יום כדור הארץ הבינלאומי יצוין היום (חמישי) ברחבי העולם בשלל אירועים להעלאת המודעות בנושא הגנת הסביבה, כשעיקר הפעילויות הן יוזמות מקומיות שנועדו להדגיש את הצורך של האזרחים לתרום את חלקם במאבק מול משבר האקלים. כל עוד הממשלות (כפי שקורה גם בישראל) אינן מקדמות במהירות הדרושה את הגמילה מדלקים מאובנים (נפט, גז טבעי ופחם) כמנוע המרכזי של הציוויליזציה שלנו – מקורות החשמל והדלק שעדיין מניעים את רוב התעשייה והתחבורה בעולם - הרי שכל שנותר לאזרחים לעשות הוא להיגמל מכמה מההרגלים שאפיינו את תרבות השפע המערבית מאז המהפכה התעשיתית. 

כלומר, צמצום הצריכה והעדפת מוצרי יד שנייה, חיסכון בחשמל שאינו סולארי, חיסכון בנסיעה ברכבים פרטיים על בנזין וסולר, וכן הפרדת פסולת במקור לצורך מחזור. אלה יהיו המסרים גם בפעילויות אשר יתקיימו היום ברחבי הארץ. אבל בעוד יום כדור הארץ מאופיין באווירה חגיגית של מודעות ודאגה לסביבה, במטה האו"ם בניו יורק מצלצלים חזק מאי־פעם פעמוני האזהרה מפני הקצב המהיר של הרס דפוסי האקלים ובתי הגידול הביולוגיים ברחבי העולם, לעומת הקצב האטי מדי של פעילות הממשלות - לקראת ועידת האקלים הבינלאומית ה-26 שתיערך בנובמבר הקרוב בבריטניה.

העולם אפילו לא קרוב לעמוד במטרה המרכזית של הוועידה שנערכה לאחרונה בפריז - להגביל את התחממות כדור הארץ אל מתחת ל־2 מעלות צלזיוס בהשוואה לרמות שלפני העידן התעשייתי. "כישלון בעמידה ביעדים אלה יביא להצטברות מהירה של השפעות הרסניות מבחינת הישרדותן של קהילות הולכות וגדלות, וגם להשפעות על הכלכלה העולמית", מזהירים מדעני סוכנות האקלים של האו"ם. כמו כן, השבוע הזהיר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש כי "אנחנו על סף תהום", וזאת בשל דוח חדש של הארגון המטאורולוגי העולמי אשר פירט את התגברות אירועי מזג האוויר הקיצוניים והדגיש כי 2020 הייתה אחת השנים החמות ביותר שנרשמו אי־פעם. 

פליטת הפחמן הדו־חמצני העולמי אמורה לעלות השנה בצורה מסוכנת, מכיוון שהכלכלה העולמית עוברת התאוששות עצומה ממשבר הקורונה. בדוח חדש שהתפרסם השבוע מעריכה סוכנות האנרגיה הבינלאומית כי פליטת הפחמן משימוש באנרגיה צפויה לעלות בכ־1.5 מיליארד טון בשנת 2021, שכן צריכת הפחם הכבדה באסיה, ובסין בפרט, גוברת על הצמיחה המהירה במקורות מתחדשים. זה יהיה הגידול השנתי השני בגודלו בהיסטוריה בפליטות מזיקות הקשורות לאנרגיה. יממה לאחר פרסום הדוח הציגה ממשלת ארה"ב תוכנית שלפיה היא תצמצם את פליטות גזי החממה שלה במחצית עד סוף העשור הנוכחי. בשל המצב העגום  - ספק אם מדובר בקצב מספק.