התחלואה בקורונה בעולם ובישראל במגמת עליה, אך ישראל נשארת ללא טיפול במחלה: לאחרונה דווח בכלי התקשורת כי התרופות הביתיות האנטי ויראליות לטיפול בקורונה - פקסלוביד ומולנופיראוויר, אזלו לחלוטין מהמלאי בארץ, זאת לאחר שמשרד האוצר לא העביר תקצוב לצורך הרכש, וכתוצאה מכך קופות החולים ובתי החולים בפריסה ארצית לא הצטיידו במלאי חדש.

התרופות, שניתנות לחולים בסיכון, כבר הראו שמפחיתות תחלואה קשה ותמותה, אולם בשבועות הקרובים לא יישאר כל מענה עבור מי שזקוק להן.  מומחה בכיר למחלות זיהומיות מאחד מבתי החולים במרכז הארץ, צוטט כמי שחוזה ש"תהיה קטסטרופה. התרופות האלה מונעות אשפוזים ואנחנו צפויים לראות קשישים וחולים מדוכאי - חיסון שהולכים ומידרדרים בגלל הווירוס שהולך ומתפשט בעולם וגם אצלנו. נראה מבול של מאושפזים קשים, רק כי אין טיפול ביתי פשוט שהוכח כמציל חיים, והמחלקות שעמוסות כבר עכשיו - יהיו באי ספיקה". 

בעמותת "חברים לרפואה" מכירים מקרוב את המורכבות סביב תרופות הקורונה, מסבביה הקודמים של המגפה העולמית. את החמ״ל הראשון של המחלקה לסיוע חירום בינלאומי הקימה העמותה כאשר העולם נכנס לסגרים והיא נדרשה להקים מערך לוגיסטי מיוחד לאספקת תרופות למבודדים שלא יכלו לצאת מהבית ולחולים שלא יכלו להרשות לעצמם לרכוש תרופות. המחלקה דאגה לתרופות לתסמיני קורונה ולתופעות הלוואי של המחלה, למחלות כרוניות, למחלות קשות ועוד. "כארגון מוביל בתחום הנגשת התרופות, קיבלנו פניות לא רק מאנשים פרטיים, אלא גם מבתי חולים וקופות חולים שלא יכלו לטפל בחולים הנמצאים בבידוד. בתוך שלושה שבועות למדנו להתמודד עם האתגרים הלוגיסטיים של המצב -ולימדנו גם את האחרים. למשל, את קופות החולים שהקימו את מערך הסיוע לחולים עד הבית", מספר ברוך ליברמן מנכ"ל העמותה. כתוצאה מפעילות פרו אקטיבית זו, זכתה "חברים לרפואה" באות שר הבריאות.

"אנחנו חווים בכל גל של קורונה את אותם האנשים שפוחדים לאבד את חייהם ואין דרך להשיג את התרופה", הוא מציין. " ההיערכות לגלי הקורונה- בשילוב עם אתגרי המלחמה העצומים גורמים לנו להיות על הקצה, גם ציוד ותרופות בכמויות שאיננו מורגלים וגם עוד חולי קורונה שרוצים תרופה שאין בשוק ואנחנו זקוקים לפתרונות". ליברמן יודע לספר כי כבר בסבבים הקודמים של תחלואת הקורונה על ניגזורתיה השונות, צפה הבעיה של מחסור במענה התרופתי המתאים. כך, בארה"ב אושרה באופן חירום תרופה בשם bamlanivimab   ולישראל התרופה לא הגיעה, רק לאחר פעילות "חברים לרפואה" מול משרד הבריאות ומול משרד ראש הממשלה אושר ייבוא של כמות מצומצמת לארץ- שהיוותה פריצת דרך ראשונה לטיפול ומניעת התמותה בחולי קורונה.

עוד מוסיף ליברמן, כי "מי שפנה בזמנו לארגון בבקשה לסיוע בקבלת התרופה, היו בשעתו בעיקר אנשים עם משפחה בארה"ב, שסיפרו ששם התרופה מחולקת כמעט לכל דורש, ושאלו מדוע הטיפול אינו נגיש לציבור בארץ". גם כעת, ב"חברים לרפואה" שבים ומרימים דגל אדום, ומתריעים כי מצב המלחמה המתמשך והצורך לנייד תקציבים לטובת המלחמה שוב משפיע על מלאי התרופות החיוניות, בקשת רחבה של תחומים. "בחודשים האחרונים הביקוש לתרופות גדל, ובמאות אחוזים בתחום בריאות הנפש.

בנוסף לכך, ישנם גם לא מעט אנשים שאיבדו את מקור פרנסתם: אנשים שהפסיקו לעבוד בגלל טיפול במשפחותיהם או איבוד יקיריהם, אנשים מתקשים לקנות תרופות בגלל יוקר המחיה וקשיי המלחמה- ומחסור בתרופות רק מחריף את הבעיה". הוא מוסיף ואומר: "יש לכל אחד מאתנו את האפשרות לסייע, אם יש לכם תרופות שאתם לא צריכים, תעבירו לאחת מנקודות המסירה הפרוסות ברשתות הפארם ומיקומים נגישים רבים, זה כל כך פשוט ומציל חיים".