אתמול צוין היום העולמי למען חיות הבר, כמו בכל שנה ב־3 במרץ, שנועד להעלות את המודעות לחיות ולצמחי הבר ולעודד את שימורם. בזמן שאתם קוראים את הכתבה הזו, אלפי בעליי חיים גוססים לאט ובייסורים בתוך בורות תשתית ומים בכל רחבי הארץ.

כינרת מלאה בקרוב? הנתון יוצא הדופן שנרשם הלילה | צפו בתיעוד
תיעוד נדיר: מפגש זוגי של עיטים בהחלפת משמרת בדגירה

בעשור האחרון, אין כמעט חיית בר ישראלית שלא נפלה קורבן למפגע הזה – צבאים, יעלים, תנים, שועלים, דורבנים, נחשים, לטאות ועוד רבים אחרים, ביניהם גם כאלה הנמצאים בסכנת הכחדה.

אביהוא שרווד, מייסד עמותת למען חיות הבר, מספר שבעלי החיים נופלים או נכנסים לבורות בשוגג ואין להם שום סיכוי לצאת מהם, "הם שוכבים שם ימים ארוכים ללא מים ומזון וממתינים למותם.

בורות התשתית, או בשמם השני, בורות התקשורת, הפכו למלכודות מוות. מדובר בעשרות אלפי בורות שחלקם מכוסים במכסים לא אטומים וחלקם פתוחים לרווחה. הם מהווים סכנה גם לבני אדם שעלולים ליפול לתוכם ולהיפגע, בעיקר בשעות החשיכה".

הבעיה ידועה כבר שנים, אך למרבה הצער אינה מטופלת על ידי אף אחד מהגורמים האחראים למחדל, למשל משרד התקשורת וחלק מהמונופולים הגדולים בארץ כמו בזק, מקורות וחברת החשמל. והפתרון פשוט להפליא, צריך רק לכסות את הבורות הפתוחים ולהחליף מכסים קיימים לסוג שבעלי החיים לא יוכלו לעבור דרכו, או ליצור נתיב יציאה שיאפשר למי שנלכד לצאת בכוחות עצמו.

סכנה נוספת וחמורה אף יותר היא בורות מים עתיקים הפזורים ברחבי המדבריות בארץ. הבורות עמוקים מאוד, ממטרים בודדים ועד עשרות מטרים, ומתמלאים במים בחורף. רובם קיימים עוד מהתקופה העות'מאנית ויש להם ערך היסטורי, אך כיום הם נטושים או משמשים את תושבי המדבר להשקיית בקר וצאן ולגידול שדות קנאביס שצצים בכל מקום.

מדי שנה שרווד ומתנדבי עמותת למען חיות הבר יוצאים למבצעי הצלה שבסופם עשרות בעלי חיים מוחזרים לטבע, בעיקר זוחלים שחולצו מהבורות. רבים אחרים אינם מתגלים בזמן ומסיימים את חייהם.

"אי אפשר להמשיך ולעמוד בחיבוק ידיים מול התמונות הקשות האלה", הוא אומר. "החלטנו להציף את הבעיה עד שכל בורות התשתית הלקויים יטופלו וכל בורות המים יכוסו. עד שהמדינה ושאר הגורמים האחראים לא יחסמו את הבורות האלה, בעלי החיים, חיות הבר המוגנות שלנו, ימשיכו לשלם את המחיר. אנחנו קוראים לרשויות לנקוט אמצעים לתיקון המצב מיד ולא לחכות שמטייל תמים ייפול גם הוא אל מותו".