בעלי בן 77 ומדי פעם יש לו חום גוף מתחת ל־35 מעלות. הוא לא מתלונן וטוען שהוא מרגיש טוב, ופשוט קר לו. אני מאוד מודאגת. האם מדובר באיזו בעיה רפואית לא מאובחנת?

“בראש ובראשונה אין לך מה לדאוג. קנה המידה הטוב ביותר הוא לא הטמפרטורה של הגוף, אלא איך האדם מרגיש. הוא לא שותה אלכוהול, נכון? אלכוהול אומנם מעניק תחושת חום, אבל הוא מקרר. כלומר, לאלכוהול יש נטייה להרחיב את כלי הדם, ולצמצם את חום הגוף. מעבר לזה, כדאי לבדוק את זרימת הדם שלו. שכן, חום גוף נמוך נובע בדרך כלל מאיזושהי בעיה מטבולית. לרוב היא מתרחשת בשל תת־פעילות של בלוטת המגן".

"ההמלצה שלי היא לפנות לרופא ולבקש לבדוק את תפקודי הבלוטה שלו. אם אנחנו רואים שלא מדובר בבעיה בבלוטת המגן – פנו בכל זאת לאנדוקרינולוג, ותבדקו את המדדים של הורמונים אחרים. עוד נקודה שחשוב להתייחס אליה היא שבתקופה זו של השנה מאוד קר. לכן, אנשים שלא אוכלים מספיק קלוריות, ולא צורכים מספיק מזונות מחממים עלולים לסבול מקור. עלינו ללמוד להבדיל בין מזונות משמינים למזונות מחממים. מזונות מחממים הם בעיקר חלבונים. אני גם ממליץ למטופלים לשתות מים חמים. שכן, הרבה מאוד אנשים, בעיקר מבוגרים, שותים פחות וכשהם שותים מים חמים הם גם מרווים את עצמם, וגם מחממים את גופם”.

איש חולה (צילום: אינגאימג')
איש חולה (צילום: אינגאימג')

אחי ואבי נפטרו מדום לב באמצע שנות ה־70 לחייהם. לפני חודש חגגתי את יום הולדתי ה־70 ואני מאוד מוטרדת. האם לדעתך מדובר בתופעה גנטית?
“בתחילה, חשוב לי להבהיר לך שזה לא אומר שום דבר. יש לי פציינטים בני 78 שמודאגים כי ההורים שלהם מתו בגיל 80, וגם האחים שלהם. אני אומר, ‘תשמעו, בואו תראו מה אתם יכולים לעשות’. אני מכיר הרבה אנשים עם אותה היסטוריה רפואית שחיו הרבה מאוד שנים אחר כך. אין גן של מוות הקשור לגיל. זה לא שיש שעון בגוף שאומר שאתה תגיע לגיל 75 והשעון ייעצר. זה לא עובד ככה. אגב, אמי ואבי זכרם לברכה, וגם אחי זכרו לברכה, נפטרו באותו הגיל, וגם אני קרוב לגיל הזה. מאחר שאני יודע שאין לנו בגוף טיימר אני יודע שאם אתה מתנהג בצורה נכונה אתה יכול לשמור על עצמך עד כמה שאפשר. אם את עושה את הרפואה המונעת ושומרת על עצמך, את גם תגיעי לגיל 80 והלאה. מאחר שאביך ואחיך נפטרו שניהם בעקבות אירוע לבבי מה שאת יכולה לעשות זה לבדוק את רמת הכולסטרול, ולשאוף לכך שהכולסטרול הרע יהיה נמוך. אם את סובלת מסוכרת – עלייך לאזן אותה, ויחד עם זה לדאוג ללחץ דם מאוזן. בו זמנית, כשתגיעי לגיל 73 תתחילי ליטול יום כן יום לא כדור אספירין ‘נגד עין הרע’”.


 
אני בת 85 ובחודש האחרון אני הולכת לישון בלילה, ומתעוררת עם פה יבש ומרגישה שאני נחנקת. אני צריכה לקום כמה פעמים בכדי לשתות מים, וזה משבש לי את מחזור השינה. מה דעתך?
“מהדברים שאת מתארת קרוב לוודאי שהאף שלך סתום ואז את נושמת מהפה, ומתעוררת באמצע הלילה עם פה יבש. עלייך לפנות לרופא אף־אוזן־גרון שיבדוק אותך, ויחליט מה לעשות בכדי להקל את התופעה שאת חווה”.

אני בת 72 ויש לי דלקת בסמפונות. רשמו לי אנטיביוטיקה למשך שבוע. האם עליי לשלב איתה גם פרוביוטיקה?
“בראש ובראשונה חשוב לזכור שאנטיביוטיקה הורגת את כל החיידקים - גם הטובים וגם הרעים. לכן, אם תיקחי אנטיביוטיקה ומיד אחריה תיקחי פרוביוטיקה זה לא ישנה כלום. שכן, האנטיביוטיקה תהרוג את החיידקים הטובים שנמצאים בפרוביוטיקה. ההמלצה שלי היא שתיטלי פרוביוטיקה במשך שבועיים לפחות רק בתום השימוש באנטיביוטיקה. זאת בכדי שלא תיטלי את הכדורים סתם, ההמלצה היא לחכות 12 שעות בין לבין. זאת אומרת, ברגע שאת מסיימת את הטיפול באנטיביוטיקה תמתיני 12 שעות, ואז תתחילי את הטיפול בפרוביוטיקה. אני באופן אישי ממליץ לך גם לשלב בתפריט היומי שלך יוגורט עם חיידקים פרוביוטיים”.

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

מתוך תכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי