מה עולה בראשכם כשלפניכם אדם הלוקה בתסמונת דאון? האינטואיציות הראשונות כוללות אינספור סטיגמות, מרמת משכל ירודה, ליקוי בתקשורת, ועד חוסר יכולת להתמודד עם העולם בלי עזרה. אבל האמת היא שחלק גדול מאוד מבעלי התסמונת הם לא רק בעלי לב ענק ורגיש, חברותיים ונבונים – הם יכולים ומצליחים לתפקד ממש כמו כל אחד אחר, אם רק נאפשר להם.

אחרי הטרגדיה: אורנה ומשה דץ תרמו את איבריו של בנם עומר להשתלה
כל מה שידוע עד כה על הסרטן של קייט מידלטון | ד"ר איתי גל

בפרסומת ויראלית חדשה שנוצרה על ידי ארגון איטלקי להעלאת מודעות לתסמונת דאון בשם Coor Down, מככבת השחקנית מדיסון טבלין בת ה-22, שמנסה לפרק סטריאוטיפים, ולהראות לכולנו עד כמה בעלי התסמונת רוצים להרגיש רגילים ככל האפשר, שוב – אם רק כולנו נסייע לכם להרגיש כך.

תסמונת דאון היא נדירה כיום, בשל האבחון המוקדם. היא נגרמת כאשר קיימים שלושה כרומוזומים ממספר 21, במקום שניים בלבד. התסמונת הזו נקראת לפיכך "טריזומיה 21" והיא מתבטאת במראה פנים אופייני ומומים מולדים כמו בעיות במבנה הלב ובעמוד השדרה. חלק מהלוקים בתסמונת מפתחים עד גיל 40 דמנציה הדומה למחלת אלצהיימר.

פרסומת ששודרה לרגל יום המודעות העולמי לתסמונת דאון. מדיסון טבלין: ''הניחו שאני יכולה'' (צילום: Coor Down)
פרסומת ששודרה לרגל יום המודעות העולמי לתסמונת דאון. מדיסון טבלין: ''הניחו שאני יכולה'' (צילום: Coor Down)

אבל רבים מבעלי התסמונת הם כאמור בתפקוד גבוה, מצליחים להגיע להישגים אקדמיים, לחיים עצמאיים, לזוגיות וחיים חברתיים עשירים. הם נחשבים לחברותיים מאוד, אופטימיים, אוהבים לסייע לזולת, נבונים ואמפטיים.

וכך אומרת טבלין בסרטון: "היי ברמן, אתה מניח שאני לא יכולה לשתות מרגריטה. אז אתה לא מגיש לי מרגריטה, ואני לא שותה מרגריטה. ההנחה שלך הופכת למציאות. ו...הורים, אתם מניחים שאני לא יכולה לחיות לבד, אז אתם לא מעודדים אותי לחיות לבד, ואני לא גרה לבד.

מאמן, אתה מניח שאני לא יכולה להכות חזק יותר. אז אני לא מכה חזק יותר. ו-המורה, אתה מניח שאני לא יכולה ללמוד שייקספיר, אז אתה לא מלמד אותי שייקספיר, אז אני לא לומדת שייקספיר.

אבל אם ההנחות שלכם הופכות למציאות, אז תניחו שאני יכול לשתות מרגריטה, ותגישו לי מרגריטה, אז אני שותה מרגריטה. הניחו שאני יכולה לחיות לבד, אז אחיה לבד. הניחו שאני יכולה להכות חזק יותר, אז אכה חזק יותר. הניחו שאני יכולה ללמוד שייקספיר, ואני אלמד שייקספיר. הניחו שאני יכולה לעבוד, שאני יכולה לחגוג במסיבות, שאני יכולה לקיים יחסי מין, שאני יכולה לשחק על במות. הניחו שאני יכולה, אז אולי כך יהיה".