שבוע לאחר שארגון הבריאות העולמי הודיע על ביטול מצב החירום שהוכרז ב-2020 בעקבות נגיף הקורונה, משרד הבריאות החליט הבוקר (ראשון) שלא להאריך את הצו המחייב בבידוד עבור חולים מאומתים בנגיף הקורונה.

לאחר יותר משלוש שנים: הוסר מצב החירום העולמי עקב נגיף הקורונה
במשרד הבריאות טוענים: "יש עדיין וריאנטים של קורונה שמתפתחים"

משמעות הדבר היא כי חובת הבידוד עבור חולי קורונה בוטלה, אך במשרד מבקשים להבהיר כי המחלה עדיין מדבקת ומסוכנת לקבוצות סיכון. אנשים החשים לא בטוב מתבקשים להיבדק לנגיף הקורונה ולהימנע ממגע עם אנשים אחרים עד חלוף התסמינים.

חולים מאומתים מתבקשים לשהות בבידוד עד תום התסמינים, ובמידת הצורך - לצאת מביתם עם מסיכה ולהימנע מהגעה למקומות הומי אדם.

בתי החולים קורסים תחת עומס הקורונה (ארכיון, צילום: רויטרס)

בתוך כך, פרוייקטור הקורונה לשעבר, פרופ' סלמאן זרקא התייחס להודעה ואמר כי חשוב לזכור שהקורונה עודנה מחלה קשה ושתופעות הלוואי שלה - בעיקר לאוכלוסיות הרגישות עלולות לגרום לנזק ואף למוות. 

"ניצחון מערכת הבריאות הישראלית היא הישג מרשים והיכולת של כולנו לחזור לשגרה ולשכוח את המגפהס ביטול חובת הבידוד מהווה נרמול מלא של המענה למגפה וזו בהחלט נקודת ציון משמעותית. יחד עם זאת, מוטלת עלינו אחריות לערבות הדדית ולהשאר בבידוד בעת תחלואה מדבקת כדי להגן על האחרים מהדבקה, במיוחד שאצל חלקם זה מסכן חיים".

עוד ציין פרופ׳ זרקא המשמש בימים אלה כמנהל בית החולים זיו שבצפת כי: "אנחנו בעידן שתשומת הלב והדגש מופנים להגנה על קבוצות הסיכון (מבוגרים, מחלות רקע, מדוכאי חיסון ואחרים). ניצחנו את המגפה אך לא את הנגיף שעודנו כאן ומאתגר את בריאותם ואף את חייהם של אוכלוסיות הסיכון ועלינו להיות ערים לכך ולקחת זאת בחשבון בהתנהלותינו בשגרה".

פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא (צילום: מארק ישראל סלם)
פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא (צילום: מארק ישראל סלם)

בשבוע שעבר, כאמור, הכריז ארגון הבריאות העולמי על ביטול מצב החירום בעקבות נגיף הקורונה. "ועדת החירום התכנסה אתמול בפעם ה-15, והמליצה לי להכריז על סיום מצב החירום, קיבלתי את העצה הזו", אמר מנכ"ל הארגון הבטדרוס אדהנום ג'ברייסוס.

הארגון הבהיר כי הנגיף ימשיך להתקיים, אך שכאמור הוא כבר אינו מייצג מצב חירום כפי שהיה לאורך זמן רב מאז פרוץ המגיפה. על פי נתוני הארגון, קצב התמותה כתוצאה מהנגיף ירד באופן משמעותי,  משיא של יותר מ-100,000 אנשים בשבוע בינואר 2021, לכ-3,500 בשבוע.