המשרד להגנת הסביבה הצטרף ליוזמת ארגון "אדם, טבע ודין" ואימץ את קידומה של טיוטת הצעת "חוק אקלים" לישראל. החוק, פרי תהליך חקיקה ממשלתית סבוכה שעוד עשויה להיגרר שנים בויכוחים בין משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, אמור להסדיר את הפחתת פליטות גזי חממה וקידום ההיערכות לשינוי האקלים.

בין היתר, להביא להתייעלות אנרגטית, להרחבת השימוש באנרגיות מתחדשות, להיערכות מפני נזקי שינוי האקלים ועוד. מטרת החוק היא ליצור מסגרת מתכללת להתמודדות מדינת ישראל עם משבר האקלים, חקיקה כלכלית מתקדמת שנפוצה כבר ברבות ממדינות העולם המפותח ובישראל צפויה, בממשלה הנוכחית לפחות, להיתקל בקשיים ניכרים. זאת משום שהמשרדים הכלכליים מגנים על הגז הטבעי כמקור האנרגיה העיקרי של ישראל. לעומת זאת בעולם, מזה זמן מה שהבינו שמדובר בדלק מאובן מזהם ופולט גזי חממה, המהווה רק, אם בכלל, טכנלוגיית מעבר לאנרגיות מתחדשות.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, מסרה: "משבר האקלים והנזקים הנובעים ממנו הם עובדה שאינה שנויה במחלוקת כיום בין מומחים ומדענים, והוא תוצר לוואי של הפעילות האנושית. אנחנו מציגים בשיתוף עם 'אדם טבע ודין', חוק אקלים ישראלי, שמעגן את היעדים הלאומיים להפחתת פליטות גזי חממה ועוסק בהסתגלות הנדרשת לשינוי אקלים, להשפעות הנובעות ממנו ונזקיו. אני קוראת לשרי הממשלה הרלוונטיים להישיר מבט אמיץ אל המציאות, להבין כי אנו בעת חירום, ולתמוך בחוק האקלים שאנחנו מובילים".

גילה גמליאל בכנס מעריב (צילום: מרק ישראל סלם)
גילה גמליאל בכנס מעריב (צילום: מרק ישראל סלם)


עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, הוסיף: "זהו מהלך היסטורי בדרך להכנסת ישראל לרשימת המדינות המתוקנות הנערכות להתמודדות עם משבר האקלים. אנו גאים להיות שותף לניסוח חקיקת האקלים ונעשה כל שניתן כדי לפעול לצד המשרד לקידום יעדים של איפוס פחמן עד שנת 2050, מעבר ל-100% אנרגיות מתחדשות, והיערכות אמיתית לאיומי האקלים. חוק אקלים הוא מורשת הכרחית שאנו חייבים להותיר לילדינו, למען איכות חייהם ועתידם".