הופעתה של מרגול בטקס יום העצמאות וכתבת תחקיר נרחבת בחדשות 13 על תחום הזרקות חומרי המילוי הפרוץ חשפו עד כמה פופולרית התופעה בישראל: אחת מכל חמש נשים פונה לטיפולי הזרקות, ואליהן מצטרפים גם גברים רבים. אך בדרך למראה צעיר יותר יש לא מעט פרצות וסכנות – החל ממטפלים לא מורשים, דרך חומרים מזויפים ועד הזרקה פשוטה שנגמרת בהסתבכות ארוכה. איך ניתן להקטין את הסיכון וליהנות מהתוצאות בהליך רפואי שכזה? 

ד"ר עמוס לויאב, הרופא הראשי של רשת כללית אסתטיקה, הסביר כי "הבעיה הגדולה ביותר בתחום היא שטיפולים אסתטיים לפנים נחשבים כמקור לרווח קל וכל רופא המחזיק ברישיון לעסוק ברפואה יכול לעשות סדנה של מספר שעות (שלרוב נערכת על-ידי היבואנים של חומרי המילוי). לאחר מכן להתחיל להזריק, גם אם אינו מחזיק בידע ובניסיון שבאמת דרושים לתחום שכזה".

"כך ישנו מצב בעייתי", אומר ד"ר לויאב, "שבו על פי פקודת הרופאים, כולם: רופאי שיניים, רופאים מרדימים, גינקולוגים, כירורגים ופתולוגים, חלקם כאמור ללא רקע תאורטי או ידע אנטומי בתחום ובלי שראו או טיפלו בעצמם בסיבוך אחד יכולים להציע את טיפולי ההזרקות לכל אחד". 
אז איך מונעים מצב שכזה? ד"ר לויאב מסביר כי "אצלנו מבצעים את ההזרקות האלה רק רופאי עור מומחים או מתמחים בכירורגיה פלסטית לאחר 4-3 שנות ניסיון לפחות אשר עברו הכשרה בכללית אסתטיקה, ועובדים תחת בקרה כפולה של מנהל המרפאה והרופא הראשי. אנחנו מקפידים גם על שימוש אך ורק בחומרים שאושרו בארה"ב, באירופה ובישראל ויודעים לטפל בכל סיבוך גדול או קטן".

עד כמה נפוצה התופעה של מטפלים לא מוסמכים שגורמים נזק למטופלים שלהם?
"מגיעים אלינו לקוחות רבים עם סיבוכים שונים – קלים עד קשים לאחר שעברו הזרקות על-ידי רופאים חסרי מומחיות, המציגים את עצמם ברשתות החברתיות כמומחים לרפואה אסתטית – חשוב להבין כי אין התמחות כזאת והתחזות כזאת מהווה עבירה פלילית", אומר ד"ר לויאב. 

המומחה מסביר מה הם הכללים הכי חשובים עבור מי שמתחיל בתהליך של הזרקה.
לדבריו, יש המלצות רבות, אך אלה חמש העיקריות עליהן אסור לוותר בשום אופן:
• יש לבדוק טוב מי הרופא, כאשר ההמלצה היא לבחור במנתח פלסטי או רופא עור מומחה.
• יש לבדוק באיזה חומרים משתמש הרופא מכיוון שבשוק קיימים חומרים מזויפים רבים. 
• רופא שמבקש 300 שקלים או 400 שקלים להזרקה ככל הנראה משתמש בחומר מזויף. 
• בנוסף מומלץ להתחיל עם כמות קטנה באזור אחד, 2-3 מזרקים, לראות את תגובה של הגוף/פנים, 'להרגיש את הרופא' המטפל וכמובן לראות את התוצאה.

אם חלילה משהו משתבש בטיפול מה עליי לעשות?
"סיבוכים עלולים להופיע גם אצל הרופא המנוסה ביותר, אבל ההבדל הוא שאותו רופא יידע היטב לטפל בסיבוך. אם משהו הסתבך ההמלצה שלי היא לא להסס לפנות למיון במקרה וזהו סיבוך חמור, גם עם המזריק לא המליץ על כך.

ישנו גם סיבוך אחד שאופייני בשימוש בחומצה היאלורונית. זהו חומר בר המסה במידת הצורך. למרות שמדובר בחומר הקיים בגוף שלנו באופן טבעי יש אחוז קטן מהמטופלים שאצלו קיימת אלרגיה לחומצה או לאחד החומרים האחרים במזרק כמו חומר מאלחש מסוג לידוקאין. מבחינתנו החשד לאלרגיה כזאת עולה במקרה של נפיחות גדולה מיד לאחר ההזרקה ומופיעה בכל אחת מנקודות ההזרקה. אם הנפיחות רק בצד אחד קרוב לודאי שמדובר בשטף דם תת-עורי", מסכם ד"ר לויאב.