הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) פה אחד את ההחלטה להפסקת הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה וקידום תכנית לפיתוח תשתיות ומנועי צמיחה כלכליים במפרץ. החלטת הממשלה ביוזמת שר החוץ יאיר לפיד גובשה על ידי משרד ראש הממשלה החליפי והמועצה הלאומית לכלכלה.

על פי ההחלטה, פעילות התעשייה הפטרוכימית תופסק במפרץ חיפה תוך עשור. במקביל, תקודם תכנית לפיתוח האזור על ידי פרוייקטי תשתית, מגורים ותחבורה בהיקף של מיליארדי שקלים.

לצורך מימוש ההחלטה, תוקם מנהלת ייעודית לנושא, שתעסוק בהסרת חסמים, תכלול שיתופי פעולה בינמשרדיים ושיתוף השלטון המקומי והחברה האזרחית בקידום מימוש הפרויקטים ותפקח ותדווח לממשלה על העמידה בלוחות הזמנים לביצוע ההחלטה.

להחלטה שותפים גם שר האוצר אביגדור ליברמן, ושרת האנרגיה קארין אלהרר, שרת התחבורה מרב מיכאלי השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הפנים איילת שקד. כמו כן שותפים להחלטה מנהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל, ומשרד הכלכלה.

בהחלטה נקבעה על צמצום פעילות התעשייה הפטרוכימית והכימית במפרץ חיפה, עד לכדי סגירת המפעלים בתוך עשור, במסגרת מו"מ עם החברות. כמו כן, התכנית תאפשר בניה של 70-100 אלף יחידות דיור חדשות בלב מטרופולין חיפה. 

בהיבט התחבורה, התוכנית כוללת שדרוג של תשתיות התחבורה הציבורית, כולל הכפלת מסילות הרכבת בין תל אביב למפרץ חיפה ומנהור הרכבת בחיפה עד שנת 2035, כך שרכבת מת"א למפרץ, במקום 80 דק' כיום – תיקח 41 דק' בלבד.

כמו כן, הוחלט על צמצום או פינוי חוות המיכלים בקריית חיים ופינוי התעשייה הכימית במתחם הדשנים, שיקום קרקעות מזוהמות לצורך מגורים, השקעת משאבים אדירים בשטחים ירוקים, בחופים ובנחלים, ושיקום נחל סעדיה. התכנית כוללת גם פיתוח פארק מטרופוליני לאורך עשרת הק"מ של נחל הקישון ממעגנות שביט ועד האגמים של נשר, שיהיה גדול יותר מפארק הירקון.

בנוסף, כחלק מהתוכנית הוחלט על הקמת בית חולים חדש בקריית אתא עד 2029. בתוך כך, התכנית מבטיחה את הרציפות התפקודית של משק האנרגיה לאורך תהליך הפינוי באמצעות קידום התשתיות, ותכלול תכנון פארק הייטק חדש בסמוך ללב המפרץ והרכבל מהטכניון ואוניברסיטת חיפה, ובתוכו יזרום נחל סעדיה.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הגיבה על אישור התוכנית: "החלטת הממשלה היא נדבך חשוב בהליך שסופו סגירת התעשיה הפטרוכימית במפרץ חיפה, הבראת המפרץ וסביבתו, ושיפור איכות החיים והסביבה באזור כולו. חשיבותה של ההחלטה בכך שכלל הממשלה מחויבת אליה, ובכך שהיא מספקת אופק אמיתי לתושבי חיפה והמפרץ כולו, ומשרטטת היטב את הכיוון ואת דרכי הפעולה המרכזיות על מנת להגיע אליו".

תמר זנדברג (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
תמר זנדברג (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"העולם צועד בכיוון אחד בעידן של משבר אקלים דוחק - הפסקת השימוש בדלקים פוסיליים ומעבר לכלכלה מאופסת פחמן. אני מאמינה שההחלטות העתידיות שיתקבלו, ישקפו בדיוק את המציאות הזאת. יש עוד עבודה לפנינו, ונמשיך לפעול לקידום מהיר, יעיל, ולא פחות חשוב - צודק, של פינוי מפרץ חיפה מתעשיות מזהמות", הוסיפה.

עוד מסרה:" אני מודה למאבק האזרחי, מבין המשמעותיים בתולדות התנועה הסביבתית, שהביא לכך שבמקום זלזול התעלמות - ממשלת ישראל מאמצת ומקדמת היום את סגירת המפעלים ושינוי פני המפרץ".

אלעד הוכמן מנכ"ל מגמה ירוקה מסר: "כישלון חמור של השרה זנדברג ואכזבה ענקית לכל מטרופולין חיפה שהופך קורבן לספין תקשורתי של לפיד, אלהרר ומפלגת יש עתיד. התחושה היא של בגידה מצד מי שהיו שותפינו לדרך וניצחון מהדהד של האחים עופר. בניגוד לנרטיב המשווק, לא מדובר ברגע היסטורי. בניגוד לכל הגיון ולהמלצת המנכלים, אין תאריך סגירה סופי לבז"ן ולהפסקת הזיקוק".

"במקום לסגור תעשייה פטרוכימית בונים תשתיות חדשות לאחסון דלקים פטרוכימיים בתקציבי עתק. זה טירוף מוחלט. מה שזמני יהפוך לקבוע. סגירת התעשיה הפטרוכימית בחיפה עד 2027 זו ההחלטה החשובה ביותר למען ההתמודדות עם משבר האקלים והפסקת השימוש בדלקים מזהמים. זה היה הרגע שהשרה זנדברג הייתה אמורה לאיים להפיל את הממשלה בשביל למנוע עוד חולי באזור. אבל כנראה שרק על תוספת פנסיות מיותרות זה אפשרי, אנחנו נלחם לתקצוב ולתאריכי יעד", הוסיף. 

בבזן מסרו על החלטת הממשלה בנושא מפרץ חיפה : "קבוצת בזן לומדת את ההחלטה. דבר אחד ברור: גם בממשלה מבינים שפופוליזם וסיסמאות אינם תחליף למדיניות אחראית ומקצועית בניהול משק האנרגיה הלאומי. לא היינו זקוקים למשבר האנרגיה העולמי שמתחולל בשנתיים האחרונות והגיע לשיאו בימים אלה של מלחמה באוקראינה, כדי להבין את חשיבות היכולת לנהל משק אנרגיה עצמאי עבור חוסנה הלאומי של מדינת ישראל".

"בזן מתכוונת, כפי שהצהירה, לבוא אל המשא ומתן מול הממשלה בידיים נקיות ובנפש חפצה והיא מקווה שהשיח יתנהל על בסיס עובדות ולא כותרות. בזן מתכוונת לעמוד על זכויותיה ועל זכויות כלל מחזיקי העניין - אלפי העובדים המתפרנסים מבזן, ציבור בעלי המניות, בעלי החוב, הספקים ומאות מפעלים שפעילות בזן קריטית לעתידם. בזן הציגה בתוכנית האסטרטגית שלה מודל היברידי למשק האנרגיה בישראל, תוכנית התואמת את החלטת הממשלה, הוסיפו.