חג הפסח, המסמל את יציאת עם ישראל מעבדות לחירות ואת הגאולה, מקבל השנה משמעות שונה. מילות השיר “עבדים היינו", שבדרך כלל מהדהדות בשמחה ובקלילות סביב שולחן הסדר, נשמעו השבוע אחרת. הלב מתכווץ לנוכח המחשבה על אחינו ואחיותינו שנבצר מהם לחגוג בחיק המשפחה.

מחקר חדש מצא: טיפול של רופאות מפחית תמותה ואשפוזים חוזרים
מדלגים על ארוחת הבוקר? כך זה משפיע על הגוף שלכם | ד"ר מאיה רוזמן

זה חצי שנה שאנו נתונים במלחמה מתישה ומתסכלת, וישראלים רבים נמנעים מלצאת לטייל בארץ. החשש מפיגועים, הצטמצמות האזורים בצפון ובדרום שבהם אפשר לטייל, והירידה במורל - כל אלה מקשים על יוזמה וארגון לטיול עם המשפחה או עם חברים. לכבוד החג, למרות המצב, בחרנו להתמקד השבוע ביציאה אל הטבע.

המילה “טבע" יכולה להתייחס למרחבים עצומים במרחק של שעות נסיעה, אבל גם לשטחים ירוקים קטנים במרחק הליכה קצרה מהבית. זה יכול להיות מסלול לאורך נחל, שביל אופניים ביער, או אפילו פיקניק משפחתי בפארק העירוני הסמוך. לא משנה אם מדובר בנוף מדברי צחיח או בנוף פורח ורענן - השהייה בחיק הטבע טומנת בחובה שפע יתרונות שיכולים להועיל לנו, במיוחד בימים טרופים אלה.

פעם זה היה טבעי

לפני המהפכה התעשייתית, הטבע היה נגיש יותר לרוב האנשים. אולם עם פיתוח התעשייה והתרחבות הערים, יותר ויותר אנשים התרחקו מהטבע לטובת סביבה מלאכותית.

התיאוריה של ביופיליה, שפותחה בשנת 1980, טוענת כי בני אדם נמשכים מטבעם לטבע ולחי (ביו - חיים; פיליה - אהבה). סביבות עשירות בצמחייה ובבעלי חיים מספקות תנאים מיטביים להישרדות ולפריחה של האדם. בעבר הלא רחוק בני האדם בילו זמן רב בטבע, וחרף השינויים המשמעותיים בדפוסי המגורים, המשיכה לטבע נותרה טבועה בנו.

תיאוריה משנת 2005 בספרו של ריצ'רד לוב “הילד האחרון ביער", עוסקת בהפרעת החסך בטבע. זוהי הגדרה חברתית, לא רפואית. הספר מתאר כיצד בעבר הטבע היה מרכזי בעולמם של ילדים, אך כיום, בעידן הדיגיטלי, ילדים רבים אינם חווים טיפוס על עצים, מפגשים עם חיות בר או משחק בשטחים פתוחים. המחבר מצטט מחקרים המראים שחשיפה לטבע יכולה לשפר את היצירתיות, את הבריאות הנפשית ואת הקשב והריכוז אצל ילדים.

יתרונות היציאה לבילוי בטבע

תגבור הפעילות הגופנית: במהלך השהייה בטבע, גם ללא פעילות גופנית מכוונת כמו אופניים, הליכה או ריצה נרוויח לרוב יותר תנועה בהשוואה למקומות סגורים. בעיקר בקרב ילדים שנהנים לרוץ במרחב, לטפס על עצים, לחפש אחר חרקים... פעילות בחיק הטבע לרוב תדרוש יותר אנרגיה מפעילות בחדר ממוזג כמו אולם קולנוע. ואם נוסיף פעילות גופנית מכוונת, כמו הליכה או משחק כדור, נרוויח כפליים.

שבירת שגרת ארוחות החג: ישראלים לרוב מתאפיינים בהכנסת אורחים טובה. תורמים לכך החגים היהודיים, השבטיות המשפחתית, קשרים קרובים עם חברים, שכנות שאינה פורמלית וקהילתיות. ואם תשאלו מהי הכנסת אורחים טובה, לרוב תקבלו תשובה אחידה: אוכל - והרבה. כלומר יש שהכנסת האורחים של המארחים נמדדת על פי הכמות והמבחר של האוכל שהוגש לשולחן.

בתקופות החגים, ובמיוחד חגים ארוכים כמו פסח, הקושי מתעצם, כי יש עומס מבורך של ארוחות משותפות. היציאה לטבע אם כך, גם לפיקניק, היא יציאה שוברת שגרה. ניתן ליהנות מחברת המשפחה הגרעינית והמורחבת או מחברת חברים בלי לטרוח ועם אופציה לכמויות מוגבלות של אוכל.

ירידה בלחץ הנפשי: בזמנים של אי־ודאות ומתח, הטבע מזמן לנו הזדמנות לאתחול פנימי. מחקרים מראים שבילוי זמן בסביבה ירוקה מפחית חרדה ולחץ, משפר את מצב הרוח ומחזק את מערכת החיסון. ההתרחקות הזמנית מהסביבה העירונית על הרעשים והגירויים שבה, מאפשרת לנו לחוות רגעים של שקט ושלווה.

מחקר ישראלי מעניין, שנערך בתקופת הקורונה והתפרסם ב־2021 בכתב העת "Journal of Environmental Psychology", הצטרף למחקרים נוספים בתחום. המחקר הצביע על כך שחשיפה לטבע סייעה לירידה ברמות המתח הנפשי במהלך הסגר הראשון של הקורונה.

בסקר שהופץ בקרב 776 נבדקים, התברר כי מרחבי טבע ליד הבית או אפילו כאלה שנשקפו מחלון הבית תרמו לשיפור באיכות החיים, לרמות גבוהות יותר של חשיבה חיובית ורמות נמוכות משמעותית של מתח. מהמחקר עולה שאפילו צפייה בתמונות של נופי הטבע הובילה לירידה ברמת הלחץ ובהשפעות השליליות של הסגר.

חיזוק הקשר המשפחתי: יציאה לטבע מספקת הזדמנות לבלות זמן איכות עם בני משפחה וחברים, הרחק מהסחות דעת כמו מסכים וטכנולוגיה. פעילויות משותפות כמו טיולים, משחקים ופיקניקים מחזקות את היחסים ויוצרות זיכרונות משפחתיים יקרי ערך.

למידה והעשרה: שהייה בחיק הטבע מזמנת לילדים (ולמבוגרים) הזדמנויות ללמידה חווייתית על הסביבה, בעלי החיים והצמחייה. טיולים מודרכים, סדנאות יצירה בטבע ותצפיות בחי ובצומח הופכים את החופשה למעשירה ומלמדת. אביב הוא עונה קסומה בארץ, עם מזג אוויר נעים ופריחה מרהיבה. טיולים בטבע בפסח מעניקים הזדמנות ליהנות מיופיו של האביב, מהצבעים והריחות המיוחדים ומהתחדשות הטבע.

אז בחג הזה, גם אם המצב מורכב, בואו ננצל את ההזדמנות “לברוח" קצת החוצה. לנשום עמוק אוויר צח, להביט בנוף ולהקשיב לציוץ הציפורים, גם אם רק לכמה שעות. שהות בחיק הטבע היא בדיוק מה שכולנו צריכים כדי לשמור על איזון ובריאות, בגוף ובנפש. חג שמח, ומי ייתן וחג הפסח הזה יסמל גם כן עבורנו יציאה מעבדות לחירות עם חזרתם של החטופים הביתה.