בית מרוהט, המורכב כולו מזבל שאזרחי ישראל השליכו לקראת הפסח, הוא המיצג החדש "בית מזבל" בדודאים, הפארק למחזור ולחינוך סביבתי בנגב. המיצג הושק בערב החג השני, ומטרתו לשפוך אור על נזקי תרבות הצריכה.

הפריטים כולם לוקטו בשבועיים האחרונים לפני חג הפסח על ידי צוות מרכז המבקרים מתוך האשפה הביתית שהגיעה למקום. מדי יום מגיעות לפארק למחזור כ־500 משאיות מלאות בפסולת, כולל פסולת ביתית, ולקראת חג הפסח נרשם גידול של כ־25% בפסולת הביתית, ובה פסולת אורגנית, רהיטים, כלי בית וצעצועים.

במקום מדווחים כי מדי שנה נרשם גידול בשיעור משתנה באשפה לקראת חג הפסח, אך השנה במרכז המבקרים של דודאים החליטו לעשות מעשה ולבדוק את הפסולת שמגיעה לקראת החג. העובדים הופתעו למצוא ספות במצב טוב, מסך מחשב תקין, מצלמת פולארויד, אופני ילדים ואפילו בר בשלמותו עם כיסאות מתאימים.

מנכ"ל פארק דודאים ניר בר דוד אמר: "מציאת פריטים אלה בזבל היא עדות לתרבות צריכה מופרזת, שבה מקובל להשליך לאשפה ולהחליף מוצרי צריכה ורהיטים תקינים. כאשר יש נזק, אפילו קל, לרהיט או לחפץ, מיד מחליפים אותו בלי לחשוב על אפשרויות של תיקון ושימוש חוזר".
הוא הוסיף: "אנו פועלים לאורך כל השנה לחשוף את הציבור למשבר הפסולת הקיים בישראל, ובצעדים של אחריות אישית וחברתית, שכל אחד יכול לנקוט כדי להתמודד איתו. המיצג מאיר פינה חשוכה שאנחנו אף פעם לא רוצים להביט בה, והיא נקראת 'הכחשת פסולת'. אבל הפסולת שאנו זורקים לא נעלמת, אלא מצטברת, וזה מה שהמיצג מוכיח".

בשנה האחרונה נפתח במקום מפעל מיון לטיפול בפסולת ביתית בהשקעה של כ־100 מיליון שקל. מפעל המיון קולט היום יותר מ־900 טונות אשפה ביום ומפחית בכ־50% את הפסולת שמוטמנת, כשהאשפה הממוינת הופכת לחומר גלם ממוחזר. רק 20% מהפסולת בישראל ממוחזרת, ודודאים הוא חלק ממהלך כולל בהובלת המשרד להגנת הסביבה להכפיל פי ארבעה את היקף מחזור הפסולת בישראל.