לאחר מחדלי ההפריות החוץ גופית: משרד הבריאות זימן היום (שני) את רשת אסותא לשימוע  לפני קבלת החלטה מנהלית וכן על הקמת ועדת בדיקה. ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, ד"ר הגר מזרחי, זימנה את אסותא מרכזים רפואיים וכן את אסותא רמת החייל לשימוע.

דמי שתיקה לכיסוי המקרה? חשש חמור במחדל ההפריה באסותא רמת החייל
משרד הבריאות על החשד למחדל ההפרייה באסותא רמת החייל: "חמור, לא דיווחו"

ממשרד הבריאות נמסר כי בהמשך למידע שהועבר בעניין גילוי חוסר התאמה גנטית לאחר ביצוע טיפולי הפריה חוץ גופית בבית חולים אסותא רמת החייל ולאור צבר אירועים חריגים נוספים שהתרחשו ביחידה להפריה החוץ גופית בבית החולים, ולנוכח התנהלות בעייתית, שוקלת ד"ר מזרחי להורות על סגירה מלאה או חלקית של היחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים אסותא רמת החייל. 

במשרד הבריאות ציינו אירוע שלטענתם לא דווח להם דבר התייבשות 13 ביציות מופרות, בדומה לאירוע נוסף שהתרחש לפני מספר חודשים בבית החולים אסותא רמת החייל. המקרה הנוסף הוא החשד לאירוע חריג ביחידה להפריה חוץ גופית באסותא רמת החייל ולפיו התקבל מידע שנבדק על מקרה שבו עולה חשש כי ילד שנולד לאחר הפריה חוץ גופית לא תואם גנטית לאבא

מאסותא נמסר כי מדובר באירוע ספציפי שהתקיים בתאריך 12.12.2018. "בימים האחרונים התקבלה פניה מזוג הורים  שביצע הפריה חוץ גופית  ב 12/12/2018 וערך בדיקה גנטית לאחרונה במעבדה שאיננה מוכרת לאסותא ונמצאת מחוץ לישראל. הבדיקה הצביעה על חשש שאין קשר גנטי בין התינוק לאב, ויתכן שהיה עירוב של תרומת זרע. הפרטים אינם חלוטים מכיוון שההורים דרשו שלא יבוצע כל בירור , ותישמר פרטיות המשפחה. לא ידוע לנו בשלב זה על הורים נוספים הרלוונטים לאירוע. ככל שיתבררו עוד פרטים נעדכן את משרד הבריאות והציבור בכפוף למגבלות החיסיון הרפואי", נטען.

בנוסף לכך, הודיע היום נציב קבילות הציבור למקצועות הרפואה, ד"ר בעז לב, כי הוא ממנה ועדת בדיקה בעקבות רצף האירועים הללו. הוועדה תבדוק גם את החשש כי ילד שנולד לאחר הפרייה חוץ גופית איננו תואם גנטית לאב וכן שני האירועים של התייבשות ביציות מופרות באותה היחידה.  

הוועדה תבחן היבטים מקצועיים וארגוניים וניהוליים ואת האירועים הפרטניים המעלים חשד להתנהלות מקצועית לקויה, כמו גם, הסתכלות מעמיקה למערך ההפריות בראייה רשתית ובכלל זה תבחן את נוהלי הדיווח הרלוונטיים לאירועים אלה. כמו כן, תבחן הוועדה את סיבות השורש לטעויות וכן נושאים רלוונטיים נוספים שימצאו במהלך בדיקתם כמחייבים בדיקה והתייחסות.

מוקדם יותר היום נודע כי מבקר המדינה בוחן לפתוח בבדיקה בעקבות מחדל ההפריה בבית החולים אסותא בתל אביב. לפני מספר חודשים החל המבקר בבדיקה לאחר נושא הפוריות על רקע אירוע אסותא משנת 2022. צוות הביקורת מקיים פגישות עם יחידות הפריה חוץ גופית ברחבי הארץ, בהיבטים שונים הנוגעים לתחום פעילותן לרבות ניהול התהליכים ומערכות המידע.