זו אחת המגיפות שמדאיגות את עולם הרפואה כבר עשור: מיליוני ילדים ומבוגרים ברחבי העולם סובלים מהשמנת יתר. דור האינסטוש והטיקטוק מודאג אולי מהנראות החיצונית, אבל להשמנה יש היבטים רפואיים מכריעים. עודף משקל הוא גורם סיכון משמעותי למגוון רחב של מחלות, ובהן יתר לחץ דם, סוכרת, שומנים בדם, מחלות לב ואפילו סרטן.

לראשונה בעולם: הושתלה כליה מחזיר – באדם
הותר לפרסום: זהו הרופא הבכיר החשוד בפרשת יבוא הביציות מגאורגיה

לפני כשלוש שנים חוללה חברת תרופות דנית מהפכה: חברת נובו נורדיסק הקדישה מאז הקמתה את מרבית פעילותה ליצירת תרופות לטיפול בסוכרת, עד שהמטופלים החלו לדווח שהזריקות שלה גרמו לא רק לאיזון רמות הסוכר אצל החולים, אלא גם לתחושת שובע, ירידה במשקל ואפילו איזון רמות השומנים. החברה החלה במחקרים, שאישרו את דיווחי המטופלים: זריקות הסוכרת אכן הובילו להרזיה משמעותית.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בשנת 2021 אישר מינהל המזון והתרופות האמריקאי את שיווקה של זריקת "וויגובי", שהובילה לירידה של כ־20% ממשקל גופם של המטופלים. האמריקאים התנפלו על הזריקה ורוקנו את המדפים.

ברחבי העולם ניסו למצוא פתרונות יצירתיים לוויגובי, שאושרה אז רק בארה"ב, ורופאים החלו לרשום את "אחותה" – הזריקה "אוזמפיק", שעשויה מאותו חומר אך בפחות מחצי המינון. אוזמפיק לא הייתה אפקטיבית כמו הוויגובי, ועדיין הפכה ללהיט גם בישראל. מאז, אלפי ישראלים מטופלים באוזמפיק. משרד הבריאות לא התלהב מכך שאוזמפיק, שמיועדת בכלל לחולי סוכרת, משמשת גם את אלה שמבקשים לרדת במשקל, אך עוד ועוד תוצאות של זריקות ההרזיה, שגורמות לירידה משמעותית במשקל ולאפקט הדומה לקיצור קיבה – גרמו למשרד "להעלים עין" ולהסכים לטיפול הביניים הזה.

משקל גוף (צילום: אילוסטרציה אינגאימג')
משקל גוף (צילום: אילוסטרציה אינגאימג')

איך זה עובד? זריקות ההרזיה כוללות חומר הדומה להורמון GLP1, שלו תפקידים רבים בגוף. הוא גורם לתחושת שובע על ידי האטת התרוקנות הקיבה, מפחית את רמות הסוכר בגוף, ובדרכים שעדיין לא לגמרי ברורות - גם מסייע להפחתת השומנים. בחודשים האחרונים התברר שהזריקות הללו גם מפחיתות את הסיכון להתקף לב ושבץ מוחי. לפני חודשיים פורסם ב"מעריב" כי משרד הבריאות אישר את שיווקה של וויגובי בישראל, ואם לא יהיה שינוי דרמטי היא תנחת כאן במהלך השנה הקרובה. אבל זה לא יהיה זול: עלות הטיפול החודשית בוויגובי תגיע לכ־1,200 שקל.

בהשוואה, אוזמפיק עולה כ־340 שקל לחודש. זריקת ההרזיה הוותיקה, אך היעילה פחות מכולן, סקסנדה, עולה כ־500 שקל לחודש. בדרך יש עוד תרופות הרזיה חדשות, שצפויות להציף את השוק ולחולל מהפכה כמו וויגובי שכאמור כבר אושרה בארץ, אך הגעתה מתעכבת בין היתר גם עקב המלחמה.

ובמקרה שחשבתם שמדובר בתרופת קסם - אין מתכון פלא להרזיה: המחקרים הראו שהפסקה של הטיפול בזריקות ההרזיה גורמת לעלייה תלולה במשקל, לעתים אף יותר מהמשקל ההתחלתי. בחברות התרופות עדיין לא בחנו את השפעת הזריקות לטווח הארוך, אך מה שידוע הוא שבמקרים נדירים מאוד הן עלולות להגדיל את הסיכון לדלקת בלבלב ולגידולים בבלוטת התריס. מאחר שמדובר בזריקות שיועדו במקור לחולי סוכרת, הן גם עלולות להפחית את רמות הסוכר.

הזריקות אסורות לנשים בהריון או לכאלה המתכננות להרות בזמן קרוב. וחשוב מכל - זריקות ההרזיה לא יעבדו בלי אורח חיים בריא ופעילות גופנית. אם לא מקפידים על תפריט תזונה דל קלוריות ועל כושר, הן כמעט שלא ישפיעו על המשקל בטווח הארוך.

למי מומלץ?

1. אם אתם סובלים מהשמנת יתר (המחושבת כמסת BMI – חלוקת הגובה במשקל בריבוע - של 30 ומעלה), היוועצו ברופא שלכם לגבי התאמתכם לטיפול בזריקות ההרזיה.
2. לפני הטיפול וגם במהלכו מומלץ לבצע בדיקות דם, הכוללות מעקב, בין היתר, אחר אנזימי לבלב, רמות הסוכר, רמות השומנים בדם ובלוטת התריס.
3. שלבו פעילות גופנית קבועה ותזונה בריאה.

דוקטוק: הסלנג שהמציאו הרופאים - V.F

קיצור של פרפור פרוזדורים - מצב מסכן חיים שבו הלב מתכווץ באופן רופף במהירות עצומה, ואינו גורם לזרימת דם לגוף. במצב כזה הטיפול הוא החייאה, שכוללת מתן שוק חשמלי באמצעות מכשיר הדפיברילטור. הזרם החשמלי אמור לשתק את הפעילות החריגה של הלב, כך שקצב הלב יחזור לתפקוד תקין ויגרום להתכווצות הלב בקצב הרצוי של 60־80 פעימות בדקה. בסלנג זה גם משתמשים לעתים צוותים רפואיים כדי לתאר התרגשות.

שימוש לדוגמה: "דוקטור, המטופל נכנס ל־ V.F, תביא דחוף דפיברילטור, ובוא נתחיל החייאה".

הטיפ השבועי: שירות ללא כרטיס

הכרטיס המגנטי הוא חלק בלתי נפרד מהשירות בקופות החולים. אבל בשנים האחרונות מכבי, כללית, מאוחדת ולאומית מאפשרות לכם לקבל את כל השירותים - מביקור אצל רופאים ועד קבלת תרופות – גם ללא הכרטיס המגנטי.
כדי לקבל את השירות תצטרכו לחייג למספר הטלפון הקבוע של שירות ללא כרטיס בקופה, או לפתוח את השירות דרך האפליקציה. השירות ייפתח למשך כשלוש שעות, ואז יינעל שוב מטעמי בטיחות מידע. לנו נשאר להמליץ לקופות: בעידן שבו הכל מתבצע דרך הסלולרי, כולל התשלומים בכרטיסי אשראי, הגיע הזמן להיפטר כליל מהכרטיסים המגנטיים, ולאפשר למבוטחים באופן סדיר לקבל שירות באמצעות הטלפון החכם. 2024 כבר כאן, מזמן.

הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים, רופא ספורט ותעופה והפרשן הרפואי של "מעריב"