שנים שהזהירו אותנו להימנע מאכילת ביצים מחשש להעלאת כולסטרול, אבל יותר ויותר מחקרים מפריכים את הרעיון הזה. מחקר חדש שנערך במכון המחקר דיוק שבצפון קרוליינה בארה"ב מצא מה קרה לרמת הכולסטרול לאחר אכילת כמויות גדולות של ביצים.

לאור הנתונים המדאיגים: משרד הבריאות יבחן הכרה בהשמנה כמחלה
מיחס זדוני עד רצון לנקמה: הכירו את "האח הרע" של הפרעת קשב וריכוז | צפו

ביצים מכילות שמונה רכיבים תזונתיים חיוניים ובהם חלבון, שומנים בריאים ונוגדי חימצון, והן אחד ממקורות המזון הטבעיים היחידים של ויטמין D. ביצים נחשבים גם מקור טוב לרכיב כולין החשוב לתפקוד הכבד, המוח והשרירים. החלבון בביצה מסייע גם לתחושת שובע ובניית שריר.

במחקר החדש נבדקו כלל 140 אנשים שסבלו ממחלת לב או שהיו בסיכון גבוה להן, שהתבקשו לאכול תריסר ביצים או יותר בשבוע, או לצרוך פחות משתי ביצים בשבוע. הנבדקים התבקשו לצרוך ביצים מועשרות המכילות יותר חומצות שומן אומגה 3, ויטמינים ופחות שומן רווי מביצים רגילות. ביצים אלה יקרות יותר מביצים רגילות בשל סוג ההזנה שמקבלות התרנגולות. 

החוקרים עקבו אחר המטופלים במשך ארבעה חודשים. אלה שאכלו 12 ביצים מועשרות בשבוע, היו בעלי רמות כולסטרול דומות לאלה שהקפידו על תזונה ללא ביצים. אצל אוכלי הביצים נמצא גם שיפור בעמידות להורמון אינסולין האחראי על הורדת רמות הסוכר בדם. נבדקים מעל גיל 65 בקבוצה זו אף זכו בעליית רמות הכולסטרול "הטוב" – HDL, וירידה של הכולסטרול "הרע" – LDL.

המחקר החדש טרם עבר ביקורת עמיתים, ומומן ע"י חברת שיווק ביצים אמריקנית Egglands Best אך לדברי החוקרים עובדה זו לא השפיעה על התוצאות. המחקר יוצג בקרוב במפגש המדעי השנתי של הקולג' האמריקני לקרדיולוגיה.

אין כיום הנחיות רפואיות בישראל למניעת צריכת ביצים, אולם על פי הנהוג ממליצים רופאים ודיאטנים בד"כ שלא לצרוך מעל 2-3 ביצים ביממה. הממצאים החדשים עומדים בקנה אחד עם מחקרים קודמים. כך למשל מחקר משנת 2019 מצא שאכילת ביצה אחת ליום נקשרה לסיכון נמוך יותר ללקות בהתקף לב. מחקר סקירה אחר משנת 2020 הראתה שאכילת ביצה מדי יום אינה קשורה לסיכון למחלות לב וכלי דם.