • משקל גופך.
  • האם תוכלי להשיג מרשם רופא/ה בהקדם. 
  • האם את מניקה. 

אם את לא בטוחה בסוג גלולת היום שאחרי שמתאים לך ביותר, חשוב שתפני לרופא/ת הנשים שלך או לרוקח/ת כדי שיעזרו לך בתהליך הבחירה.

היכן ניתן להשיג את הגלולה?
כאמור, ישנן גלולות שדורשות מרשם רופא/ה ואחרות לא, ובהתאם ניתן למצוא אותן בבתי המרקחת ובמרכזים רפואיים נוספים. 

כמה זה עולה?
המחיר של סוגי הגלולות השונים נעים סביב ה-100 ₪. ישנן אוכלוסיות כדוגמת חיילות או נערות, שזכאיות לקבל את הגלולה בחינם, ולכן חשוב להתעדכן לפני הרכישה.

לסיכום, חשוב לי להדגיש שוב כי גלולת היום שאחרי אינה מגנה ממחלות מין ולעיתים, גם לא מהריון לא רצוי, וכי עדיף להיערך מבעוד מועד ולהימנע מהצורך לעשות בה שימוש מלכתחילה. בנוסף, וכפי שהסברתי קודם לכן, תפקידה של הגלולה היא למנוע הריון לפני שהוא נוצר, ולא לגרום להפסקת הריון או הפלה יזומה. כשמה כן היא: 'גלולת חירום' המשמשת כאמצעי הגנה אחרון, במידה וכל האחרים לא נצרכו או כשלו.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן -רופא נשים בכיר בקופת חולים כללית

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.