מחקר שפורסם בכתב העת "The Lancet Respiratory Medicine" מצא כי יש ראיות קונקרטיות לשינויים ועיוותים באיברים שונים בגוף לאחר אשפוז עקב קורונה.

חיסול בחיפה: בן 50 חוסל בצרור יריות במשך דקה לעיני עוברי אורח | צפו בתיעוד
אזהרה מבשרת רעות: מדענים קבעו - זה התאריך בו כל בני האדם ימותו

המחקר הסתמך על בדיקת MRI שבוצעה ל-259 חולי קורונה שאושפזו בבתי החולים עם קורונה בשנים 2020 ו-2021, והשווה את התוצאות לבדיקות שנערכו לכ-50 בני אדם שלא נדבקו כלל.

כמעט שליש מחולי הקורונה נבדקו לאיתור "חריגות" באיברים רבים כמה חודשים לאחר שעזבו את בית החולים, כולל המוח, הריאות, הכליות ובמידה פחותה גם הלב והכבד. החוקרים הבחינו בנזק לחומר הלבן במוח, תופעה שהספרות המדעית יכולה לקשר לירידה קוגניטיבית קלה.

עורכי המחקר ומשקיפים עצמאיים אמרו כי הממצאים מספקים הסבר אפשרי לקורונה ארוכת טווח (פוסט קורונה) או להמשך ההשפעות מספר חודשים לאחר ההדבקה.

תסמונת זו, שאין לה הגדרה מוסכמת בקרב מדענים, עדיין אינה מובנת ברמה הפיזיולוגית, ויש לה מספר הסברים, שאף אחד מהם אינו מוחלט.

המחקר מציין כי פוסט קורונה "אינה מוסברת על ידי ליקויים חמורים המרוכזים באיבר אחד", אלא "אינטראקציה בין לפחות שני ליקויים (שונים) בתפקוד איברים", לדברי רופא הריאות מתיו בולדווין, שלא היה מעורב במחקר.

חיסוני קורונה חדשים מגיעים לישראל (צילום: לוגי גרופ)

מחקר נוסף, שפורסם בכתב העת "Biomedicine", התמקד בהשפעת המחלה על המוח. המחקר, שנערך על ידי צוות מהמכון הלאומי לבריאות ומחקר רפואי בצרפת (INSERM), בדק כ -50 חולים, שחלקם חוו רמות טסטוסטרון נמוכות הקשורות לשינוי וירוס בחלק מהנוירונים המווסתים את תפקודי הרבייה.

החוקרים מדדו את התפקודים הקוגניטיביים של חולים אלה והבחינו בביצועים לקויים כאשר סוג זה של נוירונים הושפע מהמחלה.

"ממצאים אלה מצביעים על כך שזיהום יכול להוביל למוות של נוירונים אלה ולהיות הגורם לתסמינים מסוימים שנמשכים לאורך זמן", אמר המכון הלאומי הצרפתי לבריאות ומחקר רפואי בהודעה לעיתונות.

עייפות, שיעול, קוצר נשימה, חום לסירוגין, אובדן חוש טעם או ריח וקשיי ריכוז ודיכאון - פוסט קורונה מתבטאת בתסמין אחד או יותר מתוך הרשימה בדרך כלל תוך שלושה חודשים לאחר ההדבקה ונמשכת לפחות חודשיים, ולא ניתן להסביר תסמינים אלה באבחנות אחרות ולהשפיע על חיי היומיום של החולה.

מחקר שנערך על ידי רשות בריאות הציבור הצרפתית בסתיו 2022 ופורסם ביוני מצא כי בצרפת, 19% מהמבוגרים או 4.2 מיליון אנשים מעל גיל 60 אובחנו עם פוסט קורונה, ואחוז קטן (1.2%) אמרו שהם נתקלים בחסמים רציניים לביצוע הפעילות היומיומית שלהם.