מערכת הבחירות הקרובה, עוד יותר מזו שקדמה לה, היא מערכת בחירות שהזירה המרכזית שלה היא האינטרנט.



סרטוני תעמולת בחירות ויראלים הם הכלי המרכזי שנעשה בו שימוש. האינטרנט, בשונה מאמצעי התקשורת המסורתיים: טלוויזיה, רדיו, עיתונים ואפילו אתרי האינטרנט החדשותיים הממוסדים, הם כולם כפופים לחוק שאוסר על שידור של תעמולת בחירות. הרשתות החברתיות יוצפו בסרטונים ותכנים שונים של המפלגות והמתמודדים בבחירות. הסטטוסים שלהם יהיו שופרם ואמצעי לפרסום תגובות. חוק הבחירות אינו חל על האינטרנט. 

על רקע זה, במטה למאבק בגזענות בישראל פנו היום (ב׳) ליו״ר וועדת הבחירות המרכזית, השופט סלים ג׳ובראן, על מנת שיפרסם הנחיה למפלגות המבהירה את האיסור של פרסום תשדירים באינטרנט שיש בהם הסתה לגזענות. בפנייתם הם מציינים חשש כי הסרטונים שיופצו עשוים להציג באופן סטריאוטיפי ומבזה קבוצות אחרות על רקע מוצא או גזע, כגון עולים מארצות חבר העמים, יוצאי מדינות ערב ("מזרחיים"), עולים מאתיופיה, מהגרים מאפריקה וכן הלאה.

במטה מביאים כדוגמא את הסרטון של ישראל ביתנו (״האויב שבפנים״).

הסרטון נפתח בהקרנת תמונותיהם של מי שנעצרו בחשד למעורבות בהקמת תא דעאש. על רקע תמונותיהם מופיעות הכתוביות "זה מתחיל במסגדים ונגמר ברצח יהודים". עוד נכתב: "האויב שבפנים: תא דעאש התגלה בגליל". לאחר כתובית זו מופיעה מפה בה מסומנת סכנין באדום וממנה יוצאים חצים לכיוון חיפה ולכיוון כרמיאל.

לאחר מכן מופיעות תמונות של אנשי דעאש העולמי כולל תצלום של הוצאה להורג ולאחריהן "עוצרים את האויב שבפנים לפני שיהיה מאוחר מדי". לבסוף מופיעה סיסמת הבחירות "בלי נאמנות אין אזרחות". הסרטון כולו מלווה במוזיקה דרמטית ומאיימת.  

במטה למאבק בגזענות טוענים בפנייתם ליו״ר וועדת הבחירות המרכזית כי ״המסר היוצא מתשדיר זה הוא ברור - אזרחיה הערבים של מדינת ישראל הם אויב. הסרט מבקש להציג את כלל האזרחים הערבים כטרוריסטים פוטנציאלים המאיימים על ההגמוניה היהודית. אין ספק כי תשדיר זה מהווה רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה ועוינות כלפי הציבור הערבי בישראל ועל כן מהווה הסתה לגזענות כהגדרתה בחוק העונשין״.
סרטון נוסף שעורר סערה ציבורית היה בבחירות הקודמות והופץ על ידי ש״ס (״כוכבית גיור״). הסרטון מציג סטיראוטיפ ברור: מאבטח רוסי ברקע במקום הרב, הבחורה בהריון בחתונה... והחתן "יהודי טוב" מסרב לנשק את הכלה כשהבין שאינה יהודייה.