חברת הפוד-טק הישראלית Biomilk קיבלה השבוע את אישור ועדת הלסינקי לקידום מחקר ראשון מסוגו בארץ ובעולם בבית החולים בילינסון (מרכז רבין), במסגרתו תפעל החברה לייצור חלב-אם מתורבת (אשר יפותח במעבדות החברה) באמצעות לקיחת תרומות חלב אם מנשים מניקות לאחר הלידה. 

המחקר יעשה בשיתוף מחלקת המיילדות, גניקולוגיה ופריון בבית החולים בילינסון, יכלול כ-50 מתנדבות בסמוך לאחר הלידה, אשר יתרמו כ-50 מ"ל חלב-אם כדי לקדם את מחקר החברה במעבדותיה. החלב הנתרם יועבר למעבדות של החברה אשר תקדם את פיתוחיה על מנת להפריד ולגדל את התאים מתרומות חלב-אם, כך שימשיכו להפיק את רכיבי חלב האם בתנאי מעבדה (חלב אם מתורבת). 

מטרתה העיקרית של החברה בקיום המחקר הוא להוכיח היתכנות (POC) לכך שהתאים שמייצרים את חלב האם ניתנים לבידוד מן החלב עצמו וכי ביכולתה של החברה להפיק מתאים אלו את רכיבי חלב האם העיקריים, כמו למשל - חלבון ושומן. 

החברה צופה כי ככל שתעמוד במטרתו העיקרית של המחקר, הוא עשוי להוות פריצת דרך משמעותית בתחום יצור חלב-אם מתורבת, שכן האלטרנטיבה הקיימת היום בדמות פורמולות הינם רכיבים מן החי ו/או מן הצומח בלבד וכן בהתאם למחקרים שנעשו חלב אם הינו המזון הבריא והמתאים ביותר לתינוקות. יחד עם זאת, לעיתים קיים קושי בריאותי, חברתי או כזה הנובע מטעמים אחרים, המובילים לכך שחלב-אם  יהיה חסר לתינוקות רבים- מחסור אשר מאלץ לשימוש בתחליפים אחרים, כאשר כאמור, לחלב-אם יתרונות בריאותיים והתפתחותיים מוכחים ביחס לתחליפים האחרים. 

תומר אייזן, מנכ"ל החברה ציין: "המחקר פורץ הדרך שלנו עם בית החולים בילינסון מהווה עבורנו סממן משמעותי במהפכה והשינויים שאנו מתעתדים לעשות בתעשיית החלב בישראל ובעולם כולו. אני צופה שתוצאות המחקר שיתקבלו עשויות להיות ה"דבר הבא" בכל הנוגע לשוק תחליפי החלב אשר יאפשר לכל אם באשר היא, שלא יכולה או בוחרת שלא להניק, לספק לתינוקה את אותם הערכים התזונתיים שמגיעים מחלב-אם "מסורתי", רק שהפעם החלב יהיה חלב מתורבת שיוצר במעבדה".  

ככל שהמחקר והפיתוח יושלמו בהצלחה, החברה עשויה לייצר חלב-אם מתורבת שיכיל את המרכיבים הקיימים באופן כמעט בלעדי רק בחלב-אם המגיע מנשים מניקות. לביומילק יש פוטנציאל אדיר להצלחה בשוק חלב האם המתורבת, שכן לחלב-אם מתורבת כמוצר ישנו סיכוי הצלחה גבוה לחדור לשוק, הן בהיבט האיכותי והן בהיבט הבטיחותי, היות והוא יוצר במעבדה תוך כדי הקפדה על בדיקות איכות מקיפות. 

בנוסף, על מנת לגשר על הפערים שבין חלב-אם ופורמולות חלב לתינוקות, החברה צופה כי קיימת אפשרות שניתן יהיה לייצר את המרכיבים הנוספים שקיימים בחלב-אם, אך חסרים בפורמולות לתינוקות, ולצרפם לאותן פורמולות. הוספת המרכיבים הללו לפורמולות תאפשר לחברה לשפר את איכות תחליפי החלב הקיימים בשוק, ובכך לגשר על חלק מהפער הקיים כיום בין חלב-אם לבין תחליפי חלב-אם, בהיבטים ובמאפיינים האיכותיים והבריאותיים. 

חברת הפוד-טק הישראלית Biomilk מפתחת תהליך טכנולוגי מתקדם לייצור חלב מתורבת המופק מתאי בלוטת חלב ללא חליבה של פרה ו/או כל שאר היונקים. פיתוח זה מהווה פריצת דרך גלובאלית שכן החברה מתעתדת להיות הראשונה בעולם שתוכל לייצר את כל רכיבי החלב באופן מתורבת, בעל ערכים תזונתיים גבוהים שישמש לייצור כל מוצרי החלב (כגון: גבינות, יוגורטים, גלידות, חמאה וכו'). בנוסף, מפתחת החברה תהליך תעשייתי לייצור חלב-אם מתורבת. טכנולוגיה זו תהווה שינוי מהותי שכן החברה תהיה היחידה והראשונה בעולם שתוכל לספק רכיבי חלב אם מתורבתים ממקורות אנושיים אל מול תחליפי החלב הקיימים היום בשוק ממקורות מן החי או צמחיים. באמצעות הטכנולוגיה של החברה ופיתוח מדעי ייחודי, מתאפשרת שמירה על הסביבה ומשאבי הטבע וכן שמירה על איכות חייהם של בעלי החיים.