המשרד להגנת הסביבה הציג היום (שני) את עיקרי התכנית הסביבתית לפיתוח חבל התקומה, הוא הנגב המערבי שנפגע ונחרב לאחר שנכבש על ידי מחבלי חמאס בטבח השבעה באוקטובר. התכנית, המכונה "דרום ירוק", מתוקצבת על ידי המשרד עצמו בעיקר מכספי קרן הניקיון בשלב הראשון עוד לפני החלטת ממשלה הצפויה לתמוך בתכנית כחלק מהשיקום הכולל של האזור.

צילומים מרהיבים: התערוכה למען העלאת המודעות לשמירת הים והחופים
מחנכים לקיימות: ילדי העוטף בפרוייקט למען הסביבה

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, מסבירה כי החזון של המשרד להגנת הסביבה לנגב המערבי הוא של אזור ללא הטמנת פסולת, שבו כל הפסולת תישלח למחזור. הסביבה תהיה נקייה ממפגעים עם דגש על שמירה ושיקום של השטחים הפתוחים מנזקי הפעילות הצבאית האינטנסיבית באזור, ותכנון מכוון בנייה ירוקה ידידותית לסביבה של היישובים ההרוסים מאז מתקפת הפתע של השבת השחורה ועל תכנון סביבתי. זאת במקביל לחזון שמשרד האנרגיה כבר שרטט לאזור בדמות אזור שכל ייצור האנרגיה שבו יהיה מושתת על אנרגיות מתחדשות ידידותיות לסביבה.

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, הסביר במפגש עם עיתונאים את שלבי הפעולה, כשהראשון שבהם הוא סקירת ומיפוי כל המפגעים הסביבתיים באזור, בהם כל גגות האסבסט שעוד נותרו בו. עלות השלב הזה נאמדת בכשלושים מיליון שקלים. עשרה מיליון שקלים נוספים יידרשו לטיפול במפגעי פסולת בניין באזור המוכה לפני שיקומו. 36 מיליון שקלים כבר אושרו להקמת מתקן טיפול ומחזור של פסולת חקלאית אבל להשלמת התכנית השאפתנית להפוך את האזור לכזה שכל הפסולת בו תמוחזר יידרשו מהממשלה אישור לעוד כמאה מיליון שקלים. במקביל יוקמו ביישובי החבל תשתיות מחזור להפרדת פסולת במקור בעלות 15 מיליון שקלים כשעד כה שליש מהסכום הזה כבר אושר להתחלת עבודה.

שיקום סביבתי של השכונות החדשות שייבנו ביישובים ההרוסים יכלול גגות סולריים בעלות מוערכת של שישים מיליון שקלים כשעד כה אושרו מקורות תקציביים של כעשרה מיליון שקלים לתחילת העבודות. עוד כארבעים מיליון שקלים ימליץ המשרד להגנת הסביבה להקצות לטובת הצללת עצים ופיתוח אתרי טבע עירוניים בערי מערב הנגב שנפגעו במלחמה כמו שדרות ואופקים. 12 מיליון שקלים יוקצו לעידוד הבנייה הירוקה במבנים שייבנו ביישובים שנהרסו. במקביל ימופו הנזקים הסביבתיים בשטחים הפתוחים אחרי המלחמה בעלות של כארבעה מיליון שקלים.

מנהל מחוז הדרום במשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, אמר בתגובה לשאלת מעריב כי סקרי מיפוי המפגעים ופינוי חלקם יתחיל כבר בחודש הקרוב ללא תלות בהמשך הפעילות הצבאית באזור והיותו של האזור שטח צבאי סגור. בנושא התקציב הבהיר זלצברג, מדובר בחוות דעת של המשרד על הסכומים שיידרשו למימוש התכנית אבל לא בכאלה שאושרו בממשלה או שהובטחו למשרד לצורך יישומה המלא. עם זאת הוא הבהיר כי גם בתקציב החלקי שכבר אושר על ידי המשרד מכספי קרן הניקיון אפשר לעשות לא מעט בשלב הראשון בכל אחד משלבי התכנית.

זלצברג הבהיר כי משרד הביטחון שותף ביחד עם מס רכוש לפיצוי בעלי רכוש שניזוקו במלחמה כתוצאה מפעילות חמאס אבל גם מפעילות צהל במלחמה ושהמשרד להגנת הסביבה בקשר עם משרדי הממשלה האחרים כדי למצוא פתרון ומענה לפיצוי על המפגעים גם בשטחים הפתוחים שאין להם "בעל בית" מוגדר מלבד הציבור בכללו, בניסיון לרתום את משרדי הביטחון והאוצר למימון שיקום השטחים הפתוחים.