שנת הלימודים נפתחה, ועבור מרבית הילדים ובני הנוער, וכך גם להורים, זאת תהיה שנה שונה ויוצאת מגדר הרגיל. אחרי תקופה ארוכה בה ילדינו התרגלו לשגרה חדשה, בה הם נמצאים ללא מסגרות חינוכיות רגילות וכך גם בעקבות ההוראה של משרד הבריאות בשל מגפת הקורונה, מרבית הקייטנות לא פעלו בחופש הגדול וללא אופציה לטוס לחופשת קיץ משפחתית. מרביתם בילו שעות רבות מול המסכים בבתים. למרבה הצער, נראה שמצב זה לא עומד להשתנות עבור אלה שילמדו בשיטה של למידה מרחוק. לבילוי שעות רבות מול מחשב ומסכים יש קשר ישיר להתפתחות בעיה של קוצר ראייה ולכן, רצוי להתכונן לקראת שנת הלימודים גם בהיבט הזה.

אומנם בכל הקשור ברמה המחקרית, קיים קשר חמקמק בין זמן השימוש במסך לפגיעה ארוכת טווח בעיניים, אולם אפשר בהחלט להצביע על כך שכמות הסובלים מקוצר ראייה, גדלה פי שניים במהלך שלושת העשורים האחרונים, עם התגברות השימוש במסכים. על פי מחקרים, חיים בסביבה עירונית ומשכילה, שבה השימוש במסכים קבוע ורציף יותר - מגדילה את ההסתברות ללקות בקוצר ראייה ולהזדקקות למשקפיים או לעדשות, דבר התקף גם על ילדינו.

בגילי שמונה ומעלה, זמן השהות שמעבירים הישראלים מול מסך עשוי להסתכם במקרים רבים בלא פחות מעשר שעות בממוצע ביום, נתון שרק הולך וגדל מכורח הנסיבות שבשדרת הקורונה. לכן, כאשר מדברים על שימוש נרחב במסכים, חובה להזכיר את תסמונת ראיית המחשב (CVS), הנחשבת לסיבוך הראייתי הנפוץ ביותר הקשור לשימוש ממושך במסכים. מחקרים הצביעו על כך שבין 90-50 אחוז מהמבוגרים העושים שימוש תדיר במסכים במסגרת עבודתם, סובלים מאחד או יותר מהתסמינים הבאים: גירוי בעיניים, יובש בעיניים, טשטוש ראייה, ראייה כפולה וכאבי ראש הקורים לאחר שהייה ממושכת מול מסך. תסמונת ראיית המחשב נובעת מהצורך של העין לכוון את עצמה קרוב למסך באופן שוטף, באמצעות שרירי העין וגמישות העדשה, מה שיוצר עליה עומס. תסמיני ה־CVS חולפים לאחר הפסקה נאותה משימוש במסך או מהתמקדות אחרת בעצם קרוב.

הנה 10 טיפים להגנה על העיניים כאשר מחויבים לשעות מסך רבות:

1. המסך צריך להיות ממוקם ישר מולנו, כאשר הקצה העליון נמצא בקו אחד עם העיניים ובמרחק של זרוע.

2. יש להביט מדי פעם בנקודה המרוחקת כ-6 מטרים מאיתנו.

3. מומלץ לקיים הפסקה מדי פעם ולתת לעיניים לנוח (למצמץ ולעצום אותן).

4. רצוי להיעזר בתאורה שולחנית שתאיר את השולחן משני צדדיו.

5. יש להימנע מתאורת ניאון או הלוגן המשתקפות במסך.

6. יש למקם את המסך כך שימנע סנוור או השתקפות ועל כן רצוי שלא יפנה לעבר חלונות.

7. יש להקפיד על אוורור בחדר למניעת יובש העיניים.

8. רצוי לעבוד עם רקע בהיר וכיתוב כהה ולהימנע מצבעים זרחניים אשר מעייפים את העיניים.

9. מומלץ לא להשתמש באותיות קטנות מדי.

10. במידה ויש בעיית ראייה חובה להיבדק ולקבל טיפול מתאים.

הכותב הוא ד"ר שמואל לוינגר, מומחה לרפואת עיניים ומייסד "ד"ר לוינגר מדיקל", מקבוצת דנאל