פיתה רגילה? כן, לא טעיתי. פיתה רגילה בגודל מלא רגיל. פיתה רגילה מכילה 220־200 קלוריות בלבד. זה פחות מצלחת של פתיתים או אורז.
אם שמים בתוך הפיתה מנת חלבון כמו חזה עוף או דג או חביתה, יחד עם סלט ירקות, או סלט כרוב למשל, וגם מנת שומן מדודה כמו כף טחינה או חומוס או אבוקדו, מגיעים לארוחה מאוזנת תזונתית שמכילה חלבון, פחמימה, שומן וירקות, ואפשר לשלב אותה בתפריט דיאטה לירידה במשקל אפילו פעמיים ביום.

בריאותית, פיתה היא לא סתם קמח לבן?

כמובן שעדיף פיתה מקמח מלא – ויש כאלו שהן לא רעות בכלל מבחינת הטעם וכמובן מכילות גם יותר סיבים תזונתיים, ויטמינים מסוג B, ברזל, ובעלות אינדקס גליקמי יותר נמוך, כלומר משביעות לזמן ארוך יותר ומתאימות יותר אם יש סוכרת, אבל צריך לזכור שאם נשווה פיתה רגילה שעשויה מקמח לבן לפסטה רגילה, שגם היא מקמח לבן, או לפתיתים או קוסקוס שגם הם מקמח לבן, אז זה אותו דבר בדיוק מבחינה בריאותית. גם אורז לבן הוא פחמימה ריקה ושווה בערך התזונתי שלו לפיתה רגילה.

פיתות (צילום: אינג'אימג')
פיתות (צילום: אינג'אימג')

היתרון של הפיתה הוא שהיא מדודה. כשמעמיסים על הצלחת אורז או פתיתים לא יודעים בדיוק כמה כפות שמים וזה עלול להגיע לכמה מאות קלוריות. גם יש בהם הרבה פעמים שמן או שומן אחר שבו מטגנים את הפתיתים/אורז. הפיתה מדודה, מוכנה, כמו שהיא ללא תוספות, וזה מאפשר שליטה טובה יותר על כמויות בדיאטה.

מה צריך כדי שהארוחה בפיתה תהיה מאוזנת בריאותית?

1. מנת חלבון: חזה עוף, או קופסת טונה, או גוש עבה של בולגרית/צפתית, או גבינה צהובה, או שניצל צמחי, או אפילו קציצות בקר.

2. סלט ירקות כמקור לוויטמינים וסיבים תזונתיים. סלט יכול להיות סלט ערבי קצוץ דק רגיל, סלט כרוב וגזר, סלט כרוב סגול או סלט חסה, וכן, אפשר ורצוי לערבב בין סוגי סלט שונים. הוויטמינים בסלט חשובים לספיגת הברזל או הסידן שנמצאים במנת החלבון, והסיבים התזונתיים תורמים לתחושת שובע ארוכה יותר.

3. מנת שומן: כף טחינה או חומוס, כפית מיונז, כף אבוקדו - כל אלו חשובים לספיגת הוויטמינים שקיימים בסלט שהוספנו, וכן מנת השומן חשובה להדגשת הטעם של הארוחה: רוב חומרי הטעם והריח הם מסיסי שומן ומורגשים טוב יותר כאשר מוסיפים שומן לארוחה.

דוגמאות לארוחה מאוזנת בפיתה שכוללת את כל אבות המזון, ומכילה 400 קלוריות:

1. פיתה עם 200 גרם חזה עוף, סלט ירקות, כף טחינה.
2. פיתה שקשוקה: עם שתי ביצים, פרוסות עגבנייה ופלפל.
3. פיתה עם 200 גרם פרוסות גבינה צפתית 5%, וסלט כרוב וגזר עם כפית מיונז.
4. פיתה סביח: עם שתי ביצים קשות, פרוסות חציל מטוגן, כף חומוס, שלוש פרוסות תפוח אדמה, פטרוזיליה ובצל קצוץ.
5. פיתה עם שניצל צמחי רגיל (או שני המבורגר צמחי 99 קלוריות) וסלט כרוב סגול עם כפית מיונז.
6. פיתה עם סלט טונה: ביצה קשה, חצי קופסת טונה, כפית מיונז, מלפפון חמוץ, פרוסות עגבנייה.
7. פיתה עם שווארמה (100 גרם), וסלט ירקות קצוץ.