בית ספר לרפואה שביעי בישראל: מכון וייצמן ברחובות הכריז על הקמת תוכנית ללימודי רפואה שתכשיר את הסטודנטים להעמיק גם בתחומי מחקר. בתי החולים שיבא ואיכילוב יכשירו את הסטודנטים בשלבי הלימודים הקליניים.

לשכת נתניהו וצה"ל רומזים: כך תיראה התגובה לתקיפה של איראן
אחרי זעם הרשויות על ביטול ההגבלות המפתיע: בפיקוד העורף מתרצים את הפארסה

כבר שנים שמשרד הבריאות מנסה להגדיל את מספר הסטודנטים הלומדים רפואה בישראל. כיום מתקיימים הלימודים באוניברסיטאות ירושלים, תל אביב, בן גוריון בבאר שבע, הטכניון בחיפה, בר אילן בצפת ואריאל בשומרון. המועצה להשכלה גבוהה החלה בהליכי בדיקה לקראת אישור פתיחת הלימודים באוניברסיטת רייכמן בהרצליה ובמכון וייצמן שהודיע כעת כי יפתח את שעריו בשנה הבאה.

בית הספר ללימודי רפואה במכון וייצמן יכשיר 40 סטודנטיות וסטודנטים ישראלים בשנה, בעלי תואר ראשון או תארים מתקדמים, שבסיום הכשרתם יקבלו תואר כפול: MD (ד"ר לרפואה) ו- PhD (ד"ר במחקר). אלה שיתקבלו לתוכנית ישתלבו בפעילות המחקרית במכון ויצמן ויעברו הכשרה קלינית במרכז הרפואי שיבא שהיה בית החולים הראשון שהצטרף לתוכנית וסייע בעיצובה ובנייתה, ובית החולים איכילוב. בתי חולים נוספים של שירותי בריאות כללית יצטרפו להכשרת הסטודנטים. 

המרכז הרפואי שיבא. יסונף לביה''ס ברחובות (צילום: עומר פיכמן, פלאש 90)
המרכז הרפואי שיבא. יסונף לביה''ס ברחובות (צילום: עומר פיכמן, פלאש 90)

התוכנית תפתח בפני בוגריה שני מסלולי קריירה אפשריים או שילובם: התמקדות במחקר בסיסי תוך הבנה מעמיקה יותר של הצרכים הקליניים הכרוכים בו והיכרות עם האופן שבו ניתן לנצל תגליות וידע עדכני לקידום פרויקטים פורצי דרך, או התמקדות בעשייה רפואית. הלימודים יעניקו הכשרה בתחומי הרפואה ומחקר בסיסי במדעי הטבע ומדעים מדויקים תוך שימת דגש על מדע הנתונים ובינה מלאכותית.

ההרשמה לתוכנית צפויה בסוף 2024 לקראת תחילת הלימודים באוקטובר 2025. להקמת בית הספר ותוכנית הלימודים סייעה תרומת קרן גוטווירט בסך 400 מיליון שקלים. מדובר בקרן פילנתרופית הפועלת כבר כחמישים שנה ותומכת במיזמי מדע בריאות, תרבות ואקדמיה בישראל. 

מכון ויצמן (צילום: מכון ויצמן)
מכון ויצמן (צילום: מכון ויצמן)

"אנו מכשירים זה דורות ארוכים מדעניות ומדענים מצטיינים שמובילים את המחקר האקדמי והיישומי בארץ ובעולם", אמר פרופ' אלון חן, נשיא מכון ויצמן למדע. "הכשרתם של רופאים-חוקרים בישראל צפויה לגלם את ייעודו של המכון באופן המלא ביותר. התוכנית תסייע לרופאי העתיד להביא אל בתי-החולים את הידע העדכני והחדשני ביותר בתחום הביו-רפואי, המתבסס על מחקר ישראלי בחזית המדע והרפואה, ולהשפיע על חייהם של אינספור בני-אדם בארץ ובעולם".
 
"תוכנית הלימודים החדשה תחת האכסנייה של מכון ויצמן למדע תבטיח רמה אקדמית-מחקרית מן השורה הראשונה בארץ ובעולם", אמר פרופ' יצחק סוארי מקרן גוטווירט: "הקמת בית הספר החדש לרפואה לרופאים-חוקרים ימשוך אליו את טובי המוחות במדינת ישראל וישפר את עתידם של אזרחי ישראל. חזון העושים במלאכה נוטע בכולנו את הביטחון שהמיזם החדש יכה שורשים, יסתעף לתחומים חדשים ויצמיח את דור העתיד של הרפואה בישראל".