במסגרת יום כדור הארץ הבינלאומי, אלפי בני אדם – בהם בני נוער רבים - לקחו היום (שישי) חלק במצעד בעלי החיים, שיצא השנה משדרות רוטשילד בתל אביב והסתיים בכיכר הבימה. המפגינים נשאו שלטים שעליהם נכתב "תעשיות מן החי גונבות לנו את החמצן", "בשר משמיד את כדור הארץ", "מצילים את כדור הארץ, אוכלים מהצומח", "דורשים עולם טבעוני למען בעלי החיים, כדור הארץ וביאותינו". הצועדים קראו לממשלה לפעול לצמצום פליטת גזי חממה, התקדמות לתזונה ברת קיימא ולמעבר לאנרגיות מתחדשות.

מדובר על אירוע בין-לאומי: צועדים ביותר מ40 ערים בעולם כולל לונדון, פורטו, נאפולי וערים נוספות. כמו כן, עיריית תל אביב תמכה באירוע והפיצה אותו לתושביה.

הצעדה החלה בהתכנסות ברחבה ברוטשילד 1 בתל אביב. בהובלת הנוער, הקימו עמדה להכנת שלטים במקום. במקביל לזה, קבוצה גדולה של משתתפים שרו את השיר הסביבתי "דחוף" שהפיקו "החזית המוזיקלית" לכבוד האירוע. לאחר מכן התקיימה הצעדה לכיכר הבימה. שם, נאמו ברחבה פעילי וראשי ארגוני סביבה וזכויות בעלי חיים, וכן התקיימו מייצגים אומנותיים.

בין הארגונים שהשתתפו במצעד היו ארגוני 'חופש לבעלי חיים', 'ישראל קליימט סייב', 'Animal Friendly', 'הורים למען האקלים', 'הצפון הטבעוני', 'בידיים שלנו - נוער פועל למען הסביבה', 'החזית המוזיקלית', 'פורום כסף נקי', 'זב"ח בשרון', 'להתחיל מחדש', 'International Anti-Fur Coalition', ועוד.

מצעד בעלי החיים בתל אביב (צילום:  חופש לבעלי חיים)
מצעד בעלי החיים בתל אביב (צילום: חופש לבעלי חיים)

פעילי ארגון חופש לבעלי חיים התהלכו במצעד עם טאבלטים כשהמטרה היא להחתים כמה שיותר צועדים לקמפיין הבינלאומי הגדול - 'אמנת התזונה מן הצומח' הכוללת יותר מ-1,100 ארגונים בינלאומיים, 85,000 איש ו-21 ערים ברחבי העולם, אלפי ישראלים וחברי כנסת ושרים שכבר חתמו. מטרת הקמפיין היא הוספת סעיפים להסכם פריז המחייבים את המדינות להפחית את המזון מן החי המסוכן לכדור הארץ ולהגדיל את התזונה מן הצומח כניסיון אחרון להילחם במשבר האקלים, רגע לפני שיהיה מאוחר מדי.

רק לאחרונה פורסמו דבריו של ד"ר פור מאוניברסיטת אוקספורד שאמר "אדם שיתקדם לתזונה צמחית יחסוך מדי שנה שווי של 2.9 מליון טון פחמן, כאשר אדם שיקפיד על מיחזור יחסוך רק 0.2 טון ומעבר לרכב חשמלי יחסוך 1.2 מליון טון פחמן".

מצעד בעלי החיים בתל אביב (צילום:  חופש לבעלי חיים)
מצעד בעלי החיים בתל אביב (צילום: חופש לבעלי חיים)

מתנועת הורים למען האקלים נמסר: "למרות הטלטלה הפוליטית בישראל, צריך להמשיך ולהיאבק במשבר האקלים, שהוא איום קיומי על עתיד ילדינו. ואחד הגורמים העיקריים למשבר האקלימי-אקולוגי הוא תעשיית המזון מהחי, שאחראית לפליטות עתק של גזי חממה, לכריתת יערות נרחבת ולזיהום הסביבה. תנועת הורים למען האקלים קוראת למעבר לתזונה מהצומח, שהיא בריאה לנו ובריאה לכדור הארץ, עם חמלה לבעלי החיים".

יונתן לייק, פעיל "חופש לבעלי חיים", בין מארגני המצעד אמר: "אנו קוראים לכולם להפסיק 'לאכול לנו את כדור הארץ' במידה ותעשיית המזון מן החי לא תחדל, משבר האקלים רק יחריף ויתעצם. הפתרון היחיד הוא לעבור לטבעונות".