הוועדה הארצית של לשכת עורכי הדין להגנה על זכויות בעלי חיים נרתמת למאבק במשלוחים החיים ביתר שאת. זאת לאחר הפרסום הבלעדי ב"מעריב" בשבוע שעבר, שבו נחשף כי לא זו בלבד שחלה עלייה חדה של יותר מ־40% ביבוא עגלים חיים לשחיטה למאכל בישראל בין 2020 ל־2021, אלא שהפקחים הווטרינריים במשרד החקלאות אינם ערוכים לכמויות בעלי החיים הללו. פריקתם מהאוניות הצפופות מתעכבת בשל כך בנמלים, ובהתאם מתארך גם סבלם.

בעקבות הפרסום ב"מעריב" הגיע לידי העיתון מכתב ששלחו ארבעת חברי הוועדה לשר החקלאות עודד פורר כבר לפני שבועיים (2.1), שבו הם מפצירים שיפעל להפסקת המשלוחים, כפי שהבטיח המשרד כבר לפני שש שנים.


"המשלוחים החיים גורמים סבל בל יתואר וייסורי גיהינום לבעלי החיים, ומהווים כתם מוסרי על החברה הישראלית", כתבו חברי הוועדה לשר. "מדובר במשלוחי מוות, הכוללים שינוע של בעלי חיים לאורך ימים ולפעמים שבועות, תחילה במסע יבשתי מפרך, ולאחר מכן בים, בתנאי סבל, כאב, עינוי וייאוש, אך ורק על מנת להישחט בסוף מסע הייסורים".


עורכי הדין מעמתים את פורר עם הצעת חוק שהוא עצמו הגיש כחבר כנסת, ומזכירים: "בהצעת החוק שהגשת עוד ביולי 2017 עם עוד 22 ח"כים, ביקשתם 'להפסיק את הסבל החמור והמיותר שנגרם למאות אלפי בעלי חיים שמיובאים לישראל במסעות קשים ואכזריים', ולקבוע כי מדובר בעבירה פלילית. פסיקת בית המשפט העליון הכירה זה מכבר בכך שניתן להתערב ולהגביל את חופש העיסוק, אם זה נוגד את אינטרס הציבור - ובכל זאת עולם כמנהגו נוהג".

חברי הוועדה מדגישים: "פרקטיקה בלתי חוקית, בלתי מוסרית ונטולת חמלה זו חייבת להיפסק ללא דיחוי. חיי המדף של הבשר הטרי כבר הוארכו באופן שמאפשר יבוא בשר ממדינות רחוקות והמרת 'המשלוחים החיים' ביבוא בשר טרי היא חלופה מידתית, שגם תוזיל את המחירים לצרכן".
ראש לשכת עורכי הדין עו"ד אבי חימי אמר ל"מעריב": "מבלי להתייחס לשאלת עצם צריכת המוצרים מן החי, ברור כי חובתנו המוסרית כבני אדם וכמשפטנים היא למנוע סבל מיותר גם מבעלי החיים. גם היהדות מתייחסת להיבטים אלה מקדמת דנא. חמלה, הומניטריות ומניעת סבל הינם ערכים אוניברסליים, ושומה עלינו לנהוג במידת החמלה והרחמים ככל הניתן גם כלפי בעלי החיים".  

על המכתב חתום בין היתר עו״ד אהוד פלג, יו״ר (משותף) של ועדת זכויות בעלי חיים בלשכת עורכי הדין.