אלרגיה היא תגובה חריגה של מערכת החיסון לחדירת חומרים זרים המכונים אנטיגנים, ובהם אבק, צמחים, תרופות ומזונות שונים. למעשה, כל חומר בעולם עשוי ליצור נוגדנים הגורמים להתקף אלרגיה.

במהלך תגובה אלרגית יוצר הגוף נוגדנים מסוג IgE, הצמודים לתאי דם לבנים המכונים "תאי מאסט". אם מתרחשת חשיפה חוזרת למחולל האלרגיה, נוגדני IgE יגרמו לתאי המאסט לשחרר חומרים כימיים כמו היסטמין, הגורמים להרחבת כלי דם ולדליפת נוזלים המובילים לתגובה האלרגית.

באמצע המלחמה: חיילים בעלי אלרגיות הופתעו לגלות פגיעה בפרופיל
העצים הבעייתים, המזון המומלץ ועוד: כך תתמודדו עם אלרגיות האביב

מבחנות, אילוסטרציה. מדור בריאות (צילום: אינגאימג,אינגאימג')
מבחנות, אילוסטרציה. מדור בריאות (צילום: אינגאימג,אינגאימג')

מהם תסמיני האלרגיה?

אלרגיות יכולות להתבטא במגוון רחב של תסמינים, החל מקלים ועד קשים ואף מסכני חיים. הסימנים השכיחים ביותר כוללים אף דולף או סתום, אדמומיות וגירוד בעיניים ופריחה עורית (אורטיקריה) - המתבטאת ב"איים" אדומים מגרדים.

במקרים קשים יותר ייתכנו קוצר נשימה, נפיחות בלשון ובלוע, ואף חנק. אלרגיות קשות עלולות להוביל למצב של הלם, שבו כלי הדם מתרחבים ולחץ הדם צונח, וייתכן איבוד הכרה ובמקרים קיצוניים ללא טיפול אף מוות.

עם זאת, חשוב לציין שאלרגיות לא מתבטאות רק בתסמינים אלו. הן עלולות להופיע גם בצורות פחות מוכרות, כמו בכאבי בטן ממושכים, כאבי ראש בלתי מוסברים, כאבים בחזה המדמים התקף לב, עייפות וחולשה.

מהן האלרגיות השכיחות בישראל?

האלרגיות השכיחות בעונת האביב אינן דווקא לפרחים, שכן את רובם מפזרים בדרך כלל לא החרקים - אלא צמחים המפזרים את אבקה על ידי הרוח. הצמחים בארץ שידועים כגורמי אלרגיה השכיחים ביותר הם דשא, ברוש, ערער, פקאן, זית וכתולית יהודה. אלרגיה שכיחה נוספת היא לקרדית אבק הבית, שאופיינית לכל עונות השנה אך גם לעונת האביב.

כאמור, אלרגיות הן לא רק לצמחים אלא גם למזונות. בישראל שכיחה אלרגיה לשומשום עקב הפופולריות של הטחינה, אלרגיה לביצים ולאורז. אלרגיה לבוטנים ששכיחה בארה"ב למשל, פחות נפוצה בישראל - ככל הנראה בזכות ה"במבה" שאליה נחשפים ילדי ישראל מגיל צעיר.

האם בית נקי יותר מגן מפני אלרגיות?

להפך: ידוע שבבתים ששומרים יותר מדי על סטריליות – יש יותר אלרגיות. חיטוי תמידי של הידיים, שטיפת רצפה ללא הרף וחיטוי מוצץ שנפל על הרצפה אולי משמידים חיידקים, אבל במקביל מגבירים את הסיכון לאלרגיות. ידוע גם שילדים שגדלו בסביבת בעלי חיים סבלו פחות מאלרגיות.
איך מתבצע אבחון אלרגיה?

בחומרים המכונים "נשאפים", כמו צמחים וחומרי ניקוי, הבדיקה מתבצעת באמצעות תבחיני עור. בשיטה הזו דוקרים את העור באמצעות מחט דקיקה שאינה מכאיבה בכ־20 מקומות, לשם מטפטפים תמציות של חומרים אלרגניים. כעבור כחצי שעה בודקים אם נוצרה תגובה אלרגית על העור. באופן דומה, בשיטה פחות שכיחה בישראל, ניתן להניח על העור מדבקה שעליה החום האלרגי. כעבור כיומיים בודקים אם נוצרה תגובה אלרגית על העור.

אלרגיה ניתן לבדוק גם בבדיקת דם שנקראת RAST, אשר בוחנת הימצאות של נוגדי אלרגיה בדם למרכיבים שונים כמו אבקני צמחים, ביצים, חלב, דגים, אבק ועוד. במקרים מסוימים, שבהם קיים חשד לאלרגיה למרכיב שאינו שכיח בבדיקות מעבדה, ניתן ליצור ממנו תבחין מיוחד שאותו בודקים על המטופל.

מהו הטיפול באלרגיות?

חלק מהאלרגיות המופיעות אצל ילדים עשויות לחלוף מאליהן. על תסמיני האלרגיה ניתן להקל באמצעות תרופות מכווצות כלי דם. הטיפול העיקרי מבוסס על סירופ או כדורים אנטי־היסטמיניים כמו פניסטיל, אריוס וטלפסט, המונעים את שחרור החומר היסטמין - שהוא גורם האלרגיה.

במקרה של נזלת אלרגית נהוג להוסיף תרסיס בשם "אבאמיס", המכיל קורטיקוסטרואידים המפחיתים את התהליכים הדלקתיים בגוף ואת הבצקת באף. אצל חולי אסתמה מטפלים במשאפים שונים כמו וונטולין ופליקסוטייד.

במקרים של רגישות לעקיצות דבורים וצרעות, אבקות צמחים או קרדית אבק הבית - ניתן לטפל באמצעות חיסון הניתן תחילה בתדירות גבוהה אחת לשבוע, אחר כך אחת לחודש ובמינונים משתנים במשך שנה עד שלוש שנים. החשיפות החוזרות הללו במינונים המשתנים מפחיתה את רמת הנוגדנים בגוף ואת תסמיני האלרגיה.

מזרק אפיפן: חלק מחולי האלרגיה, בפרט אלה שלקו בהתקף חמור, צריכים לשאת איתם מזרק אפיפן. כיום מחויבים גם מקומות ציבוריים ומסעדות להחזיק מזרק כזה לשעת חירום. מדובר במזרק דמוי עט שמכיל את החומר אדרנלין. הוא גורם להרחבת כלי נשימה שהתכווצו, כך שמפחית את חומרת קוצר הנשימה ובמקביל גורם לכיווץ כלי הדם - ובכך מעלה את לחץ הדם שקרס.

מזרק אפיפן (צילום: ויאטריס)
מזרק אפיפן (צילום: ויאטריס)

מהם סימני האזהרה להתקף אלרגיה חמור?

התקף אלרגיה עלול במקרים נדירים להוביל לסכנת חיים, ולכן חשוב לזהות סימנים נפוצים להתקף חמור. אלה כוללים פריחה המתפשטת במהירות בגוף, קוצר נשימה, נפיחות בשפתיים, בלשון, בידיים או ברגליים, ירידה בלחץ דם שמתאפיינת בסחרחורת חולשה או אובדן הכרה, הקאות או שלשולים, וכן כאבי בטן קשים ועוויתיים.

בכל מקרה כזה יש להזעיק את מד"א, להעביר את הסלולרי ל"רמקול" ולהקשיב להוראות המוקדן. אם יש במקום מזרק אפיפן יש להביא אותו ליד הנפגע ולהקשיב להנחיות מד"א, שנציגיו יחליטו אם יש צורך בהזרקה מיידית.

דוקטוק: הסלנג שהמציאו הרופאים

אָנָפִילַקְסִיס: תגובה אלרגית חמורה וקיצונית שיכולה לסכן חיים, המתרחשת כשמערכת החיסון מגיבה באופן חריף ומאסיבי לאלרגן הגורם להתקף. אלה כוללים תגובה מהירה תוך דקות עד שעות, ומעורבות לפחות שתי מערכות מהבאות: עור, מערכת נשימה, לב וכלי דם או מערכת העיכול. אנפילקסיס מצריך תמיד הפניה דחופה לחדר מיון בניידת טיפול נמרץ ומתן מזרק אפיפן בשטח.