רגע לפני של"ג בעומר יצוין הערב ברחבי הארץ, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג יוצאת בקריאה לראשי השלטון - למנוע ככל הניתן את מדורות החג. השרה קוראת לשכנע את הציבור לציין את ערב החג בצורות אחרות בשל הנזק הכבד שמסב מנהג המדורות לסביבה.
 
במכתב אל יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג', כתבה זנדברג: "אני פונה אליכם בבקשה להמליץ בפני ראשי הרשויות המקומיות והאזורית להנחות את התושבים לוותר על הדלקת מדורות, ולחגוג את ל"ג בעומר בפעילות חלופית, קהילתית וחברתית שתמנע שריפות עצים והדלקת אש בשטח המוניציפלי. כל זאת על מנת לצמצם את הפגיעה בבריאות, בסביבה ובבטיחות החוגגים".

זנדברג מדגישה כי במהלך בעירת העצים במדורות, נפלטים לאוויר ריכוזים גבוהים של חלקיקים נשימים המסוכנים ביותר לבריאות האדם, וכן כמויות גדולות של פחמן דו־חמצני – שהוא גז חממה הגורם להתחממות כדור הארץ.

תמר זנדברג (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
תמר זנדברג (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"בכל שנה עם הדלקת מדורות ל"ג בעומר, נרשמות במרבית תחנות הניטור עליות בריכוזי החלקיקים העוברים בדרכי הנשימה, ואלה מגיעות לשיאן במהלך הלילה ועד לפנות בוקר", מוסיפה זנדברג. "בנוסף, בעשר השנים האחרונות נרשמה עלייה במספר הפניות לחדרי מיון בקרב ילדים עקב כוויות בל"ג בעומר".

לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בל"ג בעומר בשנה שעברה חלה ירידה בזיהום האוויר בהשוואה לשנים קודמות. הריכוזים המרביים שנמדדו היו פי 3.7 בהשוואה ליום בהיר, לעומת ריכוזים של פי 10 ויותר בשנים קודמות. הירידה הזאת באה בעקבות ההנחיות של כוחות ההצלה וקריאות של המשרד להגנת הסביבה ושל רשויות שונות בבקשה להימנע מקיום מדורות.

המשרד להגנת הסביבה פרסם השבוע רשימת המלצות והנחיות לחוגגים. בין השאר מומלץ לחגוג את החג בפעילות סביבתית כדוגמת טיול בחיק הטבע. ואם כבר בחרתם במדורה - יש להימנע משימוש בכלים חד־פעמיים. כמו כן, אין להשליך למדורה חומרי פלסטיק וניילונים, אין לשרוף תחליפי עץ מלא כמו מלמין, MDF, פורמייקה או עצים שצבועים בצבע או בלכה.

יש למקם את המדורה בשטח נקי מקוצים ומעשבים, ובמרחק סביר ממבנים, ממתקני חשמל, מטלפונים ומדלק. יש להשאיר את מקום המדורה נקי, ולהפריד פסולת למִחזור כמו בקבוקים ואריזות.