בתקופה האחרונה נראה שכולם חולים - גם אם מדובר בווירוסים שכולנו מכירים מהתקופה הזו בשנה (וידועים בכינוי "שפעת מזגנים") ובין אם מדובר בקורונה, שמספר החולים בה עולה. ד"ר נדב שורק, מנהל המעבדה למחלות מתפרצות מביה"ח הציבורי אסותא אשדוד הסביר: "כולנו מבינים שיש בימים האחרונים גל גדול מאוד של קורונה. אתמול פרסמו במשרד הבריאות כי 16 אחוזים מהדגימות בארץ חיוביות. אז מה השתנה? בגלים האחרונים היו שינויים מאוד מינורים בין וירוס לוירוס, זה מה שנקרא וריאנט. שינויים קטנים לפעמים עושים הבדל גדול והמערכת החיסונים שלנו שהתמודדה עם וירוס קודם, לא יכולה להתמודד עם הירוס החדש ולכן יש התפרצות חדשה".

גברים, התחלתם לעשן בגיל ההתבגרות? זה מה שעלול לקרות לילדיכם
22 ניתוחי השתלה: השבוע המרגש למבקשי תרומות האיברים

"הוריאנט הנוכחי שונה מהותית מהוריאנטים הקודמים. אנחנו רואים נגיף שהתפתח מעל שנה, כנראה אצל אנשים מדוכאי חיסון ויצר הרבה מוטציות", הדגיש, "הוא שונה מהותית מהוריאנטים שראינו לאחרונה ולכן הוא מייצר גל גדול של מאומתים. אנחנו עדיין בודקים לגבי חומרת המחלה, נראה שעל פניו אין משהו חריג. מי שחלה בוריאנטים קודמים לא מוגן מהוריאנט הזה. לפי נתונים ראשוניים, החיסון החדש שבקרוב יצא עמיד בפני הוריאנט הנוכחי".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

פרופסור אורן קובילר, וירולוג בכיר ומומחה בתחומי מיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית מאוניברסיטת תל אביב התייחס לנתונים והסביר בשיחה עם מעריב: "כנראה שאכן יש עלייה בתחלואה בקורונה, והסיבה לכך היא שהווריאנטים החדשים רחוקים יותר מהקודמים - לכן יכולת החיסון למנוע הדבקה נמוכה יותר, אך הוא עדיין מצליח להגן עלינו ממחלה קשה ולקצר את משך המחלה".

"הקורונה הפכה היום להיות מחלה ויראלית רגילה שאנחנו חיים איתה - ועובדה שכבר לא עוקבים, כמו בעבר, אחרי כל חולה", הוסיף, "מצבנו הרבה יותר טוב מהבחינה הזו והיא כבר עברה אותנו בכמה גלים. עכשיו אנחנו מתמודדים איתה כמו שמתמודדים עם כל וירוס. מה שכן, מומלץ לאוכלוסייה הנמצאת בסיכון לקבל טיפול תרופתי עם תחילת המחלה, כי התרופות יכולות לעזור להם".

הוא המשיך והדגיש: "שלוש מנות חיסון עדיין מספקות הגנה מתחלואה קשה, והעובדה שרוב האנשים כבר חלו לפחות פעם אחת - נתנה 'בוסט' מסוים למערכת החיסונית שלהם". לדבריו, אם לא היו חיסונים ולא היה זמין טיפול תרופתי לחולים - אז מצבנו היה גרוע מהשפעת הספרדית לפני מאה שנה. "מה שחשוב כעת זה שיש תרופות והן עובדות, וכך גם החיסונים שמצליחים להציל את רוב החולים", ציין.

בתקופה האחרונה ישנם דיווחים ברחבי העולם על חזרה של מחלות שלא נראו זמן רב.
"נכון. למשל מקרה של אדם שנדבק במלריה במדינת מרילנד - דבר שלא קרה בשטח ארצות הברית לפחות מאה שנה. הסיבה לכך היא ההתחממות הגלובלית, לצד כך שהחיסוניות שלנו לפתוגנים מסוימים ירדה, מעצם כך שלא נחשפנו אליהם זמן רב. בכל מקרה גם במקרה של הקורונה זה לא שהנגיף נחלש - אלא שאנחנו פיתחנו חיסוניות נגדו".