הטמפרטורות הקיצוניות מגיעות השבוע לשיא: שרב כבד צפוי לפקוד את ישראל השבוע כשהטמפרטורות יטפסו בהדרגה אל עבר 40 מעלות צלזיוס. שני שקעים שרביים הפוקדים את האזור יובילו לטמפרטורות גבוהות שנחשבות לחריגות ולא נצפו בישראל בחודש אפריל בעשורים האחרונים.

מומחים מדווחים על תופעה נדירה: אלרגיה לאורגזמה
ארזתם לבד? מדריך "מעריב" ענק: כל החיסונים וההכנות לקראת החופשה בחו"ל

הטמפרטורות הגבוהות כל כך משפיעות על כלל מערכות הגוף, ועלולות לגרום להתייבשות, פגיעה באיברים פנימיים, וגם לפגיעות בעור. הסכנה המרכזית בשרב היא התייבשות, בה מאבדים כמויות גבוהות של נוזלים המהווים כ-70 אחוז מגופנו. הגוף במצב זה מנסה לקרר עצמו ולהתגבר על חום הגוף שעולה, אולם מאחר שתחושת הצמא נוטה להגיע מאוחר, לאחר שתהליך ההתייבשות החל, קיימת החמרה עד לסכנת חיים משמעותית.

התייבשות קלה גורמת לתחושת צמא, אובדן תיאבון ועור יבש ולירידה של כשליש ביכולת הגופנית לבצע גם מאמצים קלים. התייבשות בינונית גורמת לצמא, ירידה בנפח השתן ההופך צהוב עד חום, עייפות, פה יבש, כאבי ראש וסחרחורת. מעבר מישיבה לעמידה גורם לירידה מהירה בלחץ הדם מה שעלול להביא לסחרחורת ועילפון. 

התייבשות חמורה, בה נגרם אובדן של 5% מנוזלים הגוף או יותר , מביאה להאצה בקצב הנשימות והלב וירידה בלחץ הדם, ישנוניות, עילפון, עור מקומט, התכווצות שרירים, פרכוסים ואובדן הכרה. מחסור של 15% בנוזלים הוא כמעט תמיד קטלני. 

גל חום, חם, שרב, שמש, החוף בתל אביב (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
גל חום, חם, שרב, שמש, החוף בתל אביב (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)

התייבשות משנה את מאזן המלחים בגוף וגורמת לשינוי ברמת הנתרן והאשלגן בגוף. התייבשות משבשת גם את פעילות הכליות, עד לפגיעה בלתי הפיכה ברקמותיהן. בשל איבוד הנוזלים, יורד לחץ הדם וכך נפגעת זרימת הדם לאיברי הגוף ובפרט למוח, כליות ולכבד. כשחום הגוף מגיע לרמה קיצונית מופיעה פגיעה בחלבוני הגוף, תופעה המובילה לפגיעה אנושה כמעט בכל תא ורקמה. 

השמש מביאה עמה לא רק חום רב אלא גם קרינה מסוכנת לעור ולעיניים. הקרינה עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לראייה, החל בכוויות שמש לקרנית וכלה בסרטן העפעפיים ועכירות העדשה (קטרקט, הגורם לכמחצית ממקרי העיוורון בעולם). קרינת השמש באזורנו מציבה את ישראל במקום גבוה בעולם בשיעור מקרי סרטן העור (מלנומה ממאירה של העור). 

החום הכבד מעלה שוב את סכנת שכחת התינוקות המתרחשת שנה אחרי שנה. כשטמפרטורת הסביבה מגיעה ל-30 מעלות, הטמפרטורה ברכב הסגור עלולה לנסוק גם ל-80 מעלות צלזיוס. במצב כזה, התינוק הסגור ברכב עלול לאבד את הכרתו בתוך דקות ספורות ולסבול מפגיעות בלתי הפיכות ולמוות. 

לאור הטמפרטורות הקיצוניות הצפויות, מזהירים במד"א מפני הפגיעות הללו. ד"ר רפאל סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במד"א הדגיש: "גל החום והטמפרטורות הגבוהות שצפויות לפקוד את רחבי הארץ מחייבות זהירות וערנות של הציבור כדי להימנע מהתייבשות ומכת חום. אני ממליץ להרבות בשתייה ולא לשהות זמן ממושך יתר על המידה תחת שמש ישירה. יש לתת תשומת לב לתינוקות ופעוטות שאנו מסיעים ברכב על מנת שלא להשאירם ברכב סגור, אפילו לא לדקה. חשוב לשמור על קשר רציף עם בני משפחה מבוגרים על מנת לוודא שהם לא סובלים מפגעי החום. במקרה של מכת חום או התייבשות שיכולם להתבטא בבלבול, סחרחורות ואף שינויים מסכני חיים במצב ההכרה, יש לקרר את האדם, להעבירו למקום מוצל ולחייג למוקד החירום 101 של מגן דוד אדום".

ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור ויו"ר האיגוד לכירורגיה דרמטולוגית, מזהירה מפני סכנות קרינת השמש: "אחרי שנים שאנחנו מזהירים מפני קרינת השמש, עדיין אנחנו רואים אנשים שמבשלים את עצם בשמש הקופחת. מעבר לכוויות המכאיבות והמגרדות, החשיפה הממושכת מגבירה את הסיכון לסרטן עור. ישראל אחת המדינות עם שיעור סרטן העור הגבוה בעולם. חלק פשוט לא מתמרחים, אחרים לא מתמרחים נכון.  חשוב לזכור להתמרח חצי שעה לפני החשיפה לשמש וכל שעתיים שלוש בזמן החשיפה. כדאי להימנע משהות בשמש בשעות בהן הקרינה גבוה ביותר, בין 10 בבוקר ל-16:00, ולהקפיד לעבור בדיקות לאבחון שומות חשודות אצל רופא עור בכל פעם שאתם מבחינים בנגע".