תחזיות תחלואת החורף הולכות ומתממשות: בצל הלחימה בעזה ובצפון ושיעורי ההתחסנות הנמוכים – מתפשטים נגיפי הקורונה והשפעת. נתוני משרד הבריאות מצביעים על עליה חדה בשיעורי התחלואה בקרב מבוגרים וילדים. במקביל נצפית עליה משמעותית בהדבקות גם בנגיף ה-RSV הגורם למחלה קשה בתינוקות וילדים.

בעקבות המלחמה: משרד הבריאות מאשר לרוקחים לנפק תרופות ממרשם בווטסאפ
לאחר שעינת שרוף נחנקה מבורקס בשידור חי: כך תינצלו במקרה של חנק

בבתי החולים מאושפזים כבר מאות תינוקות וקשישים הסובלים מדלקות ריאות קשות, ובדיקות המעבדה איתרו את נגיפי השפעת מזני A ו-B, את נגיפי הקורונה, ודגימות חיוביות לנגיף ה-RSV. גם דגימות מדגמיות שנלקחו במרפאות זקיף בקהילה איתרו מספר גבוה של חולים שנדבקו בנגיף הקורונה, השפעת ונגיף ה-RSV. 

העלייה בהדבקות מופיעה במקביל לשיעור התחסנות נמוך מאוד באוכלוסייה: במכבי שרותי בריאות התחסנו עד כה 347 אלף איש, מתוך 500 אלף חיסונים שהוזמנו. בשנה שעברה באותו שבוע היו כ-100 אלף יותר מחוסני שפעת. מאוחדת התחסנו רק כ-150 אלף מבוטחים, מתוך 260 אלף מנות שהוזמנו.

גם שיעור המתחסנים במאוחדת נמוך מזה שבשנה שעברה בכ-14 אחוזים.  בלאומית שהזמינה השנה 120 אלף חיסונים, התמגנו עד כה רק 65 אלף מבוטחים, לעומת 74 אלף בתקופה המקבילה אשתקד. עד כה התחסנו בכללית כ-775,000 מבוטחים, ירידה  של 15% בהשוואה לחורף הקודם.

בנוגע לקורונה שיעור ההתחסנות נמוך הרבה הרבה יותר: נתוני משרד הבריאות מצביעים על כך שרק כחצי אחוז מהישראלים מחוסנים נגד קורונה, כ-70 אחוזים התחסנו בעבר אך החיסון כבר אינו בתוקף כנגד הזנים הנוכחיים, והיתר לא מחוסנים כלל. מרבית המחוסנים הם קשישים בני 70 ומעלה.

שיעור ההתחסנות הנמוך מאוד בקורונה אופייני גם לשאר העולם, בזמן שהנגיף ממשיך ליצור מוטציות, שתי האחרונות בהן – JN1 ו- HV1, צאצאים למשפחת האומיקרון – מתפשטים בארצות הברית ותופסים את מקומם של הזנים הקודמים.

כפי שפרסמנו לראשונה אתמול, בישראל כבר אותר הזן JN1  בקרב מאות ישראלים, והוא גורם למגוון תסמינים בהם שניים חדשים – חרדות והפרעות שינה. התסמין הבולט מהווריאנטים הקודמים – איבוד חוש טעם וריח, דווקא שכיח פחות בנגיף זה. 

"השפעת הגיעה אלינו השנה מעט באיחור, ולכן יש תחושה של אופוריה בציבור" אומר ד"ר רוני פרבר, מנהל מחלקת בריאות הציבור במאוחדת,  עם תחילת המלחמה, אנחנו עדים לירידה באחוזי ההתחסנות בקרב מרבית קבוצות הסיכון.

בשבועות האחרונים חלה עליה במקרי התחלואה בשפעת שהביאו גם לאישפוזים ולעומס על מערכת הבריאות. החיסון לשפעת הוכח כיעיל במניעת אישפוזים ומקרי תחלואה קשה אצל 67% מהמתחסנים לעומת אלה שלא חוסנו. השפעת היא מחלה קשה שגובה מדי שנה את חייהם לש מיליונים ברחבי העולם". 

שפעת נגרמת מנגיפים ממשפחת "אורתומיקסו" בהם הזנים אינפלואנזה A, B ו-C. בתוך כשבוע מההדבקה בנגיף ושכפולו בתאי הגוף, פורצים התסמינים הכוללים חום גבוה, כאב ראש, כאבי שרירים ועייפות. תסמינים אחרים כמו נזלת וכאב גרון אופייניים יותר להצטננות או להדבקה בקורונה.

השפעת עלולה לגרום למחלה קשה ולתמותה בקרב אוכלוסיות בסיכון ובעיקר קשישים, בשל תהליכים דלקתיים סוערים המובילים לפגיעה בשריר הלב, במוח, לזיהום בדם ולקריסה רב מערכתית. דיווחים בעולם הראו כי מקרי תמותה רבים עקב סיבוכי השפעת נמצאו אצל אלה שלא היו מחוסנים.

כך תימנעו מאישפוז בבית החולים:

לא מאוחר להתחסן: 

בקופות החולים נותר מלאי גדול של חיסונים נגד שפעת וקורונה. שימו לב שגם אם התחסנתם בשנה שעברה כנגד השפעת, אינכם מוגנים משום שתוקף ההגנה פג אחרי שנה. גם תחלואת עבר בקורונה אינה מגינה בפני הזנים החדשים. החיסונים קריטיים במיוחד לאוכלוסיות בסיכון ובהם תינוקות, ילדים, קשישים, נשים בהיריון או אחרי לידה וחולים במחלות כרוניות כמו יתר לחץ דם, סוכרת או השמנת יתר.

בדיקה ביתית

אם הופיעו אצלכם או אצל ילדכם חום גבוה, שיעול, קוצר נשימה, כאבי גרון או הקאות, בצעו בדיקת אנטיגן ביתית לקורונה. תוכלו לרכוש כיום גם בדיקה ביתית לאבחון שפעת, ובדיקה ביתית לאבחון של דלקת גרון. אם אובחנתם חיוביים לאחת המחלות, הישארו בבית ודווחו לרופא המטפל שינחה אתכם כיצד לנהוג.

ייעוץ אונליין

הקופות מאפשרות להיעזר בשירותי ייעוץ רפואי מקוון ובמוקדי אחיות הפתוחים 24 שעות ביממה. חלק מהקופות מאפשרות גם שימוש במכשיר ה"טייטו" שמאפשר בדיקה גופנית מלאה מהבית. במקרה הצורך תופנו לחדר מיון.

תרופות עד הבית:

מאז מגפת הקורונה קופות החולים מבצעות שירות משלוחי תרופות עד הבית. גם אם אתם חולים, או שאתם חוששים להגיע למרפאה כדי שלא להידבק - אל תזניחו את נטילת התרופות, בדקו היטב מה המלאי כרגע, האם התרופות בתוקף, ואם אינן – הזמינו כבר עכשיו תרופה מהמשלוח הבא. עלות השליחות עומדת על כ-30 שקל, ולקשישים השירות ניתן חינם.

אל תדביקו אחרים

אם אתם חולים, אל תגיעו לעבודה או ללימודים, ואל תשלחו את ילדכם החולים לבית הספר או לגן, ממש כפי שלא הייתם רוצים שאדם חולה ידביק אתכם. בתוך כך, אותן המלצות שהורגלנו להן בתחילת הקורונה, תקפות גם היום: התעטשו למרפק או לממחטה ולא באוויר או לכף היד, והשתדלו מעת לעת לחטא ידיים, במיוחד לפני אוכל ואחרי ביקור בשירותים.

טפלו בחום גבוה

במקרה של חום כשהמצב הכללי תקין, ניתן להיעזר בתרופות מורידות חום דוגמת אקמול ונובימול כל ארבע שעות, או בתרופות נורופן, אדוויל או אייבו כל שמונה שעות (מגיל ארבעה חודשים ומעלה). ניתן לשלב שתי תרופות במקביל. כל מקרה של חום גבוה מחייב בדיקת קורונה.

טפלו בשיעול ובקוצר נשימה

להקלה על קוצר נשימה, ניתן לבצע אינהלציות של מי מלח סטריליים מסוג סליין בריכוז של 3%, בתדירות של עד כל חצי שעה עד שעה. אם אין שיפור בתוך יומיים, עשוי הרופא להמליץ בטלפון על ניסיון טיפול באינהלציות ונטולין ובודיקורט.

מתי לפנות למיון (את זה מציע כבוקסת אינפוגרפיקה)

אם אתם סובלים מאחד המצבים הבאים או מקרה חירום אחר, אל תהססו להגיע מיד לחדר המיון. הקפידו לקבל הפניה למיון דרך מוקד האחיות בקופה שלכם שזמין לאורך כל שעות היממה, או בשירות רופא אונליין. אלו חלק מהמצבים הרפואיים שתמיד מחייבים בדיקת רופא:

חום: מעל 38.5 מעלות, יותר משלושה ימים.

קוצר נשימה: נשימות מהירות (מעל 20 במבוגר ומעל 40 בתינוק לדקה), צלעות בולטות, נחיריים רחבים או חוסר יכולת להשלים משפט בשל קוצר נשימה.

התייבשות: מעל 3 הקאות, או אי מתן שתן יותר מעשר שעות רצופות.

דימומים: הופעת נקודות אדומות על העור שאינן נעלמות בלחיצה (פטכיות).