בשבועות האחרונים גרף התחלואה בקורונה שוב נמצא בזינוק בעולם וגם אצלנו בישראל, אבל הנתון הזה כבר לא מרגש רבים כמו פעם: הקורונה נתפסת כסוג של "שפעת קלה" המסתכמת אולי באיבוד חוש טעם וריח, כאבי גרון, קצת חום, נזלת ושיעול שחולפים תוך כמה ימים. אבל אצל רבים מהחולים הנגיף יותיר הרס בגוף בדמות תסמיני ה"לונג קוביד", הקורונה הממושכת, שעלולה לשבש משמעותית את איכות החיים במשך חודשים ואפילו שנים.

ארבע שנים מאז שנגיף הקורונה פרץ לחיינו, והמחלה שפעם גרמה לתמותה בשיעורים גבוהים, הפכה בזכות החיסונים ושיעורי התחלואה הגבוהים, למחלה שמרבית המקרים כאמור גורמת לתסמינים סוערים במשך מספר ימים. הנגיף אמנם ממשיך ליצור מוטציות רבות, לאחרונה של שושלת האומיקרון, אולם אחוזי התמותה והסיבוכים הקטלניים הלכו והתמעטו.

קורונה, דצמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קורונה, דצמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אלא שזמן קצר לאחר שהנגיף הגיח, הבחין עולם הרפואה שרבים נותרים עם תסמינים כרוניים, המכונים "לונג קוביד". על פי הידוע כיום, כ-7 אחוז מתושבי ארה"ב דיווחו שהם סובלים מתסמינים מתמשכים לאחר הריפוי מקורונה, הכוללים עייפות, קשיי נשימה, ערפול מחשבתי, כאבי מיפרקים, איבוד של חוש טעם וריח, ואפילו תסמינים רגשיים כמו חרדות, דיכאון והפרעות שינה. חרף התקדמות הרפואה, עדיין לא נמצאה סיבה מוחלטת לתופעה הזו, או מרפא לתסמינים. על פי הערכות רופאים בכירים בישראל המטפלים בחולים אלה, אלפי ישראלים עדיין סובלים מהלונג קוביד, חלק מהם נושאים את התסמינים הממושכים גם מעל לשנה.

ובכל זאת המחקרים הרבים שנעשים בנושא, ודיווחי החולים הצליחו להוביל ללא מעט תובנות על התופעה. בתי חולים בעולם וגם כאן אצלנו, הקימו מרפאות "לונג קוביד" הכוללות מומחים מכלל תחומי הרפואה, ואף שהגורם המדוייק לתופעת הקורונה הממושכת לא נמצא, ולפיכך גם אין לה מרפא, הטיפולים החדישים מצליחים במידה מסויימת להשיב את הסובלים למסלול החיים. הנה מה שידוע עד כה על הלונג קוביד.

מה ההגדרה של לונג קוביד?
תסמונת הקורונה הממושכת וכאמור בשמה הרפואי Long Covid כוללת תסמינים שנמשכים מעל 12 שבועות בדרגות ועוצמות שונות. חלקם של התסמינים נעלמים מאליהם, חלקם חוזרים להופיע, ואחרים מתפרצים רק בשלב מאוחר.

מה התסמינים שנמצאו עד כה?
עד כה דווחו מעל 200 תסמינים אפשריים לתופעת הלונג קוביד. הסימפטומים עליהם דיווחו המחלימים שנמשכו כוללים שיעול, קוצר נשימה, עייפות, כאבי שרירים, ערפול מחשבתי והפרעות זיכרון, חרדה, דיכאון, בעיות שינה, פריחות בעור, שלשולים, והחמרה של בעיות כרוניות כמו סוכרת, מחלות מעי דלקתיות ויתר לחץ דם. 

מחלקת קורונה במרכז הרפואי הרצוג בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מחלקת קורונה במרכז הרפואי הרצוג בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

איך מאבחנים לונג קוביד?
עד לאחרונה אובחנה התופעה באמצעות שלילת מחלות אחרות שעלולות לגרום לתסמינים. אולם בספטמבר האחרון כתב העת  המדעי Nature פרסם מחקר שהראה שאלה עם לונג קוביד נושאים בדמם סמנים יחודיים, מה שעשוי להוביל בעתיד לפיתוח בדיקת דם שתאבחן את התופעה.

מי בסיכון לחלות?
כל אחד עלול ללקות בלונג קוביד, ללא קשר לגילו או לחומרת התסמינים המקורית שהופיעה בעת מחלת הקורונה. נתונים שפורסמו בספטמבר האחרון על ידי המרכז לבקרת מחלות האמריקני, ה-CDC, הראו שכ-6.9 אחוזים מתושבי ארה"ב, שהם כ-18 מיליון איש, דיווחו על מחלת קוביד ממושכת, וכי התופעה מופיעה בשכיחות כפולה אצל נשים. קבוצת הגיל בסבירות הגדולה ביותר לדווח על המחלה היא בין גילאי 35 עד 49.

אם לקיתי בקורונה בעבר מבלי לחלות בלונג קוביד, אני מוגן?
לא בהכרח. מחקר משנת 2022 הראה שדווקא הדבקות חוזרות בקורונה, מגבירות את הסיכון ללקות בלונג קוביד. 

איך אפשר להימנע מלחלות בלונג קוביד?
על פי הידוע, אנשים שמחוסנים נגד קורונה ועדיין נדבקים בנגיף, כנראה שנוטים פחות ללקות בלונג קוביד. בתוך כך, ההמלצות המוכרות מהעבר שכוללות חבישת מסכה ליד חולים, שטיפת ידיים, והימנעות מחללים פנימיים צפופים ולא מאווררים במיוחד בתקופת שיא ההדבקות כעת, יגנו עליכם מהדבקה בנגיף, וגם מן הסתם מתחלואה בקורונה ממושכת.

מה הטיפול בלונג קוביד?
אין כיום תרופות מאושרות ספציפית לטיפול או לריפוי לונג קוביד. הטיפול מתמקד בתסמינים עצמם. כך למשל, קוצר נשימה או שיעול ממושך יטופלו אצל רופא ריאות, לעתים במשאפים ובפיזיותרפיה. בעיות נוירולוגיות שכוללות ערפול מוחי בעיות זיכרון ובעיות קוגניטיביות אחרות יעברו בירור נוירולוגי. הפרעות במערכת הדם והלב יטופלו בהתאם באמצעות קרדיולוגים או המטולוגים.

מה הסיכוי להחלים מלונג קוביד?
מרבית האנשים מתאוששים מהקורונה הכרונית, אך משך זמן הריפוי משתנה. מקרים חמורים יותר של מחלה חריפה, קשורים לסיכון גבוה יותר ללקות בקוביד ממושך. כך או כך, אם התסמינים שלכם נמשכים מעל 12 שבועות, בקשו מרופא המשפחה הפניה למרפאת קורונה כרונית הקיימת בחלק מבתי החולים הגדולים, והתחילו בבירור המתאים. ככל שהטיפול והשיקום יתחילו מהר יותר, סביר שסיכוייכם לחזור לחיים התקינים שלכם מהר – יגבר.