אבוקדו נחשב לאחד ממזונות העל, עם ערך תזונתי גבוה ותכונות ייחודיות. למזלנו, עקב הזנים השונים שלו - שכל אחד מהם מבשיל בעונה אחרת – אפשר להשיג אבוקדו כמעט כל השנה, ולשלב אותו בהרבה מאכלים.

שומן וקלוריות: אבוקדו הוא בעצם פרי של עץ, כמו שכולנו רואים. אבל אצלנו בתפריטים הוא לא נכלל במסגרת הפירות אלא במסגרת השומנים, וזאת כי הוא מכיל 18% עד 24% שומן (בהשוואה לפירות וירקות שמכילים לרוב 0% שומן).

אבוקדו (צילום: אינגאימג)
אבוקדו (צילום: אינגאימג)

כמות הקלוריות שבו אינה מאוד גבוהה – 160 קלוריות למאה גרם (שקול ללא קליפה וגלעין), אבל זה עדיין פי 3-4 מרוב הפירות האחרים. כף אבוקדו זה בערך 25 גרם (כ-40 קלוריות) ונחשבת למנת שומן (במקום כפית שמן או כף טחינה בארוחה) או כממרח ללחם. אבוקדו שלם ממוצע מכיל 300-400 קלוריות, אבל יש כאלו ממש גדולים שמגיעים גם ליותר.

ויטמינים ומינרלים: אבוקדו מכיל כמות יפה של חומצה פולית, ויטמין E שדרוש לעור שלנו ולמניעת מחלות (ונמצא רק במאכלים שמכילים שומן), אבץ, אשלגן וגם ברזל (אבל כדי להגיע לכמות האבוקדו שיש במנת דג/עוף/בקר צריך לאכול אבוקדו שלם). אין באבוקדו הרבה ויטמין C או ויטמין A בניגוד לירקות ופירות אחרים.

אבוקדו (צילום: אינג'אימג')
אבוקדו (צילום: אינג'אימג')

חלבון: יש באבוקדו בערך 4% חלבון שזה הרבה יחסית לפירות אחרים, אבל – כמו שלמדנו בקורס, החלבון הזה לא איכותי ולא משמש אותנו לבניית שרירים ולכן אין לספור אותו במסגרת החלבון היומית.

מאכלים - גואקמולי, ממרחי אבוקדו, ואפילו גלידת אבוקדו, אבל הנפוץ ביותר: מועכים אבוקדו בשלים, מועכים ביצים קשות ומוסיפים גם לימון, מלח, מיונז. ושומרים במקרר. האם הערכים מתקלקלים? לא ממש. אין שם מה שיתקלקל. הערך נשמר. סלטי אבוקדו קנויים לעומת זאת פחות טובים כי הם מכילים חומרים משמרים.

האזינו: