מדי שבוע אנחנו כותבות על תזונה בעיקר וקידום בריאות בכלל, על החשיבות הרבה של התזונה לתפקוד תקין של הגוף והתרומה הרבה במניעה של מחלות. “עשה מזונותיך תרופותיך ולא תרופותיך מזונותיך", דרש לפני כ־800 שנים הרמב"ם, רבי משה בן מימון, גדול הפוסקים, מחשובי הפילוסופים, מדען ורופא. יש האומרים שמקורה של ההמלצה הוא עוד מלפני הספירה וטבע אותה היפוקרטס ולאו דווקא הרמב"ם. כך או כך, אין ספק שהמלצה זו תקפה היום כבעבר, ואולי אף יותר.

את ההשלכות של התזונה על הגוף לא תמיד ניתן לראות. למשל, התרומה הטובה של ירקות ופירות למערכת החיסון, או יתרונותיו של שומן איכותי בלתי רווי על פני שומן רווי לשמירה על כלי הדם. מסיבה זו קשה לפעמים לאמץ המלצות תזונתיות, והיא מצטרפת לסיבות נוספות כמו המבחר העצום של מזון מעובד, זמין, עשיר בטעמים ומעורר תיאבון, אבל לא תמיד בריא.

איך נראה הגוף מבפנים

ידע הוא כוח, כך אנחנו מאמינות. והדרך לכבד את הגוף ולדאוג לו מתחילה בהיכרות איתו. יש דרכים רבות להיכרות עם הגוף וללמידה על המערכות הפועלות בו. ספרים, איורים, צילומים, סרטים וסרטונים. רבים מנסים להמחיש איך נראות מערכות גוף האדם מבפנים וכיצד הן מתפקדות, חלקם בהצלחה רבה וחלקם פחות. החופש הגדול הוא הזדמנות מצוינת לבקר עם הילדים במוזיאונים השונים למדע הפזורים בארץ. אליהם הצטרף בתחילת החודש המוזיאון הישראלי לרפואה ומדע בטכנודע שבחדרה.

ביקור במוזיאון החדש הוא דרך נהדרת ללמוד, להבין ולהתפעל מנפלאות הגוף, במיוחד כשהדרך מפעילה כמעט את כל החושים: ראייה, שמיעה, מישוש וריח. המוזיאון משלב מדע, רפואה וטכנולוגיה, והמבקרים זוכים ללמוד על האנטומיה והפיזיולוגיה של הגוף, להבין את הגורמים למחלות כמו נגיפים (אמרנו כבר קורונה?), חיידקים או עישון ולהכיר מגוון דרכים לטיפול החל ממנוחה ותזונה ועד טיפול תרופתי וכירורגי.

מוזיאון הרפואה בטכנודע, חדרה (צילום: רמי זרנגר)
מוזיאון הרפואה בטכנודע, חדרה (צילום: רמי זרנגר)

למבקרים ניתנת האפשרות להכיר את הגוף מזווית שאינה מוכרת - מהצד של הצוות הרפואי. ניתנת הזדמנות להפעיל פרוצדורות רפואיות כמו ביצוע החייאה, הדמיות של אולטרה־סאונד או CT, צנתור ועוד.

קהל היעד שאליו מכוונים התכנים במוזיאון הם ילדים ונוער. בביקור שלנו, המבוגרים למדו ונהנו (וגם בסדר הפוך) לפחות כמו הילדים. בזכות אמצעים חזותיים מתקדמים ואינטראקטיביים, המלהיבים את הנכדים בדיוק כמו את הסבות והסבים המלווים אותם.

הורים רבים מפספסים את ההזדמנות לבילוי במוזיאון, מכיוון שיש בבית אחים קטנים יותר הדורשים ליווי. ברוב מוזיאוני המדע, כמו אלה שבירושלים, בחיפה, בבאר שבע, ברחובות ובאוניברסיטת בר־אילן, גם הקטנטנים יכולים ליהנות מהבילוי במוזיאון גם אם לא להבין. ובכלל חשיפה לבילוי משפחתי מסוג זה היא מבורכת.

המוזיאון החדש משתרע על פני 1,200 מ"ר וכולל כ־120 מיצגים שעל תכנונם עמלו בטכנודע חדרה והושקעו כ־30 מיליון שקלים בהקמתו.
הביקור במוזיאון מחולק לשני מסלולים, וכל אחד מהם כולל שלוש תערוכות. המסלול הראשון כולל נושאים כמו גנטיקה, נגיפים, חיידקים ומתחם “הידעת?", שמצליח להפתיע את המבקרים בעובדות הקשורות לחוש הראייה, לחוש השמיעה, לחוש הריח, לכף היד - לנקבוביות הזיעה שבכף היד ולשערות שבגב כף היד, לתנועת האצבעות ועוד ועוד.

יש להניח שתערוכת הנגיפים והחיידקים הייתה פחות אטרקטיבית לילדים ולנוער, כשתוכננה לפני כחמש שנים, אבל נגיף covid-19, הקורונה, מרתק את המבקרים הצעירים. התערוכה מסייעת להם להבין את הפעילות של הנגיף ששמו כל כך מוכר להם ושהפך את מציאות חיינו. משמעות המוטציות של הנגיף, ההשפעה של עטיית מסיכה על בלימת התפשטותו ושאלות נוספות שהתעוררו בעקבות השנה האחרונה - מקבלות מענה מפורט וברור.

המסלול השני כולל את שלוש מערכות הגוף החיוניות: הלב, הריאות והמוח. אפשר להיכנס ללב ענק ולצפות בסרטון המסביר את פעילותו. מיצג אחר מאפשר למבקרים למלא ולרוקן את הריאות ולצפות בפעילות הסרעפת. השכבות המגינות על המוח וחלקיו אף הם מוצגים במיצגים אינטראקטיביים המעודדים לגעת, ללחוץ, לסובב וכך להבין בקלות יחסית את איברי הגוף, תפקידם ואופן פעולתם. לצד כל המיצבים הסברים קצרים וברורים בעברית ובערבית.

מומלץ לפצל את הסיור במוזיאון לשני ביקורים במועדים שונים, מסלול אחד בכל ביקור. את המסלול מלווים מדריכים בעלי ידע מקצועי ותשוקה ללמד ולהעשיר את האורחים שלהם, מתווכים את המידע למבקרים, מעוררים את סקרנותם עם שאלות מנחות וסבלנות רבה. (ותודה לנתי, שהדריך אותנו והלהיב את המבקרים בקבוצה בכל הגילים).

ויש גם תרומה לקהילה

טכנודע חדרה הינו מרכז מדעי שבו משתתפים ילדים, בני נוער ומבוגרים בפעילות חקר במדע וטכנולוגיה. פרט למוזיאון לרפואה ולמדע החדש הוא כולל גם מתחמים נוספים, המאפשרים להמחיש את עולמות המדע, בהם מצפה כוכבים, פלנטריום, יחידה לסימולציה רפואית ופארק מדע חיצוני. בפארק מוצגים ענקיים הממחישים תופעות מדעיות טכנולוגיות, מעבדות פיזיקה, כימיה וביולוגיה.

הטכנודע הציב מטרה שעיקרה לגשר על פערים חברתיים בחברה הישראלית באמצעות חשיפת בני הנוער הנמנים עם אוכלוסיית מצוקה למדע וטכנולוגיה. המרכז מהווה עבור מאות ילדים ובני נוער אלו “בית חם", שבו הם זוכים לקבל ארוחה חמה לאחר יום הלימודים בבית הספר, עזרה בלימודים ופעילות מדעית עד לשעות הערב.

שמחנו לגלות שכל ההכנסות מהמבקרים בטכנודע מוקדשות להענקת חינוך מדעי לילדים.