אלפי חולים ממתינים: הוועדה הציבורית להרחבת סל שירותי הבריאות (ועדת סל התרופות) פרסמה היום (רביעי) את המלצותיה לשנת 2022, באשר לתרופות שיכללו בסל ויזכו למימון. ההמלצות יוגשו בהמשך לשר הבריאות, ניצן הורוביץ. זאת כאשר השנה הוגשו טיפולים בעלות כוללת של יותר מ־2 מיליארד שקל, ולרשות הוועדה יש רק 550 מיליון שקל.

הומלץ בין היתר על טכנולוגיית FLASH לניטור סוכר עבור חולי סוכרת מסוג 2, המטופלים בזריקת אינסולין, בעלות כוללת של 48.013 מיליון שקלים. הומלץ על הרחבת הזכאות למימון הסעות ילדים לקבלת טיפולי דיאליזה במכונים ייעודיים לילדים, בעלות כוללת של כמיליון שקלים. 

בתחום בריאות הנפש, הומלץ על טיפול אוגמנטציה בדיכאון מסוג MDD, תרופה לטיפול בסכיזופרניה וטיפול להפחתת צריכת אלכוהול במבוגרים הסובלים מתלות. 

כמו כן, בתחום הגנטיקה, יתווספו בדיקות באוכלוסיות ייעודיות לגילוי נשאים של מחלות גנטיות. התווית תתייחס באופן ממוקד ליהודים ממוצא בוכרי, יהודים ממוצא אשכנזי, ערבים ממוצא מוסלמי ולאוכלוסיה הבדואית בדרום.

בין המלצות הוועדה, קיימת גם בשורה אפשרית עבור אלו המבקשים לעבור ניתוח לשינוי מין: הומלץ על טיפול קלינאות תקשורת להתאמה מגדרית של הקול לטרנסג'נדרים, כאשר כשני מיליון שקלים יוקצו לטובת הטיפול.

בתחום המחלות הזיהומיות, הומלץ על Vocabria כטיפול במבוגרים נשאי HIV-1 המדוכאים וירולוגית במשטר טיפול אנטירטרוויאלי קבוע. בנוסף הומלץ על טיפול לפני חשיפה למניעת הידבקות ב-HIV, במבוגרים בסיכון גבוה. 

כמו כן, אושר לראשונה חיסון Gardasil-9 , לבני 26-21. החיסון מגן מפני תשעה זנים של וירוס הפפילומה, שעשוי לגרום לסוגי סרטן שונים בינהם סרטן צוואר הרחם, סרטן פה ולוע, סרטן הפין וסרטן הפות והנרתיק. וכן מונע יבלות באברי המין של גברים ונשים כאחד.

גם חולי הקוליטיס קיבלו בשורה, בכך שהתרופה הפומית זפוסיה אושרה. זפוסיה גם אושרה לחולי הטרשת הראשונה בקו ראשון, לאחר שבסל הקודם הייתה בקו השני בלבד.

רשימת המלצות הועדה הציבורית... by maariv

"הגדלנו את תקציב סל התרופות, זה אפשר להרחיב את היריעה"

עם הצגת המלצות הוועדה, שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר: "קשה להפריז בחשיבות של הוועדה ובאחריות העתירה על כל אחד ואחד מכם. מאז מיניתי את הוועדה לפני כשלושה חודשים, בראשות פרופ' יונתן הלוי, חברי הוועדה עמלו בחריצות במסירות על ההמלצות החשובות הללו. אכן הגדלנו את תקציב סל התרופות, ההישג החשוב הזה אפשר להרחיב את היריעה לשנים קדימה".

"קבענו ארבעה עקרונות שליוו את הוועדה: עדכון דמוגרפי גבוה וקבוע, הנומרטור עודכן מתקציב של 300 מיליון ל-500 מיליון, עוד חידוש הוא שמונתה פסיכאטרית לוועדה כדי לשים דגש גם על התחום הזה", סיכם הורוביץ.

ועדת סל התרופות לשנת 2022 מגישה את המלצותיה (צילום: אבשלום ששוני)
ועדת סל התרופות לשנת 2022 מגישה את המלצותיה (צילום: אבשלום ששוני)

המתינו לבשורה

עו"ד אירית פנט, יו"ר הוועד המנהל של עמותת "אחת מתשע", התאכזבה מההמלצות ואמרה: "זו השנה השלישית ברציפות שוועדת הסל בוחרת שלא לאפשר את הקדמת גיל הממוגרפיה מ-50 ל-40. אי אישור שינוי ההתוויה בסל הבריאות הוא בשורה קשה עבור אלפי נשים צעירות, שגם השנה יופקרו לגורלן, ואשר אצלן המחלה היא תוקפנית ומהירה יותר. מדי שנה מאובחנות בישראל 5,500 נשים חדשות בסרטן השד, אשר רבע מתוכן הינן מתחת לגיל 50 – גיל בדיקות הסקר – ואשר רק בשל גילן המוקדם נמנעת מהן הזכות לגילוי מוקדם של המחלה ולהצלת חייהן".

עינבל כהן תובל, מנהלת העמותה הישראלית לסרטן העור מסרה: "לצערנו האנשים השקופים בחברה שוב נשארים מאחור, חולים בנון מלנומה בשלבים מתקדמים הגיעו למצב בו הפצעים והנגעים בגופם חייבים טיפול ממוקד ומדויק. מדובר בחולים שרובם הגדול מבוגרים מאוד, ולא תמיד מבחינים בזמן בנגעים בגופם עד שהם הופכים להיות פצעים קשים מאוד, הגורמים לכאב גדול וסכנות זיהום. אלו פצעים שהתרופות המצויות כיום בסל לא מצליחות לסייע ולרפא אותם".

מיכאל וסרטייל, מייסד ויו"ר עמותת יד-תמר המעניקה תמיכה למשפחות חולי סרטן, אמר: "אין עוררין על כך שחשוב ואף חיוני לשפר משמעותית את היעילות הביורוקרטית באספקה מהירה של תרופות מסוימות על מנת שלא יהפכו חלילה ל-"תרופות שכולות"- תרופות שמתארות מציאות מעוותת שבה חולה מקבל תרופות חיוניות באיחור, ובמצב מתקדם של המחלה כשהמערכת החיסונית ירודה".

"לדוגמא, במקרה הצורך בהשתלת מח עצם ישנם חולים רבים המגיעים לטיפול כשכלו כל הקיצין, התרופות אינן משפיעות, ורוח הלחימה של החולה בשפל המדרגה ומכך נובע חוסר הרצון להיכנס ל"הרפתקה רפואית" נוספת שיש עימה סיכון רב. חולים שעוברים השתלה בתחילת המחלה כשהמערכת החיסונית עדיין יציבה יצלחו אותה עשרת מונים. לגורם הזמן חשיבות מכרעת גם בהיבט התרופתי, כי השגת יעילות לטיפול תרופתי מצריכה תהליכי ניסוי וטעיה ותזמון מדויק".

שולמית בורשטיין, מנהלת העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס, בירכה: "אנו שמחים שהתרופה "רינבוק" נכנסה לסל התרופות לטיפול באטופיק דרמטיטיס ובכך תוכל לסייע להקל על הסבל של החולים ולשפר את איכות חייהם. העמותה פועלת ותמשיך לפעול ולהיאבק להנגשה של כל טיפול אפשרי למחלה".

יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, גם הוא היה בין המברכים: "אנחנו הפנימאים חשים, שגם השנה, ניתן ביטוי הולם לצרכי מאסה רחבה מאוד של חולים בהכללת תרופות מגוונות בסל החדש, הן למחלת הסוכרת, הן לאי ספיקת לב, והן לאי ספיקת כליות".

"התרופות החדשות הללו תאפשרנה בעתיד המיידי והרחוק, להתמודד באופן מוצלח יותר עם תחלואות כרוניות, שפוגעות באיכות החיים, גורמות לסבל ומדרדרות את המצב הפיזי והנפשי של החולים בהן ומביאות אף לתמותה. האיגוד לרפואה פנימית מודה לוועדת הסל, שנענתה, שנה נוספת, לחלק ניכר מהמלצותיו".