ישנה מחלוקת רצינית בנוגע לארוחות בחג השבועות. האם גבינות ומוצרי חלב, שאנחנו צורכים יותר מהרגיל במהלך החג תורמים או מזיקים לבריאות שלנו? ובכן, במהלך החג ישנן מעט ארוחות, אך יש חשיבות רבה עוד יותר להתנהלות נכונה מבחינת התזונה במהלך חג זה. יתרה מכך, יש לזכור כי מספר ארוחות, גם אם הן מעטות, יכולות להזיק לבריאות שלנו.

לרגל שבועות: כל מה שחשוב לדעת על אלרגיה לחלב

בדרך כלל, לאוהבי גבינות הרבה יותר קל בחג השבועות. יש להם מגוון רחב של אוכל, אבל לאנשים שפחות אוהבים גבינות או כאלו בעלי מגבלה, כמו רגישות או אי סבילות ללקטוז, ישנן הרבה פחות אפשרויות בארוחת החג. אילנה ניקיפורובה, דיאטנית קלינית (B. Sc, RD, MPH) בבית החולים רפאל, עושה סדר.

האם חלב ומוצריו תורמים לבריאות שלנו?

חלב ומוצריו עשירים בחלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, סידן וויטמינים מקבוצה B, אשר נחוצים לגוף ואף תורמים לבריאות שלנו. לפי המלצות הדיאטה הים-תיכונית, אשר מומלצת על ידי תזונאים, חוקרים ורופאים, צריכת חלב ומוצרי חלב מומלצים לצריכה יומית. ישנה המלצה למוצרי חלב דלי שומן וללא תוספת סוכר. בנוסף, דיאטה ים-תיכונית ידועה כמועילה בהפחתת הסיכון להתפרצות מחלות כמו סוכרת, מחלות לב, כולסטרול גבוה ועוד.

האם חלב ומוצריו עלולים להזיק לגוף שלנו?
למוצרי החלב ישנם יתרונות בריאותיים רבים וכן מרכיבים מזינים, אך בכל זאת ישנם מספר מגבלות בנוגע לחלב ומוצריו, שכדאי שתדעו. אנשים אשר סובלים מרמת כולסטרול גבוהה בדם, מחלות לב וכלי דם, מומלץ להימנע מצריכת גבינות בעלות אחוזי שומן גבוהים. מומלץ לבחור מוצרי חלב בעלי אחוזי שומן נמוכים יותר, כמו גבינות רזות. מומלץ לבחור במתכונים, אשר מכילים גבינות רזות, וכן להפחית במתכונים אשר מכילים כמות גדולה של חמאה או שמנת. בנוסף, במוצרי חלב רבים מוסיפים כמות גדולה של סוכר, שאינה מומלצת לחולי סוכרת, ולכן לאנשים בעלי רמות סוכר גבוהות מומלץ לבחור במוצרי חלב עם פחות סוכר או ללא תוספת סוכר כלל.

יתרונותיו וחסרונותיו של החלב על כל סוגיו:
מוצרי חלב רזים וללא תוספת סוכר מכילים חלבון עם ערך ביולוגי גבוה, סידן, ויטמינים מקבוצת B ודלים בסוכר, שומן רווי וכולסטרול. לכן, מומלץ לשלב אותם בתפריט היום-יומי והחגיגי.

כיצד כדאי לנו לנהוג בארוחת החג?
1. מומלץ לבחור במתכונים המכילים גבינות עם אחוזי שומן נמוכים. מומלץ לשלב מוצרי חלב עד 9% שומן.
2. הקפידו לבחור במתכונים עם כמות קטנה של מוצרי חלב בעלי אחוזי שומן גבוהים, כמו חמאה ושמנת.
3. בחרו במוצרי חלב ללא תוספת סוכר או עם כמות מופחתת של סוכר, כמו עוגת גבינה ללא סוכר.
4. מומלץ לשלב בארוחה ירקות טריים, אשר עוזרים לשומן שיש בתוך המתכון לעבור ספיגה מופחתת בנוכחות הירקות. בנוסף, ירקות ממתנים את קצב ספיגת הסוכר לתוך הדם ומפחיתות רמות סוכר בדם כתוצאה מזה.
5. במידה שבארוחת החג אתם לא מוצאים מזון מתאים, וכל המאכלים מכילים אחוזי שומן גבוהים ומתוקים, ניתן לבחור בכמות קטנה יותר ממאכלים האלה.

בנוסף, חשוב לזכור שהרבה יותר חשוב לשמור על התזונה שלנו בשגרת החיים, וימי החג אינם עולים מספרית על ימי השנה. לכן, גם אם מעט הגזמתם בחג, תמיד יש הזדמנות לשפר ולתקן את התזונה שלכם אחרי החזרה לשגרה.

מתכון ללחמניות גבינה
1 קופסה גבינה לבנה 5%
2 פרוסות גבינה צהובה מגורדת
1 כוס קמח כוסמין לבן
2 כפיות אבקת אפייה
1/2 כוס שמן זית
2 ביצים
1/2 כוס בולגרית מגורדת 5%
זיתים קצוצים (בשביל הטעם)
אופן ההכנה: מחממים תנור ל170 מעלות
מערבבים רטובים יחד, יבשים יחד ומאחדים תערובות.
יוצרים כדורים ומניחים על נייר אפייה במרווחים.
אופים כחצי שעה עד שמשחים