המשרד להגנת הסביבה הודיע אמש (שני) כי הוא דוחה את בקשת חברת ניהול החשמל "נגה" להפעיל במשך 500 שעות בשנה את תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה בחריגה מהיתר הפליטה, שלא לפי סעיף 25א' לחוק אוויר נקי. מגמה ירוקה בתגובה: "הממשלה חייבת לשים סוף לעידן הפחם בישראל - בלי עיכובים ותירוצים". השימוע הציבורי התאפשר לאחר לחץ ציבורי בנושא.

באיחור ניכר ולא במקום הפחם: הופעלה יחידת גז ראשונה בתחנת הכח בחדרה
למרות התנגדות התושבים: הממשלה תאשר ארבע תחנות כוח חדשות

ההודעה נמסרה על ידי נציג המשרד במהלך שימוע ציבורי על היתר הפליטה של תחנת הכוח, שמופעלת על פחם ונחשבת למפעל המזהם ביותר בישראל. לפי  בכירים במשרד, בקשה זהה להפעלת תחנת אשכול במשך מאות שעות בשנה בחריגה מהיתר הפליטה – נדחתה גם כן. בנוסף, בכירים במשרד התחייבו כי היתר הפליטה יכלול התייחסות ספציפית ליחידות הפחמיות, כך שאם הן ימשיכו לפעול אחרי ינואר 2026 בניגוד להתחייבות חברת החשמל ומשרד האנרגיה – המשרד להגנ"ס יידרש לבחינה מחודשת של ההיתר וייערך שימוע נוסף.

תחנת הכוח ''אורות רבין'' בחדרה (צילום: ד''ר אבישי טייכר)
תחנת הכוח ''אורות רבין'' בחדרה (צילום: ד''ר אבישי טייכר)

השימוע הציבורי, שנערך באיגוד ערים שרון כרמל בחדרה, התאפשר לאחר לחץ ציבורי בנושא. השתתפו בו עשרות אנשים ובהם ראשי רשויות, המייצגים כמיליון תושבים הגרים בסמוך לתחנת הכוח, ונציגי ארגוני סביבה, משרדי ממשלה, חברת החשמל וחברת ניהול משק החשמל "נגה". 

במהלך השימוע קטעו פעילי ארגון "מגמה ירוקה" ו"מחאת הנוער למען האקלים" את דברי נציג חברת החשמל וקראו "העם דורש אוויר נקי", ודרשו מהנציגים לקחת אחריות על בריאות הציבור. 

אלעד הוכמן, מנכ"ל מגמה ירוקה שמלווה את המאבק במשך שנים, הציג את הערות הארגון להיתר הפליטה. בין היתר, דרש להפריד בין היתר הפליטה ליחידות 4-1 הפחמיות הפועלות משנות ה-80 ונחשבות למזהמות ביותר בישראל - לזה של יחידות 6-5. "היינו באירוע הזה כבר ב-2016 ואסור שניפול למלכודת המוות הזו שוב. היתר הפליטה חייב להינתן לשנתיים בלבד ולא ל-7 שנים. הפרת החלטת הממשלה לסגור את היחידות המזהמות באורות רבין ביוני 2022, פירושה המשך זיהום האוויר הכבד ותמותה בטרם עת של עשרות רבות של ישראלים מדי שנה", אמר.

עוד הוסיף, "משרד האנרגיה יחד עם בכירי חברת החשמל וחברת נגה נכשלים פעם אחר פעם בביצוע ההחלטות שהתחייבו עליהן לציבור. הדרישה שלנו היא לחדש את ההיתר ליחידות 1-4 המזהמות לשנתיים בלבד ולהפסיק את פעילותן באופן סופי לא יאוחר מינואר 2026. אנחנו נמשיך לעקוב ולפעול למען הציבור בחדרה והסביבה על מנת לדאוג שיקימו זאת".

שימוע לתחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: מגמה ירוקה)
שימוע לתחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: מגמה ירוקה)

מנכ"ל איגוד ערים כרמל שרון, ניר סהר, הציג בשימוע תמונות המעידות על הנזקים החמורים הנגרמים לתושבים הגרים בסביבת תחנת הכוח כתוצאה משימוש בפחם ללא בקרה. נציגי חברת החשמל ומשרד האנרגיה חזרו על התחייבותם כי יחידות 4-1 יפסיקו לפעול על פחם ב-2026.

בחוק ההסדרים שנכנס לתוקף ביוני האחרון, התקבל תיקון שערורייתי העוקף את חוק אוויר נקי. התיקון אפשר לנגה, המנהלת את מערכת החשמל, להורות ליצרני החשמל לפעול שלא בהתאם להיתר שניתן להם מכוח חוק אוויר נקי – מבלי שהפעולה תיחשב לבלתי חוקית. המשמעות היא - שמנהלי משק האנרגיה קיבלו אישור בחוק לזהם ללא הגבלה מבלי שיתנו על כך את הדין. במסגרת זו, נגה ומשרד האנרגיה דרשו להפעיל את תחנות הכוח בחריגה של מאות שעות. עתה, המפעל לא יוכל לפעול בחריגה מהיתר פליטה אלא רק בשעת חירום.

לפי דוח מרשם הפליטות שעורך המשרד להגנת הסביבה, "אורות רבין" בחדרה הוא המפעל המזהם ביותר בישראל זה כמה שנים. יחידות 4-1 המיושנות הן המזהמות ביותר מבין כלל יחידות הייצור של חברת החשמל.

תחנת הכוח ''אורות רבין'' בחדרה (צילום: ד''ר אבישי טייכר)
תחנת הכוח ''אורות רבין'' בחדרה (צילום: ד''ר אבישי טייכר)

מדי שנה נפלטות מתחנת הכוח עשרות אלפי טונות של תחמוצות חנקן, גופרית דו חמצנית, חלקיקים וגזי חממה. דוח של משרד הבריאות ב-2018 קבע כי גברים בחדרה הוגדרו כבעלי שיעורי סרטן ריאה גבוהים משמעותית מהאוכלוסייה הכללית. לפי פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר משנה למנכ"ל המשרד, מדי שנה מתים 50 איש כתוצאה מהזיהום. לפי נתוני משרד הגנ"ס, עלויות הזיהום הבריאותי מאורות רבין זהה לעלות שמונת המפעלים המזהמים ביותר בישראל – ביחד.

תומר גרטל, רכז קשרי ממשל במגמה ירוקה, אומר: "הממשלה ריסקה את חוק אוויר נקי בחוק ההסדרים. המהלך הנוכחי הוא צעד מבורך, אך רחוק מלהספיק. משרד הגנ"ס חייב לדרוש תאריך יעד סופי וחלוט להפסקת הפעלת יחידות 4-1 הפחמיות, המיושנות והמזהמות; ולפעול להסבת יחידות 6-5 לגז תוך הגשת דוחות יישום ומעקב פומביים. למען בריאות הציבור, הממשלה חייבת לשים סוף לעידן הפחם בישראל – בלי עיכובים ותירוצים. בימים שבהם אנחנו לומדים בצורה הכואבת ביותר את החשיבות של חיי אדם, אסור לאפשר למשרד האנרגיה להמשיך להרוג את כולנו מזיהום אוויר קטלני".