אורז הוא מזון בסיסי עבור רבים ברחבי העולם, והפך לחלק בלתי נפרד מהתזונה היומית, עד כדי כך שרבים לא יכולים להסתדר בלי לפחות מנה אחת של אורז בכל ארוחה. אבל, מחקרים מראים כי אכילת אורז לא תמיד טובה לבריאות.

צעירה בריטית התלוננה: ישראלים צילמו אותי מקיימת יחסי מין בחשאי
ויראלי בטיקטוק: אלה הצבעים בהם אסור לצבוע את המטבח

בעוד אורז מספק פחמימות חיוניות, הוא גם עשיר בעמילן וחסר חומרים מזינים מסוימים. על פי אתר "אינדיאן אקספרס" צריכה מופרזת של אורז לבן מזוקק יכולה להוביל לרמות סוכר גבוהות בדם ולעלייה במשקל.

חודש שלם בלי אורז

פרייה פארמה, ראש מחלקת התזונה במכון הרפואי "סרי באלאג'י אקשן" בהודו, אמרה כי ויתור על אורז למשך חודש יכול לסייע לירידה במשקל ולייצוב רמות הסוכר בדם, מאחר שהוא עשיר בפחמימות.

ריה דסאי, תזונאית בבית החולים "ווקהרדט" במדינה, הסבירה כי ויתור מוחלט על אורז למשך חודש יכול להוביל לירידה מסוימת במשקל, אך רק אם האורז לא יוחלף בדגנים וקלוריות אחרים וכמות הפחמימות הכוללת בתזונה תוגבל, והסבירה כי רמות הסוכר בדם יירדו "רק במהלך תקופת ההתנזרות" מאורז.

"ברגע שאדם מתחיל לאכול אורז שוב, רמות הגלוקוז יתחילו שוב להשתנות", אמרה וציינה כי העובדה החשובה היא שאכילת קערת אורז קטנה בדרך הנכונה אינה מזיקה לגוף.

פארמה ציינה כי העיכול יכול להיות מושפע גם מצריכת סיבים נמוכה יותר, מה שעלול להוביל לשינויים ביציאות.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אורז (צילום: אינגאימג')
אורז (צילום: אינגאימג')

פירוק שרירים

מומחים ממליצים בדרך כלל על תזונה מאוזנת שכוללת מגוון מזונות עשירים בחומרים מזינים, ולכן אי הכללת אורז בתפריט יכולה להיות זמנית לצורך הפחתת כמות הפחמימות שאדם אוכל.

לדברי פארמה, "אורז, פחמימה פשוטה, ניתן להמיר בקלות לארוחה מורכבת של פחמימות על ידי הוספת ירקות וחלבון לארוחה. פחמימות נחוצות מאוד לייצור אנרגיה ואי אכילתן כלל יכולה לגרום לאדם להיות חלש מכיוון שהגוף מתחיל להשתמש בחלבון על ידי פירוק שרירים לייצור אנרגיה וגם מובילה למחסור רב בוויטמינים ומינרלים. לכן הירידה במשקל נובעת מפירוק שרירים ולא משריפת שומן, דבר שיש להימנע ממנו".

טיפים חשובים

מומלץ לאכול כמויות מוגבלות של אורז לבן ולהחליף אותו באורז חום.

הוסיפו לאורז סיבים בצורת ירקות, זרעים ואגוזים.

הוסיפו חלבונים: כאשר הם מעורבבים עם דגנים מסוימים הם הופכים לחלבונים בעלי ערך ביולוגי גבוה ונספגים טוב יותר בגוף.